42 کیلومتر کمربند حفاظتی در اراضی ملی استان همدان احداث شد


42 کیلومتر کمربند حفاظتی در اراضی ملی استان همدان احداث شد

همدان- ایرنا- معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از اجرای 42 کیلومتر کمربند حفاظتی با نصب پایه‌های بتنی (بنچ مارک) در عرصه‌های منابع طبیعی این استان و بهره برداری از آن در دهه فجر خبر داد.

«رضا الوندی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح احداث کمربند حفاظتی با اعتبار چهار میلیارد و ۴۰ میلیون ریال از محل منابع ملی در روستای شعبان شهرستان نهاوند به طول ۳۴ کیلومتر و در روستای «بهکندان» شهرستان رزن به طول هشت کیلومتر اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: کمربند حفاظتی با هدف تفکیک و مشخص کردن منابع ملی از مستثنیات و جلوگیری از تخریب، تصرف و تجاوز اشخاص در شهرستان های نهاوند و رزن اجرایی شد.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان همدان تصریح کرد: با اجرای این طرح، منابع ملی و اراضی منابع طبیعی منطقه از آسیب تجاوز، تصرف و تخریب در امان بوده به گونه ای که میزان تخریب و تصرف در عرصه‌ها کاهش چشمگیری می یابد.

الوندی گفت: با توجه به ارزش افزوده زمین احتمال تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب بسیار بالاست بنابراین ایجاد کمربند حفاظتی(بنچ مارک) یک ضرورت است و در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی حفاظتی، یکی از بهترین راه‌های حفظ و جلوگیری از تخریب و تجاوز به عرصه‌های ملی ایجاد کمربند حفاظتی است.

وی ادامه داد: ایجاد کمربند حفاظتی در عرصه های منابع طبیعی شامل ایجاد کمربند سبز حفاظتی با کاشت نهال در حدفاصل اراضی منابع طبیعی و زمین های کشاورزی، نصب بنچ مارک (پایه های بتنی) در بین عرصه‌های منابع طبیعی و مستثنیات مردم بوده که با توجه به شرایط هر منطقه از یکی از این روش‌ها استفاده می‌شود.

الوندی با بیان اینکه حفظ و حراست از اراضی ملی یکی از وظایف حاکمیتی دولت است گفت: افزایش ضریب حفاظتی، مشخص شدن مرز اراضی ملی و مستثنیات و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی افراد فرصت طلب از اهداف دیگر اجرای طرح کمربند حفاظتی است.

استان همدان در مجموع دارای ۸۲۲ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و جنگلی شامل اراضی با وضعیت خوب تا متوسط، بوته زارها با وضعیت متوسط تا ضعیف و مراتع کویری و بیابانی با وضعیت ضعیف تا خیلی ضعیف است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان