معرفی جاذبه‌های گردشگری اردکان در جشنواره سفرنگاری اردکان گرام


معرفی جاذبه‌های گردشگری اردکان در جشنواره سفرنگاری  اردکان گرام

یزد- ایرنا- جشنواره اردکان گرام، روایت‌ هیجان‌انگیز آنهایی است که می‌بینند، حس می‌کنند و به رشته تحریر در می‌آورند، در قاب دوربین جای می‌دهند و برای مسافران آینده ثبت می‌کنند.

به گزارش ایرنا در جشنواره اردکان گرام به همه ایرانیان علاقه‌مند به اردکان که مملو از میراث های فرهنگی ، طبیعی ، ملموس و ناملموس است ، فرصت و افتخار رقابت در سفرنگاری در فضای مجازی و شبکه مجازی داده شد و انتظار می رود به شایستگی به معرفی این شهرستان پرداخته شود .

هدف از برگزاری جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام، شناسایی و معرفی ظرفیت‎ های گردشگری این شهرستان از طریق ابزارهای فضای مجازی (وبلاگ، وب‌سایت و اینستاگرام) است تا به مدت یک هفته اردکان به دنیا معرفی شود و بتوان به معرفی دیدنی های منطقه و ظرفیت‌های گردشگری آن به مردم کشور ایران و دنیا به کمک ابزار فضای مجازی و شبکه‌های پرداخت.

جشنواره اردکان گرام از دوم تا هفتم بهمن ماه ادامه دارد، مجموعا ۱۸۹ نفر در این مراسم مهیج ثبت نام کردند که ۷۰ نفر پذیرفته شدند؛ از این تعداد هم ۵۰ نفر ار استان های مختلف کشور و ۲۰ نفر هم محلی هستند.

نویسندگان وبلاگ ها، وب سایت ها و صفحات اینستاگرام به زبان های انگلیسی و فارسی در این رویداد جذاب شرکت کردند و هیچ محدودیت سنی برای شرکت کنندگان در این جشنواره وجود نداشته است.

شرکت کنندگان در یکی از حوزه های سفر، گردشگری، عکاسی، محیط زیست، حیات وحش، صنایع دستی، خوراک، تاریخ، سبک زندگی و آداب و رسوم اقوام ایران و جهان در این رویداد حضور دارند.

آنها ضمن معرفی اردکان در فضای مجازی، آثار خود را مستند کرده و در مراحل بعدی آن را به صورت کتاب منتشر خواهند کرد.

ارتقاء دانش بومی و افزایش هم افزایی با جشنواره سفرنگاری

داور جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام در رابطه با این جشنواره به ایرنا گفت: آدم‌ها سفر می‌روند که حالشان خوب شود و از دنیای روزمره فاصله بگیرند، اما سفر کردن ابعاد عمیق‌تر دیگری هم دارد، سفر یک معنا است، لذا سفر می‌رویم که یک چالش را تجربه کنیم.

حسین عبدالهی افزود: سفر می‌رویم که دنیای جدیدی را تجربه کنیم، سفر می‌رویم که کشف کنیم، سفر می‌رویم که طبیعت را بیشتر بشناسیم، سفر می‌رویم تا لایه های مختلف فرهنگی را تجربه کنیم. سفر می رویم که از پوسته پیچیده بشر امروزی خارج بشویم و تا اندازه‌ای به دنیای اصالت‌های خود و واقعیت‌هایی که متناسب با فطرت خودمان است وارد شویم و از این حرکت لذت بیرم.

وی در خصوص اینکه در جشنواره هایی نظیر اردکان گرام برای رسیدن به سفرنگاری در حوزه دیجیتال چقدر بسترسازی شده است یادآور شد: در موضوع گرام‌ها از شبکه‌های اجتماعی و فرصت موجود در این شبکه‌های اجتماعی که اخبار گسترده‌ای در آن جاری است استفاده بهتری می‌بریم.

عبدالهی اظهار داشت: مردم بیشتری را می‌بینیم که درگیر انتشار در رسانه‌های جمعی از جمله شبکه‌های اجتماعی هستند، لذا باید در جشنواره‌هایی مثل اردکان‌گرام از ظرفیت مدیا استفاده بکنیم تا آنچه که ما در حوزه گردشگری مقصد و یا فرهنگ‌سازی مدنظرمان است استفاده کنیم.

داور جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام ادامه داد: جشنواره اردکان‌گرام فرصتی است که افراد دعوت می‌شوند تا اصول‌ی تر به موضوعات پیرامونی بپردازند و ما انتظار داریم که خروجی خوبی از این ماجرا در آید؛ این خروجی همراه با یک نگاه عمیق‌تر موجب خواهد شد تا یک مقصد جدید معرفی شود؛ در جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام باید به همه ظرفیت‌ها به صورت همه جانبه توجه شود، همه اینها باید در کنار همدیگر دیده شوند، ما وقتی می‌خواهیم یک الگو را بسازیم باید همه پارامترها در آن دیده شود.

عبدالهی درباره مهمترین تاثیراتی که جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام که در هر شهر پس از برگزاری می‌گذارند گفت: ایده گرام‌ها که با ماکو شروع و به دزفول ختم شد و حالا در اردکان انجام می‌شود کاملا خلاقانه است. اما مدیران و جامعه محلی چقدر می‌توانند از این فرصت بهره بگیرند. البته که هر رویدادی اثر بخشی مقطعی خود را دارد ولی مهم این است که با یک برنامه‌ریزی بعدی بهره‌برداری خیلی مفصل‌تری کرد.

وی تاکید کرد: حال اردکان گرام با استفاده از تجربیات موفق قبلی و با اتخاذ تمهیداتی که برای تداوم هرچه بهتر در حوزه گردشگری صورت گرفته از دل یک پروژه خیلی بزرگتر خارج شده تا در کنار تجربه کتاب اهل اردکانم، وبسایت گردشگری اردکان، طرح جامع گردشگری، نقشه گردشگری اردکان، محتواهایی تولید کرده که تا سال‌ها می‌تواند عطش گردشگری اردکان را سیراب کند و بخشی از خلاها را پر کند، بعد از اردکان‌گرام تمام موضوعات مورد نظر باید امتداد داشته باشد و سرمایه‌های موجود را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

این داور جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام درباره تاثیر چنین جشنواره‌هایی در تربیت نیروی متخصص گردشگری و شبکه‌سازی در بین اقشار مختلف که می‌توانند در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی ذینفع باشند گفت: پروژه‌هایی نظیر اردکان‌گرام شبیه یک بازی برد - برد است. چون جامع محلی خود را با حضور گردشگر حرفه‌ای محک می‌زند.

عبدالهی با بیان اینکه در این رویدادها از جامعه محلی هم خواسته می‌شود که با گردشگر تعامل برقرار کند و مهمان‌نوازی خود را عیان‌تر نشان دهد، تمام خروجی‌های دریافتی توسط سفرنگاران در نتیجه برداشت‌هایی که با سفر به اردکان انجام داده‌اند از طریق درگاه‌های مختلف تا سال‌ها مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد، اظهار داشت: همین محتواها موجب جذب گردشگرانی دیگر در مقاطع مختلف خواهند شد و به تدریج مقصد گردشگری شکل می‌گیرد و به طبع رونق گردشگری را به همراه می‌آورد.

عبدالهی با اشاره به اینکه جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام بخش نرم افزاری گردشگری را نشانه گرفته‌اند یادآور سد: البته به موازات بخش نرم‌افزاری باید در رویدادهای مشابه دیگری به بخش سخت‌افزاری گردشگری هم توجه شود، اما لازم است یادآور شوم که در بخش نرم‌افزاری دیگر نیازهای بخش سخت‌افزاری هم مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: چون وقتی در اردکان‌گرام، سفرنگاران و خبرنگاران حضور پیدا می‌کنند ایده‌هایی درباره اقامتگاه‌ها، نوع سفر، دانش راهنمایان، چالش‎‌های صنایع‌دستی، کمبودهای موجود در بافت و کلی دیگر از نیازهایی که باید مورد توجه قرار بگیرند تبادل می‌شوند و این موضوع باعث ارتقاء دانش بومی خواهد شد و هم افزایی را به دنبال خواهد شد.

سفرنگاران، ارتش تولید محتوا

دبیر جشنواره اردکان‌گرام نیز در خصوص ضرورت برگزاری این رویداد گفت: تجربه ماکوگرام و دزفول‌گرام تجربه‌ بسیار خوبی در جهت شناسایی پتانسیل‌ها، نقاط ضعف و حتی در جهت رشد گردشگری آن مناطق بود.

محمد گائینی اظهار داشت: این رویدادها حتی برای برخی از کسانی که در فضای مجازی حضور چندان هدفمندی نداشتند و بیشتر برای پر کردن اوقات فراقت در این فضا سیر می‌کنند فرصت مناسبی است که یک کار حرفه‌ای انجام دهند و یک پروژه نوشتاری و تصویری را پیش ببرند.

وی ادامه داد: در رویدادهای قبلی هم شاهد بودیم که برخی از افراد از توانمندی خود استفاده کرده و با تولید محتوا در رویدادهای مشابه قبلی شرکت کردند و جدی‌تر به سفرنگاری پرداختند.

وی تاکید کرد: جشنواره‌هایی چون اردکان‌گرام از جنبه‌های مختلفی مثبت ارزیابی می‌شود، چون این جشنواره‌ها کمک می‌کنند که آدم‌ها که برای تولیدات خودشان ارزش قائل بشوند، هر چقدر تولید محتوای بیشتر صورت بگیرد شاهد محتواهای بهتر و با کیفی‌تری خواهیم بود، در این میان آگاهی مخاطب در نتیجه خواندن و دیدن محتواها افزایش پیدا می‌کند و شاهد بهتر شدن کیفیت تولیدات در فضاهای مجازی خواهیم بود.

گائینی درباره دیگر مزیت‌های برگزاری رویدادهای خلاقانه‌ای چون اردکان گرام اظهار داشت: در بحث گرام‌هایی که تاکنون در ماکو و دزفول و الان در اردکان شاهدش هستیم به دست آوردن شناخت هرچه بهتر درباره آن مقصد است.

وی یادآور شد: سفرنگاران با شرکت در ماکوگرام و دزفول‌گرام خیلی خوب توانستند کمتر شناخته‌ها و یا حتی ناشناخته‌هایی را معرفی کنند و محتوا تولید نمایند، سفرنویسان که همان تولیدکننده‌های محتوا محسوب می‌شوند به مثابه یک ارتش تولید محتوا عمل می‌کنند که همزمان دنبال سوژه‌های ناب و بکر می‌گردند و این کمک می‌کند که به یکباره پتانسیل‌های شهرهایی مثل ماکو، دزفول، اردکان و پیرامون‌شان استخراج شود.

دبیر جشنواره اردکان‌گرام یادآور شد: با حضور بخش قابل توجه‌ای از بهترین‌های حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و رسانه در چنین رویدادهایی فرصت بسیار خوبی است تا جوامع محلی با این افراد و شرکت کنندگان با دیگر اقشار تعامل برقرار کنند و تبادل نظر صورت بگیرد و تجربیات و دانش موجود به اشتراک گذاشته شود.

وی درباره اینکه جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام برای رسیدن به سفرنگاری در حوزه دیجیتال تا چه حد بسترساز هستند گفت: اینکه فضاهای مجازی مثل اینستاگرام و وبلاگ و سایت را به رسمیت بشناسیم و تاکید بکنیم که آنچه که در آنها تولید می‌شود ارزشمند و مهم و گاه تاثیرگزار است این یک دستاورد خیلی بزرگ به حساب می‌آید.

گائینی درباره دیگر تاثیرهای برگزاری جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام یادآور شد: ماندگاری این مطالب و محتواها از جمله دیگر دستاوردهای جشنواره‌هایی نظیر ماکوگرام، دزفول‌گرام و اردکان‌گرام است. ضمن انتشار همزمان بخش عمده‌ای از محتواهای تولید شده در طول جشنواره اما بعد از برگزاری چنین رویدادهایی است که عوامل برگزار کننده و به خصوص شرکت کننده‌ها تا روزها و هفته‌های بعد از آن جشنواره، محتوای تولیدی خود را منتشر می‌کنند و همچنان این تنور داغ تولید و انتشار محتوا روشن می‌ماند ، ضمن اینکه عمده تولید محتواها قابلیت انتشار در سایت‌ها و بلاگ‌ها را دارد و همین امر تا سالها موجب دسترسی آسان برای علاقمندان و بهره‌برداران می‌شود.

مردم محلی و حامیان اردکان‌گرام روی موج جشنواره‌ سوار شوند

عضو دبیرخانه جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام هم گفت: سفر می‌کنیم چون از حالت یکنواخت روزانه در خواهیم آمد، دوم اینکه به نوعی از اکتشاف و یادگیری می‌رسیم، با اکتشاف در سفر است که به یک شهود دست پیدا می‌کنیم و این موقعیت موجب می‌شود تا افراد در شرایط و فضایی جدید قرار بگیرند.

پویان تطهیرمقدم درباره ضرورت برگزاری جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام افزود: چنین رویدادهایی موجب می‌شود که زیر پوست آن شهر و حتی محلات را کشف کنیم و این کشف موجب می‌شود هویت بخشی صورت بگیرد و آدم‌های بیشتری برای دیدن بیایند، بستری را به وجود می‌آورد که صنعت گردشگری و مردم ایران به عنوان زیست‌مندان از آن فرصت‌های تاریخی و طبیعی بهره بگیرند، جشنواره‌هایی از این دست به نوعی برخی خلاءها را پر می‌کنند.

مقدم در پاسخ به اینکه مهمترین تاثیراتی که هر شهر پس از برگزاری هر رویداد در حوزه سفرنگاری می‌برند شامل چه مواردی است و چه اتفاقات خوشی در منطقه رخ می‌دهد یادآور شد: مردم محلی و حامیان چنین رویدادهایی بهتر است روی موج چنین جشنواره‌هایی سوار شوند و بیش از پیش از ارزش‌های فرهنگی خود بهره ببرند، این جشنواره‌ها به بسیاری از پتانسیل‌ها و فرصت‌هایی که به آنها عادی نگاه شده ارزش می‌دهد.

تطهیرمقدم در ادامه بیان کرد: با برگزاری جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام است که می‌توان همه جانبه به تمام سرمایه‌های مادی و معنوی یک منطقه پی برد، سرمایه‌هایی که لایه‌های پنهان آن در حوزه اجتماعی فرهنگی و طبیعی قابل لمس نیست اما در سرنوشت یک منطقه و مردم ساکن در آن محیط اثربخش است.

عضو دبیرخانه جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام در ادامه در خصوص مهمترین تاثیراتی که هر شهر پس از برگزاری هر رویداد در حوزه سفرنگاری می‌برند هم گفت: با برگزاری جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام مردم با یک نگاه بیرونی مواجه می‌شوند. برای آنها این پرسش پیش می‌آید که دیگران در محیط پیرامونی من چه چیزی دیده‌اند که من به خاطر حس مجاورت آن را ندیده‌ام و یا به آن کم توجه بوده‌ام.

وی گفت: حتی چنین رویدادهایی به گردشگران یادآوری می‌کند که متفاوت‌تر ببینند تا غرق جاذبه‌های محیطی و زندگی مردمی شوند که در زندگی و یا پیرامون‌شان آداب و رسوم و سنت‌ها و سبک خاص خود را دارند.

تطهیرمقدم اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست می‌تواند به شبکه‌سازی منجر شود، موجب انباشت اطلاعات می‌شود. یک فرصت عالی برای اردکان به وجود آمده که مردم باید از آن نهایت بهره را ببرند و از تجربه‌های تکراری و کمتر اثر بخش پرهیز کنند.

ذهن آشفته با سفر بهبود می یابد

یکی از داوران جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام نیز با بیان اینکه تحقیقات نشان داده که زمانی که ذهن کمی اشفته تر است حفظ مهارت های جدیدی همچون سفر کردن روندی در جهت بهبود و ارامش خیال فرد می تواند باشد گفت: به نوعی سفر در عین پیدا کردن خود در برخورد با تمام چالش‌ها و فرصت‌ها ادمی را مجاب می کند که از چشم‌اندازهای جدید و متفاوتی به دنیا نگاه کند و به این واسطه از دنیای روزمرگی ها کمی فاصله بگیرد.

ستایش فرجی افزود: آنچه که بعد از رویداد های etravelgram اهمیت دارد تداوم گردشگری بعد از جشنواره این چنینی است که وظیفه اصلی آن بر عهده بخش خصوصی و دولتی است در این میان نمی توان کتمان کرد بوروکراسی اداری و روند کند اجرا در بخش دولتی در بیشتر مواقع مانعی برای جریان سازی و استمرار این اتفاق ها می شود و همین موضوع حتی افراد مسئول و مدیران دلسوز را به تردید در اجرا وادار می‌کند.

وی گفت: در مقابل کم و کاستی های فوق نقش بخش خصوصی را هم نمی توان نادیده گرفت چرا که معمولا در بخش اجرایی ، همیشه سرعت عمل بهتر، اقدام موثر و کارامدتری رو نسبت به بخش دولتی در توسعه گردشگری در کشور نشان داده است.

این داور با بیان اینکه وظیفه جشنواره های از این قبیل بردن و یا سوق دادن گردشگران به یک مقصد خاص نیست هرچند در حاشیه آن توسط شرکت کنندکان جشنواره زمینه ای برای معرفی جاذبه و پتانسیل های پنهان در شبکه‌های مجازی و فضای اینترنت فراهم می شود بیان داشت: باید بپذیریم توسعه گردشگری نیاز به بستر سازی دارد و اتفاقی نیست که با برگذاری یک جشنواره و طی چند روز شکل بگیرد آنچه که نیاز به بازبینی مجدد ما دارد این است که گردشگری را به مثابه یک سرگرمی مفرح نبینیم.

فرجی یادآور شد: در دنیایی که جاذبه های گردشگری در فضای دیجیتال فرصتی را برای کسب و کارها ایجاد میکنند که با هزینه تولید محتوای بسیار کمتر بتوانند با ساخت یک ویدیو کلیپ زیبا یا عکسی با کیفیت از جاذبه‌های گردشگری یک منطقه خاص استفاده کنند و با وایرال کردن آن در فضای مجازی، به راحتی مخاطب را ترغیب به دیدن آن کنید میتوان تولید محتوا را در این بخش عملیاتی دانست.

وی افزود: در سالیان اخیر حتی قدیمی و سنتی ترین مشاغل بازاری هم برای رونق کسب‌ وکارشان در دنیای مجازی قدم برداشته اند و با راه‌اندازی یک صفحه در فضای رسانه و ایجاد وبسایت و وب پیچ ، تولید محتوا را به صورت تخصصی تر دنبال می کنند و به دنبال اثر گذاری بیشتر هستند که خود نشان از اثرگذاری بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا دارد.

فرجی اظهار داشت: یکی از اقدامات ضروری در پیشبرد صنعت گردشگری، توجه به محتواهای فرهنگی در ارتباط با منابع و جاذبه های گردشگری اعم از سرمایه های فرهنگی ، طبیعی و اجتماعی است و مبنای کار این است که با خلق محتوای نو ، از ظرفیت های داشته به طرق مختلف برای معرفی ایران استفاده کنیم.

برترین‌های جشنواره اردکان گرام هفتم بهمن ماه در مراسمی در این شهرستان معرفی و از آنها تجلیل می شود.

تاکنون یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان اردکان شناسایی شده که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ این شهرستان مجموعا چهار کاروانسرا دارد.

شهرستان ۱۳۵ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد متشکل از شهرهای عقدا، خرانق، احمدآباد و اردکان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!