بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا | طلا و سکه چرا گران می‌شوند؟


بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا | طلا و سکه چرا گران می‌شوند؟

با وخیم شدن وضعیت اقتصادی و تورم، سکه و طلا از اهمیت بیشتری برخوردار شده و نوسان‌های قیمتی شدید را تجربه کرده است. اما عوامل موثر بر قیمت طلا چیست؟ عوامل موثر بر قیمت طلا برای بسیاری از مردم، چیزهایی همچون خودرو و ماشین و طلا و سکه، دارایی‌های سرمایه‌ای و در واقع نوعی پس‌انداز […]

عوامل موثر بر قیمت طلا

برای بسیاری از مردم، چیزهایی همچون خودرو و ماشین و طلا و سکه، دارایی‌های سرمایه‌ای و در واقع نوعی پس‌انداز برای جلوگیری از نابودی دارایی‌شان محسوب می‌شود. افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در سال‌های گذشته هم عاملی دیگر برای تقویت این تفکر بوده و خرید طلا را ارزشمندتر کرده است.

همچنین قیمت طلا در بازارهای جهانی هم بی‌ثبات است و به ویژه تحت تاثیر اخبار و دگرگونی‌های سیاسی کشورها، وقایع مهم اقتصادی یا حتی بلایای طبیعی بالا می‌رود و گران می‌شود.

در ادامه به تشریح بیشتر برخی عوامل موثر بر قیمت طلا می‌پردازیم.

عامل داخلی؛ دلایل روانی و بی‌ثباتی اقتصادی

همان‌طور که گفته شد، بسیاری از مردم طلا را به عنوان عاملی برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پولشان در نظر می‌گیرند.

در واقع افراد جامعه، طلا را به عنوان یک دارایی امن و بهترین راه‌حل برای سرمایه‌گذاری در زمان بروز مشکلات می‌دانند و نسبت به آن اعتماد بیشتری در مقایسه با سرمایه‌گذاری پولشان در بانک‌ها دارند.

بررسی تاریخی قیمت طلا در سال‌های اخیر هم همین را نشان می‌دهد که در بازه‌های زمانی خاص، قیمت آن افزایش داشته و در سایر مواقع که جو آرامی بر جوامع حاکم بوده و شرایط زندگی تغییری نکرده است، توانسته ثبات خود را حفظ کند.

بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا | طلا و سکه چرا گران می‌شوند؟

بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا | طلا و سکه چرا گران می‌شوند؟

در نتیجه یکی از دلایل تاثیرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازارهای موازی این است که افراد ترجیح می‌دهند در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی، سرمایه خود را به دارایی‌های امن از جمله طلا اختصاص بدهند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، ارزش پول آن‌ها حفظ شود. همین اتفاق، باعث افزایش تقاضا می‌شود و با افزایش تقاضا برای خرید طلا، قیمت آن هم در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

عامل خارجی؛ قیمت جهانی طلا

اما علاوه بر دلایل ذکر شده در بالا، مواقعی هم هست که کشور در صلح و امنیت و ثبات اقتصادی و اجتماعی به سر می‌برد، اما باز افزایش قیمت طلا را می‌بینیم.

باید بدانید که قیمت طلا به بازارهای جهانی هم ربط دارد و گاه ممکن است آشوب و اختلاف در کشوری که حتی همسایه ما نیست، موجب گران شدن قیمت طلا در کشور ما باشد.

به عقیده کارشناسان، قیمت جهانی طلا به عواملی همچون رفتار سرمایه‌گذاران، شاخص دلار، متغیرهای کلان اقتصادی و عرضه و تقاضا ارتباط نزدیک دارد.

همچنین اصلی‌ترین عوامل اثرگذار بر نوسانات جهانی قیمت طلا، شامل موارد زیر هستند:

سیاست‌های پولی فدرال رزرو

سیاست‌های پولی اتخاذ شده از سوی فدرال رزرو را می‌توان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا دانست.

منظور از فدرال رزرو یا ذخیره فدرال، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا ست که در سال ۱۹۱۳ با هدف نظارت بر عملیات بانکی در این کشور تاسیس شد. این بانک با تصویب لایحه فدرال رزرو، در سال ۱۹۱۳ در پاسخ به سلسله‌ای از بحران‌های مالی تشکیل شد که نیاز به کنترل مرکزی سیستم پولی را نشان می‌داد.

فدرال رزرو مسئول تدوین سیاست‌های پولی، پیگیری رسیدن به اشتغال کامل، تثبیت قیمت‌ها و رشد اقتصادی در آمریکا است. گزارش‌های فدرال رزرو می‌تواند بر بازار طلا تاثیر بگذارد.

بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا | طلا و سکه چرا گران می‌شوند؟

بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا | طلا و سکه چرا گران می‌شوند؟

فدرال رزرو جلساتی با عنوان جلسات کمیته فدرال دارد که هر 6 هفته یک‌بار برگزار می‌شود و طی آن، سیاست‌های پولی آتی و وضعیت اقتصادی ایالات متحده مورد بررسی قرار می‌گیرد اگر در این کمیته تصمیم گرفته شود که نرخ بهره افزایش پیدا کند، بازار طلا به این اتفاق واکنش نشان داده و قیمت اونس جهانی کاهش می‌یابد. از طرفی اگر تصمیم کمیته بر این باشد که نرخ بهره ثابت بماند، این خبر باعث می‌شود تا قیمت طلا تمایل به حرکت صعودی داشته باشد.

باید بدانید زمانی که نرخ بهره کم باشد، سودی که اوراق قرضه دولتی یا سپرده‌های بانکی می‌دهند، کمتر از نرخ تورم است و از تورم عقب می‌ماند؛ در نتیجه باعث زیان سرمایه‌گذاران می‌شود. در چنین شرایطی افراد ترجیح می‌دهند پول خود را به یک بازار امن مانند طلا و سکه بسپارند.

داده‌ها و اطلاعات اقتصادی

داده‌های اقتصادی همچون نرخ بیکاری، دستمزد، نرخ تولید و رشد ناخالص داخلی، بر تصمیمات و سیاست‌های فدرال رزرو تاثیرگذار است و در نهایت بر قیمت طلا اثر می‌گذارد.

برای مثال کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید و رشد تولید ناخالص کاهش قیمت طلا را به همراه خواهد داشت و بالعکس.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا بر قیمت طلا و سکه هم مانند هر کالای دیگر تاثیرگذار است. یعنی اگر تقاضا برای طلا زیاد باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و زمانی که عرضه طلا بیشتر باشد، قیمت آن با کاهش مواجه می‌شود.

نرخ تورم

نرخ تورم رابطه مستقیم با قیمت طلا دارد. یعنی هرچه نرخ تورم بالا برود، علاقه مردم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی افزایش می‌یابد؛ به این ترتیب تقاضا برای خرید طلا زیاد می‌شود و قیمت آن افزایش می‌یابد. از طرفی با کاهش نرخ تورم، از جذابیت طلا به عنوان یک دارایی امن کاسته شده و قیمت آن کم می‌شود.

قیمت دلار

رابطه بین قیمت طلا و دلار، یک رابطه معکوس است. بر این اساس تقویت شاخص دلار آمریکا، با کاهش قیمت طلا همراه است و در صورتی که دلار روندی کاهشی داشته باشد، خرید طلا جذابیت پیدا کرده و قیمت آن افزایش می‌یابد.

همه این موارد را می‌توان از جمله اصلی‌ترین عوامل موثر بر قیمت طلا، چه به صورت کاهش و چه افزایش قیمت آن عنوان کرد.

همچنین باید بدانید که پیش‌بینی دقیق قیمت طلا حتی برای کارشناسان خبره هم دشوار است و هیچ‌گاه نمی‌توان قیمت طلا را در بلندمدت به صورت دقیق ارزیابی کرد. پس در سرمایه‌گذاری‌های خود حتما باید به این نکته توجه داشته باشید و از نظرات مختلف جویا شده و سپس دست به تصمیم‌گیری بزنید تا کمترین زیان را برایتان به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !