مساله فرونشست زمین در اصفهان، قومی و سیاسی نشود


مساله فرونشست زمین در اصفهان، قومی و سیاسی نشود

اصفهان- ایرنا- رییس بخش لرزه‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: مساله فرونشست زمین در اصفهان نباید قومی و سیاسی شود زیرا ماهیت این چالش و ارتباط آن با شهرنشینی، زمین شناسی و محیط زیست نیازمند همگرایی مسوولان است.

علی بیت‌اللهی، روز دوشنبه در وبینار«فرونشست زمین در اصفهان، چالش‌ها و راهکارها» که در دانشگاه صنعتی این استان برگزار شد، افزود: فرونشست یک معضل ملی است و در سطح ملی نیز باید حل و فصل شود، در اصفهان نیز می‌توان با تکیه بر اصل همگرایی در سه بخش کنترل خطر فرونشست، کنترل آثار این پدیده و تاب‌آوری المان‌ها و تأسیسات شهری، در برابر آن برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: ابتدا باید بررسی کرد چه اقدامات و تمهیداتی باید اجرا شود تا نرخ فرونشست کاهش یابد، در گام دوم باید آثار فرونشست و توسعه شکاف‌ها را کنترل کرد و سپس در گام سوم تأسیسات برق و گاز، المان‌های شهری و ساختمان‌ها در برابر فرونشست مقاوم شوند.

به گفته بیت‌اللهی، فرونشست، پدیده‌ای قابل کنترل است و تجربیات چندین کشور جهان از جمله چین و ژاپن گویای این امر است که توانستند با روش‌های علمی، نرخ فرونشست را از ۱۲ سانتیمتر در سال به صفر برسانند.

بیت‌اللهی افزود: استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، کرمان و خراسان رضوی در معرض خطر فرونشست قرار دارند و در میان شهرها، اصفهان آسیب‌پذیرین شهر در فرونشست است اما می تواند در مقابله با این پدیده، سرآمد شهرهای بزرگی مانند شانگهای چین و توکیو ژاپن باشد.

جریان مستمر زاینده‌رود، مهمترین اقدام برای کنترل فرونشست اصفهان

رییس بخش لرزه‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: اگر حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی تأمین شود و زاینده‌رود مستمر جریان پیدا کند مهمترین گام در زمینه کنترل فرونشست زمین برداشته می‌شود.

وی با بیان‌اینکه نرخ فرونشست در کشور بطور متوسط سالانه ۱۰ سانتیمتر برآورد شده است، ادامه داد: تغییرات اقلیمی و خشکسالی سبب برداشت و فشار بیشتر بر زمین و اُفت شدید سطح آب زیرزمینی شده است.

مدیربخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اکنون همه ۶۰۹ دشت ایران درگیر فرونشست است و ۴۱۰ دشت ممنوعه اعلام شده است.

وی با بیان‌اینکه روند بستن و تعدیل چاه‌های غیرمجاز و مجاز در اصفهان باید ادامه یابد، افزود: علت عمده فرونشست زمین اُفت سطح آب زیرزمینی است، از این رو با تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و جلوگیری از پایین رفتن سطح آب زیرزمینی که تجارب جهانی آن نیز موجود است، می‌توان تشدید فرونشست را مدیریت کرد.

به گفته بیت‌اللهی، برای کاهش اثرات فرونشست، زمان نامحدودی نداریم و این را باید به مدیران و کارشناسان کشور گوشزد کنیم که این پدیده عمری دارد و اگر کاری برای مقابله با آن نشود، دشت‌های ما از بین می‌رود.

وی هشدار داد: از سال ۵۵ تاکنون تمام استان‌های کشور با کسری مخزن آب‌های زیرزمینی مواجهند و ۱۵۵ کیلومتر آب زیرزمینی را از دست داده ایم.

بیت‌اللهی تصریح کرد: باید«مقررات ملی کاهش خطرات فرونشست» ایجاد کنیم و نباید پدیده فرونشست را به سازگاری با کم‌آبی گره بزنیم.

وی تاکید کرد: اگرچه تأمین آب کشاورزی مهم است، اما اکنون فرونشست زمین و آثار تخریبی آن مهمتر است، از این رو شاید حتی لازم باشد در برنامه‌ریزی‌ها، کشاورزی منطقه‌ای را برای همیشه تعطیل و شغل‌های جایگزین برای آن تعریف کنیم.

به گزارش ایرنا، نشست تخصصی«فرونشست زمین، چالش‌ها و راهکارها» با حضور شماری از اساتید دانشگاه و محققان این حوزه از سوی کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست و به میزبانی دانشگاه صنعتی این شهر برگزار شد.

اصفهان با سابقه زیاد و شدید موارد متعدد فرونشست، امروز استانی با وضعیت قرمز است که وضعیت آن از هشدار گذشته و به بحران تبدیل شده است.

کارشناسان، خشکسالی طولانی‌مدت، برداشت‌ بی‌رویه آب از سُفره‌های زیرزمینی و همچنین حذف جریان آب رودخانه زاینده‌رود از دل شهر، را از عواملی می‌دانند که باعث وقوع و شدت گرفتن فرونشست زمین در این شهر شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، در حالی که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان، امروز اصفهان تنها شهر در کشور است که فرونشست زمین به داخل منطقه مسکونی آن نفوذ کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد