زرآباد نیازمند اجرای طرح مکانیزاسیون موز


زرآباد نیازمند اجرای طرح مکانیزاسیون موز

سرپرست فرمانداری زرآباد گفت: جنوب استان سیستان و بلوچستان، قابلیتی ویژه برای کشت میوه های گرمسیری دارد، در این بین زرآباد را باغ های سرسبز موز فرا گرفته است، باغ هایی که در سایه واردات و کم آبی در دست فراموشی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا- نجاری افزود: در شهرستان زرآباد، 200 هزار هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد که دوازده هزار هکتار آن زیر کشت میوه های گرمسیری رفته است.

وی اظهار کرد: در این شهرستان پنج هزار هکتار زیر کشت موز رفته است که سالیانه 80 تا 90 هزار تن موز از آن برداشت می شود.

نجاری افزود: در این شهرستان قابلیت بالایی برای تولید و صادرات سایر میوه ها نظیر انبه، گوواوا، زیتون،هندوانه و آناناسی وجود دارد.

وی به کمبود آب برای کشاورزی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: پنج رودخانه این شهرستان در فصل بارندگی ها سبب تخریب باغ های موز می شود.

نجاری با اشاره به اهمیت تقویت دیواره حفاظتی و لایروبی این رودخانه ها افزود: ضرورت دارد تا سدی بروی این رودخانه احداث شود تا علاوه بر کاهش خسارات سیل، نیاز آبی این باغها هم تامین شود.

سرپرست فرمانداری زرآباد گفت: به علت نبود سردخانه، موز برداشت شده به استان های کرمان، خراسان و شهر زاهدان برای نگهداری ارسال می شود.

وی با بیان اینکه میزان واردات سالیانه موز کشور ششصد هزار تن است، تصریح کرد: اگر طرح مکانیزاسیون موز در این شهرستان عملی شود می توانیم موز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان هم گفت: حدود پنج هزار هکتار از سطح باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.

نیکبخت بیان کرد: اگر روزی کشور بخواهد در زمینه تولید موز خودکفا باشد، باید این اتفاق در سیستان و بلوچستان رقم بخورد.

وی با اشاره به ظرفیت های کشاورزی سیستان و بلوچستان، تاکیدکرد: این استان با توجه به سواحل جنوب در موضوع صید و صیادی و آبزی پروری شرایط بی نظیری دارد، در باغبانی نیز شرایط این خطه خاص و در چند محصول در ردیف اول کشور قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان ادامه داد: این استان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی ، گرم و مرطوب خاستگاه متنوع ترین میوه های گرمسیری کشور است به طوری که در تولید برخی میوه ها در ایران بی رقیب است.

نیکبخت تصریح کرد: موز از مهمترین محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان است که نسبت به سایر محصولات گرمسیری بیشترین سطح کشت را به خود اختصاص داده است و 'پاپایا' یا خربزه درختی نیز از دیگر محصولات گرمسیری استان محسوب می شود که از نواحی گرمسیری امریکای مرکزی به این استان راه یافته است ، خربزه درختی پوستی بسیار نازک و مزه شیرین دارد که علاوه بر مصرف خوراکی ، قابل استفاده در صنایع تبدیلی نیز است.

وی خاطرنشان کرد: کشت غلات ، نباتات علوفه ای ، محصولات جالیزی و تولیدات باغی به ویژه میوه های گرمسیری شامل خرما ، موز ، مرکبات ، انبه ، خربزه درختی ، چیکو ، گواوا ، پسته و انگور منحصر به فرد یاقوتی و تولیدات گلخانه ای بخشی از قابلیت های کشاورزی و باغی سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهد.

وی گفت: علاوه بر میوه‌های گرمسیری منحصر به فرد ، مرکبات این استان شامل ترنج ، پرتقال ، گریپ فروت و نارنگی ، انواع انار و میوه‌های جالیزی نیز از دیگر محصولاتی هستند که طعم آنها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...