85 درصد شاغلان در تاسیسات پارس جنوبی غیربومی استان بوشهر هستند


85 درصد شاغلان در تاسیسات پارس جنوبی غیربومی استان بوشهر هستند

بوشهر- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر به صورت مستند تنها 15 درصد نیروهای شاغل در تاسیسات صنعتی مستقر در عسلویه و پارس جنوبی را بومیان این استان تشکیل می‌دهند و 85 درصد غیر بومی هستند.

به گزارش ایرنا، مصدق کشاورزی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: برخی از شرکت‌های مستقر در پارس جنوبی با وجود حضور نیروی بومی باز هم ترجیح می‌دهند نیروی خارج از استان بوشهر وارد کنند.

کشاورزی بیان کرد: هرچند صنعت برای استان بوشهر عوایدی داشته ولی وقتی بررسی می‌شود نباید عوارض صنعت بیشتر از عواید آن باشد و این باید به عنوان مطالبه این استان مطرح شود.

اضافه کرد: علاوه بر اینکه در آزمون‌های اشتغال باید امتیاز بومی‌بودن به جوانان استان بوشهر برسد، نباید دیگر امتیازها مانع اشتغال نیروهای بومی این استان شود و بالاتر از این امتیاز قرار بگیرند همچنین حداکثر سن جوانان بومی ۲ سال بیشتر از بقیه در نظر گرفته شود.

برخی شرکت های پیمانکاری پارس جنوبی حتی نان را پروازی به این منطقه می آورند

وی ادامه داد: در حالی که در جنوب استان بوشهر کارگاه‌های بزرگ تولید نان فعالیت می‌کنند اما برخی از شرکت‌ها حتی نان مورد نیاز خود را به صورت پروازی به پارس جنوبی می‌آورند.

۱۲ تشکل کارگری در چهار ماه اخیر در پارس جنوبی راه اندازی شد

کشاورزی اعلام کرد: پس از گذشت ۱۸ سال از راه‌اندازی پارس جنوبی در عسلویه، در چهار ماه گذشته با هدف بهبود شرایط کارگران شاغل در این تاسیسات صنعتی، ۱۲ تشکل صنفی کارگری در این منطقه راه‌اندازی شده است.

وی در باره اهمیت راه اندازی تشکل‌های صنفی کارگری بیان کرد: در حوزه‌های قانون کار اگر کارگران نماینده حقوقی و انجمن صنفی نداشته باشد به طور قطع امکان احقاق حقوق آنها به نحو مطلوب فراهم نمی‌شود به همین دلیل تلاش شد این انجمن‌های کارگری در منطقه عسلویه تشکیل شود.

وی اضافه کرد: همچنین با تمهیدات اندیشیده شده همه پروژه‌های در دست اقدام باید مشاغل مورد نیاز خود را اعلام کنند و ما هم بر همین اساس ضمن برگزاری آموزش های مهارتی، نیروهای مد نظر را تأمین خواهیم کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: اکنون هر کسی که بتواند به عنوان کمک‌استادکار فعالیت کند، او را معرفی و اشتغال ایشان فراهم خواهد بود.

آموزش مهارتی رایگان با تضمین اشتغال

به گفته کشاورزی این اداره کل بتازگی اعلام کرده برای برخی رسته فعالیت‌های پرطرفدار عسلویه و مناطق ویژه که نیروی آموزش دیده وجود ندارد با تضمین شغل در ماه جاری فراخوان فراگیری مهارت از سوی اداره کل فنی و حرفه ای داده می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است در این طرح افراد به صورت رایگان آموزش‌های فنی و حرفه ای را فراگیرند و به آنها کارت مهارت داده شود.

۱۲ شرکت پیمانکاری متخلف در عسلویه به دادگاه معرفی شدند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ادامه داد: در سال‌های گذشته وقتی از مدیران کل تعاون سئوال می‌شد برای عسلویه چه کار کردید پاسخ می دادند مناطق آزاد و ویژه از اداره‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدا هستند و نمی‌توان به این مجموعه ورود کرد اما در چهار ماه گذشته با اقدامات انجام شده ۶۵۰ مورد بازرسی از شرکت‌های مستقر در منطقه پارس جنوبی انجام و ۱۲ پیمانکار متخلف به دادگاه معرفی شدند.

۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره برای اشتغال روستاییان و عشایر بوشهر پرداخت شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: امسال ۵۳میلیارد تومان اعتبار مشاغل خانگی برای ۳۲۵ رشته فعالیت به این استان ابلاغ شده است این میزان اعتبار نسبت به اعتبار ۶میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی مشاغل خانگی سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

کشاورزی با بیان اینکه امسال تاکنون بانک‌های عامل استان بوشهر ۱۸ میلیارد تومان از این تسهیلات را پرداخت کرده اند اضافه کرد: این آمادگی وجود دارد برای کسانی که در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کنند در مدت سه روز مجوز مشاغل خانگی صادر شود.

وی ادامه داد: تسهیلات بانکی مشاغل خانگی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر طرح با نرخ چهار درصد و به طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی تا سقف ۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

به گفته کشاورزی قرار است برای حمایت از فعالان عرصه مشاغل خانگی نمایشگاه دائمی تولیدات مشاغل خانگی با همکاری فرمانداری‌ها در تمامی نقاط استان بوشهر راه‌اندازی شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: همچنین امسال ۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی کم‌بهره به متقاضیان اشتغال در روستاها و مناطق عشایری پرداخت شده است.

وی گفت: در راستای سرعت بخشی در خدمت‌رسانی به کارجویان و کارفرمایان و با هدف دستیابی کارفرمایان به نیروی کار ماهر و مناسب با فرصت‌های شغلی و پایش وضعیت اشتغال و بیکاری سامانه جست و جوی شغل راه‌اندازی و آماده ارائه خدمات است.

کشاورزی با اشاره به ضرورت مهارت افزایی کارجویان یادآور شد: ۸۵ درصد از افراد جویای کار استان بوشهر فاقد هر گونه مهارتی هستند که بخش عمده ای از این جمعیت را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این استان تشکیل می‌دهند.

سه ایرانی به ازای اشتغال هر روسی در استان بوشهرمشغول بکار می‌شوند

وی به حضور گسترده نیروهای اتباع خارجی در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: گشت شناسایی اتباع غیرمجاز در این استان آغاز شده است و پیمانکارانی که از این افراد استفاده کنند جریمه می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر درباره اتباع روس نیز اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون اتباع روس‌ در نیروگاه اتمی بوشهر کار می‌کنند و باید پروانه کار آنها را استان بوشهر صادر می کرد که در ۴۳ سال گذشته این کار در تهران انجام می‌شد اما در چهار ماه گذشته این مسئولیت به این استان واگذار و امروز پروانه کار آنها در استان بوشهر صادر می شود.

کشاورزی افزود: براین اساس باید به ازای هر نفر نیروی روس سه نیروی ایرانی بکارگیری شود که با اجرای این طرح‌ها زمینه افزایش اشتغال در استان بوشهر افزایش می‌یابد.

وی فعال کردن کاریابی در جزیره خارگ را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این مدت عنوان کرد.

نرخ بیکاری در استان بوشهر ۲.۲ درصد کاهش یافت

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: از مجموع یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تعریف شده برای سال جاری در کشور سهم این استان ۱۵هزار و ۲۵۴ نفر است که برای تحقق آن سامانه رصد طراحی و براین اساس همه شغل‌ها در این سامانه رصد و پایش می‌شود.

کشاورزی افزود: در نیمه نخست امسال ۱۱ هزار بیمه شده جدید در استان بوشهر داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این رقم به ۱۷ تا ۲۱ هزار نفر برسد.

وی با اشاره به کاهش معوقات کارگری یادآور شد:در حوزه بازرسی هفت هزار مورد بازرسی انجام و چهار هزار مورد ابلاغیه برای کارفرمایان صادر و اجازه نداده ایم پیمانکار متخلفی براحتی بتواند از پرداخت حقوق کارگران صرفه نظر کند.

به گفته کشاورزی با اشاره به اضافه شدن یکهزار و ۱۹۳ نفرمستمری‌ بگیر بیمه بیکاری گفت: در زمان حاضر یکهزار و ۸۱۰ نفر در استان بوشهر مقرری بگیر بیمه بیکاری هستند.

وی نرخ بیکاری استان بوشهر را ۷.۸ درصد عنوان کرد و ادامه داد: نرخ بیکاری استان در فصل تابستان ۱۰ درصد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تزیین غذا برای مدرسه و جشنواره غذای سالم