طرح غربالگریی شنوایی کودکان سه تا 6 سال در مهد بهشت کودک زاهدان کلید خورد


طرح غربالگریی شنوایی کودکان سه تا 6 سال در مهد بهشت کودک زاهدان کلید خورد

زاهدان- ایرنا- معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه شنوایی تمامی کودکان از بدو تولد غربالگری می شوند اما برای غربالگری مجدد و پیشگیری از معلولیت هایی که ممکن است در آینده ایجاد شود، طرح غربالگریی شنوایی کودکان سه تا 6 سال در مهد بهشت کودک زاهدان کلید خورد.

سید رفیع حسینی روز دوشنبه در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: امیدواریم با اجرای این طرح از معلولیت های شنوایی در استان پیشگیری شود زیرا یکی از وظایف سازمان بهزیستی پیشگیری از معلولیت های شنوایی و بینایی است.

وی گفت: از این پس این طرح در ۱۰ شهرستان استان در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی هرسال اجرا خواهد شد تا موارد مشکوک به صورت تخصصی تر بررسی و درمان شده و پیشگیری و درمان ناشنوایی در سیستان و بلوچستان انجام شود.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به آمار بالای کم شنوایی و ناشنوایی در استان و بحرانی بودن این موضوع در برخی مناطق مانند گشت سراوان به دلیل مسائل ژنتیکی و مباحث غربالگری های پیشگیری نشده، اهمیت اجرای این طرح بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه آمار کم شنوایی در سیستان و بلوچستان نسبت به سایر نقاط کشور بالاتر است، گفت: یکی از وظایف سازمان بهزیستی در استان کمک به افراد کم شنوا یا ناشنوا است که به هر علتی دچار این عارضه شدند و در زمینه تامین سمعک، موارد درمانی و تحت پوشش قرار دادن آنها اقدام می کند تا در صورت نیاز مستمری تعیین شود و بعد از شناسایی، مراجعه و تشکیل پرونده می توانند خدمات را دریافت کنند.

عضو هیات رییسه انجمن شنوایی شناسان سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: طرح غربالگریی شنوایی به صورت پایلوت در کشور انجام و مقرر شده به صورت سیستماتیک و مدون برای تمام بازه سنی سه تا ۶ سال به صورت پیوسته انجام شود.

فرزاد حمزه پور گفت: غربالگری دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا سیستم شنوایی انسان در شناخت تاثیر زیادی داشته و افراد کم شنوا در مقایسه با افراد با شنوایی نرمال از لحاظ تحصیلی و روابط اجتماعی در مرحله بسیار پایینی قرار دارند و این طرح کمک می کند تا افراد از جامعه دور نشده و پا به پای سایر افراد با شنوایی نرمال قدم بردارند.

وی افزود: تاکنون اقداماتی در زمینه غربالگری صورت گرفته اما مهم اینست که در جمعیت گسترده تری انجام شود که در همین راستا و به منظور جلوگیری از تاثیرات کم شنوایی در زندگی فرد یکسری مداخلات زودهنگام و بموقع باید انجام شود که در نوزادان تا قبل از یکسالگی و برای کودکان سه تا پنج سال در همین بازه سنی انجام می شود و هرچه این کم شنوایی در سنین پایین تر کشف شود در زندگی شخص تاثیر بیشتری خواهد داشت.

عضو هیات رییسه انجمن شنوایی شناسان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: شیوع کم شنوایی در سنین سه تا پنج سال بسیار زیاد بوده که در همین راستا باید از افت تحصیلی کودکان جلوگیری کرد زیرا در آینده و زندگی آنها بسیار تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح غربالگریی شنوایی کودکان سه تا ۶ سال به صورت پیوسته همه ساله انجام خواهد شد تا کم شنوایی کودکان در این بازه سنی کشف و سپس مداخلات و اقدامات بعدی مانند تجویز سمعک، تربیت شنوایی و گفتار درمانی صورت گیرد تا این کودکان مجددا وارد بازه سنی نرمال شوند و مانند یک شخص عادی به پیشرفت تحصیلی ادامه داده تا پتانسیل های خود را بالقوه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد