صدور 17 هزار و 392 رای در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان ها در کرمان


صدور 17 هزار و 392 رای در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان ها در کرمان

کرمان- ایرنا- رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در راستای اجرای ماده 27 از دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان مصوب شهریور 1398 طی 6 ماهه نخست امسال 17 هزار و 392 مورد قرار و رای در این استان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز دوشنبه در حاشیه بازدید از زندان منوجان با همراهی مدیرکل زندان های استان کرمان افزود: به منظور اجرای منویات ریاست معظم قوه قضائیه و سیاست مقنن مبنی بر حبس زدایی ، قضات شریف استان کرمان بنا بر اعلام معاونت آمار، در مجموع در ۱۷ هزار و ۳۹۲ مورد از قرارها و آرا مرتبط با کاهش جمعیت کیفری شامل ۶۷۲ مورد آزادی مشروط ، ۲ هزار و ۲۴۲ فقره قرار تعلیق تعقیب ، ۱۷۹ مورد قرار تعویق صدور حکم ، ۲ هزار و ۴۲۲ مورد تعلیق مجازات و ۲ هزار و ۹۹۵ مورد استفاده از مجازات های جایگزین حبس از قبیل الزام به خدمات عمومی رایگان ، جزای نقدی ، دوره مراقبت و محرومیت از حقوق اجتماعی در بازه مذکور را صادر کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: پی گیری استقرار کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان رسمی قوه قضائیه به صورت کشیک در دادسراها به منظور ارزیابی ملک مورد وثیقه در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان و برقراری ارتباط آنلاین و مکانیزه مراجع قضایی سراسر استان با ادارات ثبت اسناد و املاک استان در راستای توقیف ملک مورد وثیقه و ... نیز در همین راستا انجام شده است.
وی بازدید مستمر قضات از زندان ها و بررسی مشکلات مددجویان را از مهمترین اولویت های کاری دستگاه قضایی استان کرمان برشمرد و ادامه داد: طی ۶ ماهه سال جاری با وجود مشکلات ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا مقامات قضایی استان با رعایت پروتکل های بهداشتی ۲ هزار و ۳۰۲ مورد بازدید از زندان را به انجام رسانده اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد افزایش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۲ شورای حل اختلاف در زندان های سطح استان راه اندازی شده که عملکرد مثبت و مؤثری به همراه داشته اند .
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به اینکه در ۶ ماهه امسال سه هزار و ۲۷۵ فقره پرونده به منظور صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ویژه زندان ها وارد شده است، ادامه داد: در مجموع سه هزار و ۳۳۲ فقره پرونده در این شوراها مختومه شده که از این تعداد دو هزار و ۴۶۴ مورد با مصالحه خاتمه یافته و ۶۶۰ نفر از زندان آزاد شده اند.
موحد بیان کرد: همچنین پرونده ۲۵ نفر از محکومین قصاص نفس با ورود و اقدامات سازشی شوراها منتهی به صلح و سازش شده است.
وی یادآور شد: به منظور دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها لیست متهمین تحت قرار زندان های سراسر استان در هر دو ماه یکبار بررسی شده و مکاتبه با مراجع قضایی جهت تعیین تکلیف و تسریع در رسیدگی و اتخاذ تصمیم مقتضی انجام می شود.
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در اجرای ماده ۹ دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان نیز تمامی دادسراها شعب ویژه جهت رسیدگی به جرائمی که صرفاً دارای مجازات شلاق تعزیری ، جزای نقدی و فاقد مجازات حبس و نیز مواردی که حداقل مجازات حبس آن ۶ ماه می باشد تعیین شده تا چنانچه متهم قادر به سپردن تأمین نباشد، بدون فوت وقت پرونده با صدور کیفرخواست شفاهی به دادگاه ارسال و خارج از نوبت مورد رسیدگی و صدور حکم انجام گیرد
موحد افزود: همچنین در پرونده هایی که در صلاحیت محاکم است، بر اساس ماده مزبور بایستی خارج از نوبت رسیدگی تا در صورت سپردن تأمین متهم روانه زندان نشود که در این راستا بر حسب اعلام معاونت آمار و فناوری اطلاعات این دادگستری در شش ماهه امسال یک هزار ۶۱۳ مورد کیفرخواست شفاهی و فوری صادر شده است.
وی بیان کرد: برگزاری مستمر جلسات ویدئو کنفرانس با رؤسا و دادستان های محترم حوزه های قضایی و زندان های سراسر استان و همچنین ارتباط ویدیویی با تعدادی از زندانیان در جهت رفع مشکلات پیرامونی، افزایش بازدید از کانون اصلاح و تربیت توسط قضات ویژه رسیدگی به جرائم اطفال و بررسی مشکلات آنها و برگزاری جلسات متعدد با حضور دادستانهای سراسر استان کرمان به منظور ایجاد وحدت رویه و همچنین پیگیری مصوبات برگزاری جلسه توجیهی ویژه مدیران دفاتر قضات در خصوص اطلاع رسانی به خانواده ها و پذیرش مدارک در اسرع وقت به منظور فراهم کردن امکان معرفی کفیل و تدارک وثیقه نیز در استان کرمان انجام شده است.
رییس کل دادگستری استان کرمان به افزایش ساعات کشیک و هماهنگی با نظارت کشیک با امکان استخراج پرونده از شعبه در صورت لزوم در امر پذیرش کفیل یا وثیقه نیز اشاره و بیان کرد: در این راستا به ۵۶۲ مورد دادخواست تعدیل و تقسط مهریه رسیدگی و ۱۹۴ نفر از محکومین آزاد شده اند.
وی یادآور شد: جلسات ستاد دیه نیز به صورت مستمر برگزار می شود و در این راستا طی شش ماهه امسال ۱۷۵ نفر از محکومین مالی با پرداخت مجموعاً مبلغ ۱۰۰ میلیارد و ۸۷۳ میلیون و ۹۸۰ هزار ریال آزاد شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر