آمریکا: برای مذاکره مستقیم با ایران آماده هستیم


آمریکا: برای مذاکره مستقیم با ایران آماده هستیم

یک مقام آمریکایی از آمادگی این کشور برای مذاکره مستقیم و فوری با ایران خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - منابع خبری به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کردند که این کشور آماده مذاکره مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته ای است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک با بیان آمادگی این کشور برای دیدار با ایران با هدف پیشبردِ مذاکرات هسته‌ای وین، گفت: «ما آمادگی دیدار مستقیم داریم و مدتهاست بر این باوریم که دیدار و مذاکره مستقیم با ایران چه در زمینه مسائل هسته‌ای و چه باقی مسائل، بهترین راه است که بعدها به چارچوب دیدارهای دوجانبه و چندجانبه گسترش خواهد یافت.»

او در ادامه افزود: «نشست مستقیم، ارتباط موثرتر بین آمریکا و ایران را امکان‌پذیر می‌سازد و برای دستیابی به تفاهم و بازگشت متقابل به پایبندی به برجام ضروری است.»

این در حالی است که منابع خبری به نقل از جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کردند که واشنگتن آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است.

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران اوایل دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و با وقفه‌ای چند روزه مجدداً ادامه یافت. در جریان رایزنی‌ها، طرف‌های برجامی بارها اعلام کرده بودند که امیدوارند طی چند هفته آینده به توافق دست یابند.

ساعاتی پیش «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین این مذاکرات را کم و بیش موفقیت‌آمیز توصیف کرد اما «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: «درست است که دو موضوع زندانیان آمریکایی در ایران و توافق هسته‌ای جدا از یکدیگر هستند، ولی تصور رسیدن به توافق هسته‌ای در حالی که چهار شهروند آمریکایی در ایران زندانی هستند برای مقامات ما کمی دور از ذهن است.»

البته این اظهارات مالی در حال مطرح شد که هم‌اکنون شهروندان ایرانی زیادی در آمریکا تنها به بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی این کشور علیه ایران زندانی هستند اما شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران متهم به جاسوسی و جرائم امنیتی هستند.

همچنین در واکنش به این اظهارات نماینده آمریکا، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن رد هرگونه پیش‌شرط برای مذاکرات گفت: «ایران به دلایل انسان‌دوستانه آماده تبادل زندانیان با آمریکاست و اگر آمریکا به توافقات قبلی پایبند باشد این موضوع در کمترین زمان قابل‌حل است.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق