سیگنال مثبت ایران به آمریکا برای مذاکره مستقیم /وزیر خارجه شرط مذاکره را اعلام کرد


سیگنال مثبت ایران به آمریکا برای مذاکره مستقیم /وزیر خارجه شرط مذاکره را اعلام کرد

اقتصادنیوز: وزیرخارجه کشورمان گفت:طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس،حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه حضور یافت وبه ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در بخشی از اظهاراتش به مذاکرات وین اشاره کرد و گفت:‌در تمام مراحل مذاکرات تلاش کردیم یا در سطح سفرای کشورهای همسایه در تهران و یا با سفر دستیاران سیاسی در وزارت خارجه و معاونان و یا سفر بنده به کشورهای همسایه، آنها را در جریان آنچه بین ما و ۵ کشور می‌گذرد، قرار دهیم. مذاکرات ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم. تا این جای کار رفتار سه کشور اروپایی در مذاکرات اینگونه بوده که وقتی از تحریم صحبت می‌شود آن را به آمریکا حواله می‌دهند و در موضوع هسته‌ای وقتی صحبت می‌شود می‌گویند حوزه نگرانی ماست و ما آماده‌ایم درباره همه جزییات هسته‌ای گفت‌وگو کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتقاد ما از سه کشور اروپایی عضو برجام این است که هیچ ابتکار جدید، رو به جلو و سازنده‌ای را در مذاکرات ارائه نداده‌اند، البته تلاش کردند در مذاکرات هفته‌های اخیر منطقی و با رفتای سازنده حضور داشته باشند. حتی امروز فرانسه دیگر نقش پلیس بد را ایفا نمی‌کند. چین و روسیه سعی می‌کنند در مذاکرات ۱+۴ نقش سازنده و مثبت ایفا کنند و همین اینکه گاهی اوقات در انتقال پیام‌های آمریکا برای مذاکرات این دو کشور فعالیت خاص خودشان را دارند. برخی کشورهای همسایه ما در این موضوع با نگاه به تسریع در رسیدن به توافق سعی می‌کنند حامل پیام‌هایی از سوی آمریکا به ایران باشند.

طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است

وی گفت: طرف آمریکایی به صورت «نان پیپر» NonPaper پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه داده است. ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که باید نتیجه کار کمیته‌های سه گانه را در یک تعامل سیاسی با همه طرف‌ها مورد توجه قرار بدهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق خواهد افتاد.

وزیر خارجه بیان کرد: طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. گفت‌وگوهایی که بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به هیچ وجه صحت ندارد، ولی در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.

وی گفت:‌ سعی می‌کنیم همسایگان را به صورت مستمر در جریان تحول قرار بدهیم و متحدان خود را در منطقه در جریان تحولات قرار می‌دهیم و از مشورت‌های متحدان و همسایگان و دوستان در جهان بهره‌مند می‌شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان