اثر اولیانوف در بازار ارز / سقوط قیمت دلار در راه است؟


اثر اولیانوف در بازار ارز / سقوط قیمت دلار در راه است؟

پس از برخوردهای مداوم نرخ دلار با هسته سخت خود در هفته گذشته قیمت این اسکناس آمریکایی مجددا به کانال 28هزار تومانی وارد شد.

کارشناسان بازار ارز بر این باورند که با توجه به اخبار مثبت مذاکرات وین، این بازگشت را نمی‌توان خیلی مطمئن دانست. از طرف دیگر معامله‌گران بازار آزاد ارز تهران نیز با استقبال از این افزایش قیمت به میزان خریدهای خود افزودند و دست خریداران را در بازار دیروز بالاتر بردند.

قیمت دلار در روز دوشنبه به سطح ۲۸هزار و ۲۰۰تومان رسید.دیروز دوشنبه ۴بهمن ماه بازار ارز تهران شاهد افزایش قیمت بود. قیمت دلار که در هفته گذشته پس از کاهش‌های ماه قبل به ثبات نرخ نسبی رسیده بود در سومین روز هفته جاری از حاشیه امن خود فاصله گرفت و ۲۰۰تومان افزایش یافت. این افزایش قیمت از همان ابتدای ساعات کاری دیروز شروع شد؛ به‌صورتی‌که معاملات نقدی صبح روز دوشنبه در بازار آزاد ارز تهران در سطح قیمتی ۲۸هزار و ۱۰۰تومان صورت می‌گرفت. این روند افزایشی در اواسط روز نیز ادامه داشت و در اواخر ساعات کاری دیروز بود که اسکناس آمریکایی پس از چند هفته در کانال ۲۸هزار تومانی و با قیمتی معادل ۲۸هزار و ۲۰۰تومان معامله شد.ت

حلیلگران بازار ارز تهران اما با اشاره به شرایط مثبت فضای داخلی و خارجی کشور در روز‌ها و هفته‌های اخیر معتقدند این افزایش قیمت توجیه منطقی‌ای نداشته و از این روند افزایشی با لفظ نامطمئن یاد کردند. این افراد همچنین با بررسی روندهای افزایشی ناکام صورت‌گرفته در هفته‌های گذشته این احتمال را نیز مطرح می‌کنند که جهش افزایشی روز دوشنبه می‌تواند ناشی از شیطنت‌های معامله‌گران افزایشی در جهت نوسان‌گیری از بازار ارز تهران باشد. برخی دیگر از کارشناسان ارزی نیز با اشاره مجدد به انتظارات مثبت ایجادشده از آینده بازار ارز و همچنین فضای مثبت مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در رابطه با موضوع تحریم‌های هسته‌ای معتقدند قیمت اسکناس آمریکایی در بازار ارز تهران برای سطح‌های بالاتر فعلا کشش نداشته و این موضوع را با عدم افزایش نرخ دلار پس از کاهش‌ها و کانال‌شکنی‌های چشم‌گیر اخیر توجیه می‌کنند.

این افراد همچنین از احتمال وقوع روند کاهشی چشم‌گیر جدیدی مشابه روند اخیر درصورت حصول توافق هسته‌ای سخن گفتند.فضای سیاسی رسانه‌ها در روز دوشنبه به خلوتی روزهای پیشین نبود. در اواخر ساعات کاری روز یکشنبه بود که رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در وین طی مطلبی اعلام کرد: درست است که این دو موضوع جدا از یکدیگر هستند، ولی تصور رسیدن به توافق هسته‌ای درحالی‌که چهار شهروند آمریکایی در ایران زندانی هستند، برای مقامات ما کمی دور از ذهن است. این سخن که گمانه‌ها از آینده مذاکرات وین را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌داد، صبح روز دوشنبه با نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داده شد. خطیب‌زاده در نشست خبری خود در تهران گفت: اگر ایالات‌متحده به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود، پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است.

همچنین نماینده روسیه در مذاکرات خبری مثبت منتشر کرد. اولیانوف در توییتر نوشت: ایران، سه کشور اروپایی، روسیه و چین امروز تهیه پیش‌نویس بخش مهمی از سند نتیجه مذاکرات وین را ادامه دادند. به گفته او، این یک تمرین کم و بیش موفق بود؛ اگرچه برخی از مسائل هنوز در بخش مربوطه سند نهایی باقی مانده است. تحلیلگران سیاسی بازار ارز تهران نیز با مثبت شمردن سخنان مذکور دو نماینده ایران و آمریکا و همچنین نماینده روسیه، معتقدند برآیند این سخنان می‌تواند نشانگر آمادگی طرفین برای حصول هرچه سریع‌تر توافق باشد و این امر را در آینده بازار ارز تهران تاثیرگذار دانستند. روز دوشنبه سکه امامی نیز از پیشروی خود دست نکشید و با افزایش قیمت ۳۰هزار تومانی نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۱۲میلیون و ۵۵۰هزار تومان معامله شد. طلای جهانی نیز در این روز به ازای هر واحد اونس در رقم ۱۸۴۰دلار معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام