قیمت لیر ترکیه 5 بهمن 1400


قیمت لیر ترکیه 5 بهمن 1400

در پی اوضاع بحرانی اقتصاد در ترکیه قیمت لیر ترکیه نیز با نوسانات زیادی همراه است در ادامه قیمت لیر ترکیه در امروز 5 بهمن 1400 را می‌آوریم.

قیمت لیر ترکیه 5 بهمن 1400

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پی گزارهاش بانک جهانی و روند کاهش اقتصاد ترکیه قیمت لیر نیز با نوسانات همراه می باشد در ادامه این خبر قیمت لیر ترکیه امروز سه شنبه 5 بهمن ۱۴۰۰ را می آوریم. و قیمت ها نشان دهنده این است که قیمت لیر ترکیه نسبت به روز گذشته با ثبات همراه است.

قیمت لیر ترکیه سه شنبه 5 بهمن 1400

قیمت لیر ترکیه امروز دوشنبه در مقایسه با آخرین معاملات روز یکشنبه تغییری نداشت. لیر ترکیه امروز در ساعات اولیه روز با قیمت دو هزار و ۶۰ تومان معامله شد.

روز قبل لیر ترکیه مانند ۲ روز پیش، با افزایش و کاهش قیمتی روبرو نشدند، بطوری که لیر ترکیه که ۲ روز پیش تا ۲,۰۵۰ (دو هزار و پنجاه ) تومان رسیده بود، امروز - دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ - به ۲,۰۵۰ (دو هزار و پنجاه ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر لیر ترکیه
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲,۰۵۰ ۰.۰۰ ۰ روز قبل
۲,۰۵۰ -۱۰.۰۰ -۰.۴۹ ۲ روز پیش
۲,۰۶۰ ۳۰ ۱.۴۵ ۴ روز پیش
قیمت لیر ترکیه 5 بهمن 1400

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز بانک‌های دولتی ترکیه، متقاعد کردن مشتریان برای تبدیل سپرده‌‌‌های ارزی به لیر را به موارد ارزیابی عملکرد کارمندان خود افزودند. طرح جبران خسارت سپرده‌‌‌هایی که با پول ملی ترکیه نگهداری می‌‌‌شوند، ماه گذشته و به منظور مقابله با بحران کاهش ارزش لیر ارائه شد.

با این حال بسیاری از مشتریان بانک‌های دولتی ترکیه، این اقدام را تبلیغ برای طرح جدید رئیس‌جمهور این کشور می‌‌‌دانند.

بر همین اساس مدیرکل بانک‌های دولتی ترکیه، ‌‌‌ با مشتریانی که بیش از ۵‌میلیارد دلار سپرده ارزی دارند شخصا تماس می‌‌‌گیرند و درباره اجرای طرح حفاظت از لیر با آنها با گفت‌وگو می‌کند و سپرده‌‌‌های ارزی کمتر از این میزان، از سوی کارمندان بانک پیگیری می‌شود.

دولت ترکیه در یک ماه گذشته به منظور تسریع این طرح چند بار آن را تغییر داده است.


رشوه اردوغان به سپرده‌گذاران بانکی

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت ترکیه از سقف سود سپرده‌‌‌های لیر چشم‌پوشی کرده و بانک‌ها به جای ۱۴‌ درصد سود، بین ۳ تا ۵‌ درصد سود اضافه نیز به این سپرده‌‌‌ها پرداخت می‌کنند. این تصمیم برای جذب سپرده‌‌‌گذاران بانکی به طرح اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور انجام شده است.

دولت ترکیه در حالی که با کاهش نرخ بهره سپرده‌‌‌گذاران را با چوب «افزایش نااطمینانی» تنبیه می‌کند، همزمان سعی می‌کند با هویج نرخ‌های ترجیحی به جذب سپرده‌‌‌های ارزی این سرمایه‌گذاران بپردازد.

باید منتظر ماند که آیا ارزش دلار در ترکیه از سقف تاریخی خود عبور می‌کند یا خیر. با شرایط کنونی و عدم عقب‌نشینی اردوغان از سیاست‌های اقتصادی خود چنین رخدادی محتمل به نظر می‌رسد. اگر چنین شود علاوه بر تشدید التهاب در اقتصاد ترکیه و احتمال افزایش اعتراض‌ها به دولت حاکم شاید تنها راه‌حل انتظار برای کمک‌های خارجی یا یک سیاست انقباضی سنگین برای جلوگیری از ارزش لیر باشد.

ضمانت سپرده‌ها در برابر زیان ارزی

طبق این طرح خزانه‌‌‌داری و بانک مرکزی ترکیه سپرده‌‌‌هایی که با لیر نگهداری می‌‌‌شوند را به مدت ۳ تا ۱۲ ماه در برابر زیان‌‌‌های ارزی ضمانت می‌کند.

این طرح به این منظور تصویب شد که در بحبوحه تورم فزاینده این کشور، خروج ارز و تضعیف پول ملی ترکیه را متوقف کند.

حال تیم اقتصادی اردوغان که در دوسال اخیر بارها تغییر کرده است، باز به دنبال افزایش نرخ سود به شکل نامحسوس است، حال آنکه بحران اقتصادی ترکیه در شرایطی تشدید شد که رئیس‌جمهور ترکیه با کاهش دستوری نرخ بهره این کشور، سیاست جدی مبتنی بر صادرات، تسهیلات ارزان و سرمایه‌گذاری را پی گرفت.

در پی این اقدامات سطح برابری دلار به لیر تا عدد ۴/ ۱۸ افزایش یافت و با تعدیل نسبی در عدد ۵/ ۱۳ تثبیت شد. نرخ تورم نیز با شکستن رکورد ۲۰ ساله به ۳۶‌درصد رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد