مشاوره پیش از ازدواج و باورهای نادرست


مشاوره پیش از ازدواج و باورهای نادرست

مشاوره پیش از ازدواج و باورهای نادرست
به گزارش میگنا باورهای نادرست درباره ازدواج بر تصمیم گیری و رابطه افراد با هم تاثیر گذار میباشد. لذا به عنوان مشاور از نگرش مراجعان مطلع شده و آن را مورد بررسی قرار دهید.
در صورت شناسایی این باورهای غلط و نگرشهای منفی باید آنها را با آن باورهای غلط آشنا کنید و به کمک فنون و مهارتهای چالشی کمک کنید تا باورهای شان را اصلاح کنند.
فنونی که به مراجعان کمک میکند تا باورها یشان را از زاویه دیگر ببینند شامل فنون مواجهه ، بررسی پیامد های مثبت و منفی ، فن دورنما و فن معیار دوگانه است.
عمده ترین باورهای نادرست د ر مراجعان پیش از ازدواج عبارت است از :
قیافه عادی میشود ،‌با چادر سفید برو با کفن بیا ، شانس فقط یکبار در خانه آدم را میزند، خوشگل ها مال مردم هستند، عشق و علاقه بعد از ازدواج پیش می آید، ازدواج کنید حالتان خوب می شود ، ازدواج پایان مشکلات است .
ازدواج به درمان بیماری روانی کمک میکند : این باور نادرستی که ازدواج میتواند به بهبود بیماران روانپزشکی بیانجامد .این باور تحت تاثیر این فرضیه نادرست که مشکلات جنسی علت بیماری روانپزشکی است. پس اگر فرد از لحاظ جنسی ارضا شود شفا و درمان می یابد.
خانواده ها ی اینچنین ، فرزندان را به ازدواج تشویق میکنند. باید به اینها توضیح داد که بیماری علتهای زیادی دارد . لذا دارو درمانی و روان درمانی ،‌ بهترین گزینه درمان هستند نه ازدواج. خود ازدواج باعث بحران هایی میشود که فردی که سلامت روان اش دچار مشکل است نمیتواند از پس آن بر آید. آنگاه نه تنها ازدواج درمان نیست بلکه مشکلی بر مشکلات فرد بیمار افزوده می شود.
ازدواج حل کننده مشکلات است
برخی از جوانان پایان تمام مشکلات را ازدواج می بینند که این باور هم نادرست است . گر چه ازدواج پایانی تجرد است اما پایان مشکلات نیست. ولی آغاز مشکلاتی دیگر می تواند باشد. مهم تر از همه ازدواج سازگاری با موقعیت جدید است.

قیافه عادی می شود.
یکی از باورهای غلط این است که قیافه را جدی نگیر، قیافه مهم نیست . گرچه زیبایی نسبی است ولی هر کسی سلیقه متفاوتی دارد. حتی اگر زیبایی و جذابیت به عنوان تنها ملاک هم قرار بگیرد باز هم ازدواج با چالش مواجه خواهد شد.
درست این است که زوج ها باید برای هم جذابیت داشته باشند تا به ازدواج رغبت پیدا کنند .گرچه قیافه در طول زمان ممکن است برای فرد عادی تلقی شود ولی در مورد چهره زشت مصداق ندارد. اگر چهره در اولین نظر به او نچسبید فرد تا آخر این احساس ناخوشایند را با خودش یدک می کشد و همواره ناراضی خواهد بود.
شانس فقط یکبار در خانه آدم را می زند
اعتقاد به این باور نادرست فرد را در فرایند تصمیم گیری در فشار روانی قرار میدهد که مبادا با رد این پیشنهاد شانس از دست برود و مورد مناسبی گیرش نیاید. این شانس نه یکبار بلکه بارها و بارها پیش می آید پس عجله نکنیم و به خود فرصت بدهیم.
روش دیگر این است که از مراجع بپرسید آیا این باور با عقل جور در می آید؟ آنگاه از خود بپرسیم و به آنها پاسخ دهیم.
با چادر برو با کفن برگردد
البته این عبارت قالبی الان کمتر در نسل جوانان شایع است. ا گر هم باشد اندک است. البته کسانیکه هنوز به این ، باور دارند که اگر دختری با چادر سفید به خانه بخت رفت باید به هر شکلی بسازد و کنار بیاید و تنها مرگ می تواند او را از همسرش جدا کند. اعتقاد به این باور باعث می شود که عروس تنها راه نجات خود را خود سوزی ، خودکشی ، فرار از خانه ، یا تسلیم شدن به هر قیمت بداند.
خوشگل ها مال مردم هستند
این باور که افراد زیبا و جذاب قابل اعتماد و وفادار نیستند در بین مردم جا افتاده است. لذا چنین چیزی باعث اجتناب از ازدواج با افراد جذاب میشود و باعث میشود که فرد با یک قیافه معمولی ازدواج کند. پس زندگی دوام نخواهد داشت. در حالیکه برای همه جا افتاده است که عواملی باعث پایداری زندگی می شود نه یک عامل . چه بسا افراد نا زیبا به معیار اخلاقی پای بند نیستند و به همسرشان خیانت می کنند و چه کسانی که بسیار زیبا هستند اما به معیار اخلاقی پایبند هستند. بنابراین قضاوت و نتیجه گیری بر اساس یک ملاک نوعی نتیجه گیری سطحی و شتاب زده است. با کمک فنون شناختی با تحریف های همه یا هیچ ،استنباط دلبخواهی و نتیجه گیری شتابزده مراجعان را به چالش بکشید.
تکالیف رفتاری و نظر سنجی از دیگران نیز می تواند در چالش با طرز تلقی و باورها ی نادرست مفید باشد.
عشق و علاقه بعد از ازدواج به وجود می آید
یکی از باورهای نادرست رایج اینست که علاقه قبل از ازدواج بی معنی است و عشق و علاقه باید بعد از ازدواج شکل گیرد . لازم است بین عشق و علاقه تفاوت قایل شویم .
عشق به معنای علاقه شدید و خواستن بی اندازه همراه با شیفتگی نسبت به طرف مقابل است . چنین چیزی به احساسات خوشایندی مثل تعلق ، لذت ، شعف و سرخوشی منتهی میشود .گرد و غبار ناشی از هیجانات مانع دیدن واقعیت ها میشود .
افراد عاشق اغلب تحت عواطف شدید ونیز خطاهای شناختی دچار تحریف اطلاعات می شوند . در چنین وضعیتی برخی اطلاعات مربوط به معشوق رنگ می بازد . در نتیجه عشق قبل از ازدواج تا اندازه زیادی چالش برانگیز خواهد بود .در حالیکه علاقمند شدن به کسی قبل از ازدواج مانعی ایجاد نمی کند .چه بسا افرادی به فردی دیگر علاقمند هستند اما علیرغم علاقه و محبت به دیگران از توانایی قضاوت درست برخوردارند این گروه می توانند انتخاب مناسبی داشته باشند .
سه مرحله آشنایی علاقه یا عشق و ازدواج مراحل طبیعی ازدواج در اکثر کشورها محسوب می شود . در خوش بینانه ترین حالت ، علاقه قبل از ازدواج به گذشت ، همراهی و انعطاف پذیری می انجامد و در بدبینانه ترین حالت علاقه ممکن است مشابه عشق مانع دیدن واقعیت های موجود شود و به تحریف شناختی بینجامد .
به عنوان مشاور مفاهیم عشق و علاقه را به مراجعتان توضیح دهید و بین آنها فرق بگذارید . سود و زیان هر یک را بررسی کنید و نقش آنان را در تحریف های شناختی و تصمیم گیری یادآوری کنید .
فن نظر سنجی و پرس و جو از دیگران از جمله فنونی است که به مراجعان کمک می کند تا با دیدگاههای دیگران در باره این موضوع آشنا شوند . ازمراجعان بخواهید از حداقل 5 فرد مجرد و 5 فرد متاهل در باره این باور که عشق و علاقه باید بعد از ازدواج پیش بیاید نظر سنجی کنند و نظرات این دو گروه را با هم مقایسه کنند .به علاوه مزایا و معایب عشق قبل از ازدواج و عشق بعد از ازدواج را با هم مقایسه و به دقت یادداشت کنند .

برگرفته از: کتاب مشاوره پیش از ازدواج( راهنمای روان شناسان ،مشاوران و روانپزشکان)
نویسنده: دکتر شهربانو قهاری



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت