امام جمعه بیرجند: رحمت و عاطفه مهمترین جلوه زن است


امام جمعه بیرجند: رحمت و عاطفه مهمترین جلوه زن است

بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مهمترین جلوه زن رحمت و عاطفه اوست و تعلیم و تربیت انسان که از کارهای مهم جامعه انسانی بوده خدا آن را برعهده زن گذاشته است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار جمعی از مشاوران امور بانوان و خانواده دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و مادر افزود: مادر فقط جنبه نسبی ندارد بلکه زن نسبت به جامعه از لحاظ تاثیرگذاری نقش مادری دارد که اگر در راه خیر باشد ام‌الخیر و اگر در راه شر باشد ام‌الشر است.

وی ادامه داد: خدای متعال در تشریع دینش برای حفظ این امانت‌ها و ارزش‌های زن شرایط ویژه ای قرار داده است، امور که اتفاقی نیستند، امور بر اساس علت و معلول هستند، جایی می‌شود انتظار حاصل شدن خیر را داشت که شرایط خیر ایجاد شود.

وی گفت: زن به عنوان مادر هم پرورش نسل و هم پرورش جامعه را برعهده دارد اما شرط اولیه‌اش حفظ شرایط مناسب برای خود زن است.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه امانت‌های عاطفی و رحمت که خداوند در وجود زن قرار داده است، حکمت دارد و باید زمینه انجام و اجرا داشته باشد، اضافه کرد: انسان وقتی انواع و امور نگران کننده به آن تهاجم بیاورد از جایگاه اصلی خود تنزل پیدا کند، امروز بسیاری از مسائل و مشکلات از جمله امور اقتصادی در دنیا وجود دارد، اما خداوند متعال تشریح فرموده و زن را از جهت امور اقتصادی و معیشتی راحت کرده و مطابق شانش همه این نگرانی‌ها را برعهده مرد گذاشته است و تمام عمر را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: خداوند عزت زن را در تحمل محنت او با مهریه تاکید فرموده است، از کارهای سخت و خشن چه از نظر فیزیکی و روانی زن را معاف داشته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز به دلیل اینکه بی‌منطقی و تبلیغات سوء به گونه‌های مختلف است، گاهی کسانی مطرح می‌کنند به عنوان مسائل حقوقی که چرا قضاوت از روی دوش زن برداشته شده است، اضافه کرد: با توجه به جایگاه، روحیه و عواطف زن و اینک صبح تا شب با افراد بزهکار و مجرم رابطه نداشته باشد، این امتیاز است و نه حقوق.

وی ادامه داد: اینکه کارهای سخت از روی دوش زن برداشته شده، برای حفظ آنچه خداوند متعال خود می‌داند که چه آفریده و کارش چیست و کار زن پرورش انسان است.

وی عنوان کرد: انسان گذشته از آنچه که از نظر وراثت به آن منتقل می‌شود باید در صحنه میدانی هم تعلیم ببیند و هم تربیت شود و این مهمترین کار جامعه انسانی است و خداوند این را بر عهده زن گذاشته است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه کار زن در خانه عبادت است و پرورشی و هنری که انجام می‌دهد، عبادت است، اضافه کرد: زن هرگز نگران تامین معیشت خود نیست و کارش پرورش انسان است و تمام سرتاسر وجودش را خداوند طوری دیگری آفریده است.

وی بیان کرد: سه عنصر است که اینها از یک رحمت ویژه برخوردارند و همه اینها به خداوند برمی‌گردد و نمونه و مثال ندارد، یکی رحمت ویژه خداوند به بندگانش است و این نیاز خداوند نیست و بلکه نیاز انسان است، یکی محبت‌های بالله و فعل الله است که نصیب اهل ایمان می‌شود و به دلیل جنبه ایمانی اهل ایمان، انسان را دوست دارند و جنبه دیگر و مهم رحمت مادری است که این با همه دوستداری‌ها فرق دارد.

امام جمعه بیرجند افزود: برای این علت و معلول زمینه‌ای به وجود بیاید که این ذخایرها و استعداد فطری زن در پرورش انسان است و نه آنکه درنده می‌پروراند و آنچه که در فرهنگ غرب دنیا می‌درد و علت و سببی که آنها در خانه در پیش گرفتند غیر از این نیست.

وی اظهار داشت: آنچه را خداوند متعال در دینش تشریع فرموده که زن می‌خواهد فرزند بپروراند چرا که مهمترین جنبه زن، جنبه عاطفه و محبتی اوست و اینها هستند که فردا مردان و زنان روزگار می‌شوند، شیوه همه امور زندگی، اخلاق، کرامت و انواع و اقسام امور را باید انسان یاد بگیرد، وارثت جای خودش است اما تربیت در دامن زن انجام می‌شود، باید سبب را ایجاد کرد و انتظار مسبب داشت.

وی با بیان اینکه باید مرد کار و تلاش کند و در اختیار زن و فرزند قرار دهد و بهترین لذت برای مرد هم این است که برای خانواده خود نان حلال تامین کند، اضافه کرد: چه شده که متاسفانه آن فرهنگ انبیا را با این همه ارزش‌ها؛ لازمه‌اش این است که جامعه هم را دوست داشته باشد اما این جامعه غربی چه کسی را دوست داشته باشد این بچه حیوانی که می‌پروراند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی عنوان کرد: در چند سال قبل در انگلیس وزارتخانه تنهایی تاسیس شد و جهت آن هم این است که در غرب انسان‌ها هم را دوست ندارد و منظور فرهنگ اصل غربی است، تا جایی که به نحوی می‌تواند از افراد استفاده‌های مختلف داشته با هم مثل باقی حیوانات انس می‌گیرد و اما زمانی افراد جایگاه اقتصادی و سیاسی ندارد و امور دیگر هم از دستش ساخته نیست و گاهی رسانه‌ها هم می‌گویند شاید تا ماه‌ها با آن افراد حرف نزنند و کار وزارتخانه تنهایی، انگلیسی حرف زدن با این افراد تنها است.

وی با اشاره به اینکه خانواده اصیل‌ترین و بالاترین بنیان است و در روایت هم داریم، اضافه کرد: از وقتی که متاسفانه یک عده غربی شدند، خانواده‌ها هم فرو پاشیده و امنیت و صداقت از بین رفته و همین که می‌بینید و امیدواریم هرچه سریعتر به اصل خودمان برگردیم و فراموش نکنیم که ما بچه مسلمان هستیم و برگردیم به اصل خودمان و از این زشتی‌ها پشیمان شویم و اینها بن‌بست است.

امام جمعه بیرجند افزود: جامعه اسلامی ما منحصر در جامعه ما نیست که پیامبران برای همه مبعوث شدند و انقلاب و اسلام منحصر به ما نیست و امیدواریم که شامل همه شود، آن وقت روز زن روز زهرای ماست، ببین چه پرورده، دختری که اگر آن دختر نبود کربلا در کربلا می‌ماند و در طول تاریخ دختر زهرا بود که پیام کربلا را رسانده است.

وی بیان کرد: بعد از هزار و ۴۰۰ سال عدالت‌خواهان از همه کشورهای جهان و از خود کشورهای غربی روز اربعین حسینی را در کربلا بودند، جاماندگان هم به یاد کربلای حسین(ع) هم در روز اربعین در کشور خودشان راهپیمایی دارند چرا این پرورش انسان است حضرت زهرا(س) این جور دختر و پسری را تربیت کرده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه روز زن ما روز زهرای اسلام است، اضافه کرد: بعد از هزار و ۴۰۰ سال حاج قاسم‌ها را می‌پروراند و آن چه مادری بوده که امام را می‌پروراند و مثل این همه خانواده شهدا، اینهایی که ذکر می‌کنیم به عنوان سمبلیک است و گرنه اینها هم حاج قاسم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: این دامن‌های پاک است که چنین هنری دارد، اما آنهایی که آلوده هستند هرجایی می‌روند، اول فساد ایجاد می‌کنند، ما با دلیل و برهان حرف می‌زنیم و آنها جنگ و خونریزی و انسان‌کشی دارند که اینها همه برگشت می‌کند به خانواده‌ها، آن وفا، صفا و تعهدی که در خانواده اسلامی است قابل مقایسه با آن نیست و این کجا و آن کجا.

وی عنوان کرد: بر خلاف حکومت‌های فاسد، فرهنگ اسلامی را مردم حفظ کردند و حافظ دین بودند و مردم طاغوت را ظلمه می‌دانستند و گرنه خلیفه‌های عباسی و اموی و پادشاهان زورگو که به فرهنگ مردم کمک نمی‌کردند، آن وقت مادرانی که فدای فرزند می‌شدند و دورانی هم ما دیدم مادری به فرزندش شیر نمی‌دهد، معتاد است و تربیت شده غربی است و پدرش شیر خشک می‌خرد و باز می‌بیند که مادر دزدیده و خرج اعتیادش کرده، ببین این با آن، کجا داریم می‌رویم بس نیست که باید حواسان را جمع کنیم.

امام جمعه بیرجند افزود: امیدواریم در هر جایی که مشغول هستید بیش از همه چیز به فرهنگ خودتان و به این وراثت کریمه که خداوند به شما داده، عنایت داشته باشید که دارید.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: ۲۴۷ صندوق خرد زنان روستایی در استان فعال است که از نظر کمیت و کیفیت جزو استان‌های برتر کشور هستیم.

نفیسه نخعی اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون اتفاقات خوبی در حوزه زنان رخ داده و در حوزه صنایع دستی و کشاورزی به عنوان ۲ ظرفیت خراسان جنوبی زنان اقدامات خوبی را انجام دادند.

وی بیان کرد: در حوزه کشاورزی که جزو ظرفیت‌های خراسان جنوبی است، زنان کشاورزی داریم که کارهای بزرگی انجام دادند و وقتی قرار شد صندوق‌های خرد زنان در کشور شکل بگیرد خراسان جنوبی دومین استانی بود که اعلام آمادگی کرد.

نخعی گفت: از سال ۱۳۸۳ که این صندوق‌ها شکل گرفتند و تاکنون سه صندوق حمایتی اعتبارات زنان در شهرستان‌ها داریم و کسی فکر نمی‌کرد روزی که این صندوق‌ها با پرداخت پنج هزار تومان توسط هر زن روستایی شکل گرفت امروز حجم سرمایه آن به ۱۰ میلیارد تومان برسد و زنان بتوانند از محل آورده خود کارهای بزرگی انجام دهند.

وی افزود: درخصوص محصولات گواهی شده و ارگانیک بیش از ۲۰ محصول گواهی شده توسط بانوان استان تولید می‌شود که پنج محصول در سال جاری تولید شده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌هایی است که درخصوص محصولات استراتژیک حرف برای گفتن دارد گفت: اما با همت کشاورزان به‌خصوص بانوان که بخش عمده‌ای از کارهای بخش کشاورزی را برعهده دارند، اتفاق خوبی افتاده و مستمر ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد صنایع دستی خراسان جنوبی توسط بانوان تولید می‌شود گفت: سال گذشته ۹ هزار نفر بیمه شده صنایع دستی در حوزه زنان داشتیم و اگر روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی ثبت شده با همت بانوان این خطه بوده است.

نخعی افزود: در خراسان جنوبی ۵۰ شرکت تعاونی فعال حوزه زنان روستایی داریم که در کشور بی‌نظیر است؛ ۵۶ استاد، استادیار و دانشیار در حوزه زنان در دانشگاه بیرجند فعال هستند و هر سال در حوزه جهانی و بین‌المللی یک خانم داریم که طرح‌های آنان پذیرفته می‌شود.

وی گفت: زنان با بصیرت و هوشمندی خود در صحنه‌های مختلف از جمله انتخابات حضور فعال دارند و نمونه اخیر آن شرکت در آیین استقبال از شهدای گمنام بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...