77 درصد گاز خراسان شمالی را مشترکان خانگی می‌سوزانند


77 درصد گاز خراسان شمالی را مشترکان خانگی می‌سوزانند

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: بیش از 77 درصد گاز استان را مشترکان بخش خانگی می‌سوزانند که در 24 ساعت گذشته حدود 6 میلیون مترمکعب گاز مصرف کردند.

حسن رضا میربلوکی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سهم گاز استان را هم اینک ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب عنوان کرد و افزود: با توجه به ورود جبهه هوای سرد و بارش برف هم اینک دمای هوا در بیشتر استان ها پایین است که مصرف گاز خانگی بالا رفته است؛ به همین دلیل محدودیت هایی برای بخش صنعت اعمال شده است.

وی افزود: با توجه به ورود جبهه هوای سرد، میزان مصرف گاز به یکباره افزایشی دور از انتظار یافته است.

میربلوکی ضریب نفوذ گازرسانی شهری ۱۰۰ درصد و روستایی ۹۹.۸ درصد و تعداد مشترکان گاز استان را ۳۴۲ هزار مشترک عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۷۰ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین در این استان به ۸۷۷ صنعت گازرسانی شده و گازرسانی به ۱۵ صنعت دیگر نیز در دستور کار قرار دارد که در این حوزه شرکت گاز استان رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرد.

به گزارش ایرنا مصرف روزانه گاز خانگی در استان در اوایل آذرماه امسال بیش از ۵۰ درصد مصرف گاز استان را به خود اختصاص داده بود.

میربلوکی صرفه جویی در مصرف گاز را یک ضرورت دانست و افزود: باید تلاش کنیم با صرفه جویی انرژی بیشتری به بخش صنعت اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: اگر ۳۴۲ هزار مصرف کننده این استان هر کدام به اندازه یک متر مکعب در شبانه روز صرفه جویی گاز داشته باشند معادل میزان مصرف گاز کارخانه سیمان در فصل زمستان است.

وی گفت: مصرف بهینه و درست از انرژی علاوه بر حفظ منایع و سرمایه های ملی و حفاظت از محیط زیست، موجب توسعه اشتغال و حفظ زنجیره تولید در استان و کشور می شود. میربلوکی اظهار داشت: صرفه‌جویی در مصرف انرژی با راهکارهای ساده همانند استفاده از پوشش گرم زمستانی در منزل، توجه به برچسب انرژی، عدم استفاده از شومینه به دلیل راندمان و ایمنی اندک، نصب پرده بر روی پنچره ها و در ورودی، خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق های بدون استفاده، نصب درزگیر در پنجره‌ها و درها، عایق‌کاری لوله‌های‌ آب گرم موتورخانه مرکزی، بستن خروجی کانال های کولر در زمستان، استفاده از نور و انرژی خورشید برای گرم کردن و روشن کردن محیط میسر است.

به گزارش ایرنا در تابستان مصرف بخش خانگی استان از گاز یک میلیون متر مکعب بود و هفت میلیون مترمکعب نیز در اختیار صنایع قرار می گرفت ما هم اینک بخش خانگی سهم گاز صنایع را نیز می سوزاند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی اظهار داشت: هم اینک گاز صنایع عمده استان از جمله نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، کارخانه سیمان بجنورد، مجتمع پتروشیمی، قند شیروان و ریخته گری و لوله گستر اسفراین با توجه به مصرف گاز بیشتر توسط مشترکان خانگی قطع شده است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند