دست کوتاه حمایت از بلندقامتان کردستان


دست کوتاه حمایت از بلندقامتان کردستان

سنندج- ایرنا- بانوان بسکتبالیست کردستانی طی یک دهه اخیر نشان داده‌اند که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه بخش ورزش استان هستند و نیاید توانمندی‌های آنان را نادیده گرفت اما تاکنون حمایت چندانی توسط حامیان از بلندقامتان این رشته ورزشی نشده است.

به گزارش ایرنا، بانوان ورزشکار همواره با محدودیت‌هایی مواجه هستند و در بیشتر مواقع آنگونه که باید به آنها بها داده نمی‌شود، این قشر از مسایل مالی گرفته تا در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات لازم و حتی حمایت سرمایه گذاران در بیشتر مواقع مورد کم لطفی و بی توجهی قرار می‌گیرند.

آنچه حائز اهمیت است حضور یافتن بانوان با تمامی بی مهری‌ها در لیگ‌های مطرح کشوری و کسب نتایج درخشان است که نباید این ظرفیت بزرگ مورد غفلت قرار گیرد.

در میان رشته‌های ورزشی، رشته بسکتبال در استان کردستان طرفداران بی‌شماری دارد و به گفته کارشناسان و اهل فن می‌توان از این رشته به عنوان ورزش اول استان نام برد.

علاوه بر توانمندی که کردستان در بخش آقایان این رشته دارد، ۱۴ سال حضور مستمر بانوان بسکتبالیست استان نیز در ۲ دهه اخیر در لیگ‌های کشوری و دارا بودن بازیکنان مطرح در سطح کشور خود گواهی بر این مدعا است.

امسال بانوان بسکتبالیست کردستانی با حمایت بخش خصوصی با عنوان تیم شیدای کردستان در مسابقات فصل جاری لیگ دسته یک بسکتبال بانوان کشور حضور پیدا کرده‌اند و در حال حاضر با بازی‌های درخشان خود صدرنشین گروه چهار این بازی‌ها هستند.

بی شک یکی از عوامل بسیار مهم در کسب این موفقیت وجود "سروه ضرغامیان" به عنوان سرمربی باتجربه و با دانش استان در کنار تیم شیدای کردستان است که هدایت این تیم را برعهده دارد.

به عنوان یک خبرنگار و برای حمایت از بلندقامتان این رشته ورزشی تهیه گزارشی گفت و گو محور با "سروه ضرغامیان" سرمربی تیم بانوان بسکتبال کردستان برای بررسی وضعیت و دغدغه های علاقمندان به آن را در برنامه خودم قرار دادم.

ضرغامیان از سن ۱۱ سالگی رشته بسکتبال را شروع کرده و در سن ۲۸ سالگی به عرصه مربیگری روی آورده است، او دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی، مدرک بین المللی مربیگری و مدرس رسمی فدراسیون بسکتبال است.

سروه ضرغامیان در طول سال‌های فعالیت خود تاکنون در سطح سوپرلیگ و لیگ دسته یک کشور هدایت تیم‌هایی همچون باشگاه شهرداری سنندج، خانه آفتاب سنندج، خانه بسکتبال سنندج و تیم بانوان شهرداری گرگان را برعهده داشت و امسال هم به عنوان سرمربی تیم بسکتبال بانوان شیدای کردستان در لیگ دسته یک حضور دارد.

دست کوتاه حمایت از بلندقامتان کردستان

بسکتبال رشته ورزشی اول شهر سنندج است

سرمربی تیم بسکتبال بانوان شیدای کردستان گفت: رشته بسکتبال در کردستان دارای قدمت طولانی است و می توان از آن به عنوان رشته ورزشی اول شهر سنندج نام برد که در بخش بانوان هم همین مسئله صدق می‌کند. از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ به صورت مستمر تیم بسکتبال بانوان استان در لیگ دسته یک و یا سوپرلیگ بانوان کشور حضور داشته و در مدت این ۱۴ سال غیبت نداشته است.

سروه ضرغامیان، عناوین کسب شده تیم کردستان را برشمرد و افزود: مقام دوم لیگ دسته یک بانوان کشور در سال ۱۳۸۹، نایب قهرمانی لیگ نوجوانان ایران توسط تیم شهرداری سنندج در سال ۱۳۹۴، مقام دوم سوپرلیگ B بانوان توسط تیم شهرداری سنندج در سال ۱۳۹۵، مقام اول لیگ دسته یک توسط باشگاه تیروژ در سال ۱۳۹۶ و مقام اول لیگ دسته یک کشور توسط تیم خانه بسکتبال سنندج در سال ۱۳۹۷ مهمترین عناوینی بوده که طی این سال‌ها در سطح باشگاهی در کشور کسب کرده‌ایم. در سطح قهرمانی کشور هم در تیم‌های پایه عنوان‌های خوبی را به دست آورده‌ایم که می‌توان به مقام اول نونهالان کشور، مقام دوم نوجوانان کشور و مقام سوم امید کشور در سال ۱۳۹۴ اشاره کرد.

عدم برنامه‌ریزی بلندمدت و فراز و نشیب‌های سرمایه گذاری

استان کردستان جزو قطب‌های برتر بسکتبال ایران و شهر سنندج جزو پنج شهر برتر بسکتبال کشور استوی در مورد جایگاه بسکتبال در استان کردستان عنوان کرد: استان کردستان جزو قطب‌های برتر بسکتبال ایران است و به جرات می‌توان گفت شهر سنندج جزو پنج شهر برتر بسکتبال ایران است. ما دارای نیروی انسانی و ظرفیت‌های خاصی در این زمینه هستیم اما متاسفانه عدم برنامه ریزی بلندمدت از سوی هیات بسکتبال استان و فراز و نشیب‌های جذب اسپانسر بویژه در بخش بانوان از جمله مشکلات اصلی این بخش است.

سرمربی تیم بسکتبال بانوان کردستان ادامه داد: ۱۴ سال حضور مداوم بانوان در لیگ‌های کشوری نشان دهنده توانمندی این استان در بخش نیروی انسانی، مربیگری و جذب بازیکن است اما به دلیل نبود یک سرمایه گذار واحد ما نتوانسته‌ایم در این سال‌ها در سوپرلیگ حضور داشته باشیم.

دست کوتاه حمایت از بلندقامتان کردستان

وی گفت: در سوپر لیگ امسال حدود چهار بازیکن استان حضور دارند که برترین ریباندر نیم فصل در تیم شیمیدر و پرامتیازترین بازیکن نیم فصل هم در تیم شهرداری گرگان هر ۲ ورزشکاران کردستانی هستند. اگر خود کردستان امسال در سوپرلیگ حضور داشت قطعا این بازیکنان هم دوست داشتند در تیم شهر خودشان باشند و افتخارآفرینی کنند.

صدرنشینی تیم شیدای کردستان در گروه چهارم لیگ دسته یک

ضرغامیان در مورد تیم شیدای کردستان گفت: حضور ما در رقابت‌های لیگ دسته یک امسال یک هفته قبل از آغاز بازی‌های لیگ قطعی شد چون قبل از آن به ما اعلام کرده بودند که به دلیل نبود اسپانسر حضور در لیگ منتفی شده است و تیم ما منحل شد، حتی بهترین بازیکن خود را از دست دادیم چون با یک تیم دیگر قرارداد بسته بود.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه دیر شروع کردیم اما خوشبختانه هم اکنون صدرنشین جدول هستیم. دور اول بازی‌ها برای ما کمی چالش برانگیز بود چون دیر تیم را بسته بودیم و بازی تدارکاتی هم نداشتیم. بازی اول را با تیم رشیدی کرمان داشتیم که با نتیجه ۷۷ به ۸۱ باختیم و بازی دوم هم با تیم داتیس یزد بود که ۶۸ به ۴۰ آن را بردیم.

سرمربی تیم شیدای کردستان اضافه کرد: در دور دوم بازی‌ها که در شهر کرمان برگزار شد بازی اول ما با تیم خانه بسکتبال آبادان بود که با نتیجه ۸۲ به ۴۱ آن را بردیم، بازی دوم را با رشیدی کرمان داشتیم که این بار با نتیجه ۷۸ به ۴۲ بر این تیم پیروز شدیم و در نهایت صدرنشین جدول گروه چهار شدیم.

وی افزود: هفته آخر بازی‌ها در تاریخ هفتم و هشتم بهمن ماه در شهر یزد برگزار می شود که بازی اول ما با تیم آبادان و بازی دوم ما با تیم یزد است که امیدوارم با پیروزی در این ۲ بازی به عنوان صدرنشین به دور پلی اف رقابت‌ها صعود کنیم.

ضرغامیان در خصوص هدف گذاری تیم شیدا هم گفت: ما تیم جوانی را در اختیار داریم که ترکیبی از بازیکنان باتجربه و ۷۰ درصد جوانان زیر ۱۹ سال هستند. هدف ما صعود به سوپرلیگ و جذب بازیکنان توانمند استان برای سال آینده است که در حال حاضر در دیگر تیم‌های باشگاهی کشور مشغول به فعالیت هستند. این تیم چون جوان است، می تواند پشتوانه خوبی برای سال‌های آتی تیم بانوان بسکتبال شهر سنندج باشد.

دست کوتاه حمایت از بلندقامتان کردستان

نگاه تبعیض جنسیتی بر بخش ورزش بانوان حاکم است

وی در مورد حمایت از بخش ورزش بانوان نیز اظهار داشت: متاسفانه بر بخش ورزش بانوان استان نگاه تبعیض جنسیتی حاکم است اما دیگر زمان آن فرا رسیده که این مرز شکسته شود و این مسئله از بین برود. بانوان ما با توجه به محدودیت‌ها و عدم حمایت از آنها، در اغلب رشته‌های ورزشی در کشور سرآمد هستند در صورتی که در بخش بانوان حتی اجازه تصمیم گیری در بخش‌های مدیریتی به آنها داده نمی‌شود و آقایان در تمامی بخش‌های مدیریتی بر آنها حاکم هستند.

در بخش بانوان افرادی با تحصیلات آکادمیک حضور دارند که با کمترین امکانات و تمامی محدودیت‌ها بهترین بهره‌وری را داشته‌اند می‌توان در پست‌های مدیریتی از توان آنها استفاده کرد

سرمربی تیم بسکتبال بانوان شیدای کردستان اضافه کرد: امروز دیگر فقط قدرت بدنی ملاک نیست بلکه به علم مدیریت و برنامه ریزی نیاز داریم که در قسمت بانوان با توجه به اینکه افرادی با تحصیلات آکادمیک حضور دارند و با کمترین امکانات و تمامی محدودیت ها بهترین بهره‌وری را داشته‌اند می‌توان از توان آنها استفاده کرد و بانوان هم در کنار آقایان کار کنند.

وی افزود: کارآیی بانوان بسیار زیاد است اما اینکه چرا نادیده گرفته می شوند برای خود ورزش استان هم فرصت سوزی است که امیدواریم دید مسوولان بالاتر برود و در حوزه‌های بالای مدیریتی هم به بانوان اعتماد کنند. گاهی اوقات نقش‌های کذایی به بانوان داده می شود، اما وقت آن فرا رسیده که از بانوان فرهیخته ورزشی که دارای علم بالای مدیریتی و قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی هستند در حوزه ورزش استفاده شود.

متولیان ورزش بیشتر بخش بانوان را حمایت کنند

ضرغامیان ادامه داد: خود اداره ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی ورزش در استان باید بهای بیشتری به بخش بانوان بدهد. جذب اسپانسر وظیفه این اداره است و حتی اگر نمی‌تواند حامی جذب کند باید هزینه مالی رشته‌های ورزشی را تامین کند تا این رشته‌ها از بین نروند.

دست کوتاه حمایت از بلندقامتان کردستان

وی با انتقاد از عملکرد هیات بسکتبال استان و شهرستان‌ها گفت: متاسفانه هیات‌های بسکتبال ما برنامه ریزی بلندمدت ندارند و برنامه آنها کوتاه مدت و مقطعی است، در صورتی که برای بسکتبال باید برنامه ریزی بلندمدت و مدونی وجود داشته باشد تا سال‌های آتی هم با این برنامه تیم‌ها به سمت هدف مشخص خود حرکت کنند و حتی اگر مدیران هم تغییر کردند باز هم تیم‌ها با برنامه‌ای که از قبل دارند پیش بروند و مشکلی نداشته باشند.

سرمربی تیم شیدای کردستان در مورد حامیان بسکتبال استان در لیگ امسال نیز عنوان کرد: امسال در بخش اسپانسری بسیار خوشحالیم چون شاید اولین سالی است که در بخش ورزش بسکتبال استان ۲ اسپانسر خوب به میدان آمده‌اند. مدیریت رستوران و کبابی شیدای سنندج آقای عطاالله احمدی با دید و همت بالای خود امسال اسپانسر تیم بانوان شده و علیرغم وجود تورم و هزینه‌های بالای تیمداری، حمایت از تیم ما را قبول کرده‌اند. چون اسپانسرها بیشتر به سمت آقایان گرایش دارند و این همت بالای مدیریت رستوران شیدای سنندج را نشان می‌دهد که حامی تیم ما شده‌اند. در بخش مردان هم آقای پویا احمدی از شرکت تیروژ حیات کردستان برای حمایت از تیم بسکتبال به میدان آمده‌اند.

وی ادامه داد: اما دغدغه ای که وجود دارد این است که آیا اداره ورزش و جوانان و هیات بسکتبال برنامه‌ای برای ماندگار کردن و نگه داشتن این افراد برای حمایت از تیم‌های ورزشی استان در سال‌های آتی دارند.

ضرورت ماندگار کردن اسپانسرهای ورزشی

ضرغامیان با اشاره به اینکه متاسفانه تیم‌داری ما به صورت حباب است، افزود: باید اداره ورزش و جوانان با حمایت استانداری اسپانسرها را ترغیب کند که ماندگار شوند چون سنندج شهر کوچکی است و تعداد افراد دارای توان مالی بالا و سرمایه گذاری کمی در آن وجود دارد پس افرادی را که اکنون حامی شده اند باید راضی نگه داشت که از اداره ورزش و جوانان این خواهش را داریم بیشتر در این زمینه فعال باشد و این حامیان را ماندگار کند تا چراغ ورزش استان خاموش نشود.

دست کوتاه حمایت از بلندقامتان کردستان

وی با بیان اینکه امروز نگاه نسبت به ورزش بسیار حرفه ای شده و ورزشکار و بازیکن به عنوان یک سرگرمی فقط به بخش ورزش نگاه نمی‌کنند، افزود: ورزشکاران امروز به عنوان یک شغل هم به ورزش نگاه می‌کنند که کوتاه مدت است و باید بتوانند از عمر مفید ورزشی خود نهایت استفاده را ببرند و کسب درآمد کنند.

سرمربی شیدای کردستان افزود: بازیکنان بزرگی که از استان ما به باشگاه‌های بزرگ کشور پیوسته‌اند زمانی به کردستان باز خواهند گشت که از لحاظ مالی هم تامین باشند، هرچند آنها دوست دارند برای شهر خود بازی کنند اما اگر نیاز مالی آنها فراهم نشود انتظار نابجایی است که از آنها تقاضا کنیم بیایند و برای استان خود بازی کنند.

نهادهای متولی امر ورزش برای ماندگار کردن اسپانسرها باید برنامه ریزی داشته باشند تا چراغ ورزش استان خاموش نشود

وی با تاکید بر اینکه مسئله اصلی نگهداری و تقویت باشگاه‌های موجود است، اضافه کرد: حداقل وظیفه نهادهای اجرایی ما جذب اسپانسر است که در شهر سنندج این امر بسیار سخت است چون صنایع مادر بزرگی را نداریم و آنهایی هم که هستند حاضر به حمایت نیستند. وظیفه بازیکن و مربی این نیست که اسپانسر را نگه دارد بلکه ما تلاش خود را می‌کنیم بازی‌های خوبی را انجام دهیم اما راضی کردن اسپانسر و دلگرم کردن آن به استانداری و اداره ورزش و جوانان و حتی شهرداری هم ارتباط دارد که تسهیلگر و حامی آنها باشند تا دلگرم به ادامه حمایت از ما شوند.

ضرغامیان عنوان کرد: اگر تیم ما به سوپرلیگ برود شاید خود اسپانسر به تنهایی نتواند همه هزینه‌ها را تامین کند پس نهادهای متولی امر ورزش هم قسمتی از هزینه‌ها را باید تامین کنند تا اسپانسر هم به حمایت ما ادامه دهد. در غیر اینصورت حضور ما مقطعی بوده است. چون یک سال تیم‌داری انجام می شود و سال دیگر به خاطر نبود قدرت نگهداری اسپانسرها، تیم منحل می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: تشکر می کنم از خبرگزاری ایرنا که صدای قشر ورزشکار را به گوش مسوولان می‌رساند و از مسوولان هم درخواست داریم که تیم‌های ورزشی را حمایت کنند تا چراغ ورزش استان خاموش نشود.

بانوان به عنوان نیمی از افراد جامعه می‌توانند نقش موثری در هر زمینه‌ای ایفا کنند، در این راستا فعالیت ورزشی بانوان هم به شور و نشاط اجتماعی کمک می‌کند و هم جامعه‌ای سالم را در دامن مادران آینده کشور پایه گذاری خواهد کرد که ضروری است مسوولان به این بخش بهای بیشتری بدهند.

مرحله نخست دور رفت و برگشت مسابقات لیگ دسته یکم بانوان بسکتبال کشور با حضور ۱۹ تیم در چهار گروه پنج و چهار تیمی در نیمه اول دی ماه به میزبانی شهرهای مختلف برگزار شد.

تیم "رستوران و کبابی شیدای کردستان" نماینده استان کردستان در گروه چهار با تیم‌های رشیدی کرمان، هیات بسکتبال یزد و خانه بسکتبال آبادان هم گروه بود و با نتایج درخشان توانست عنوان صدرنشینی این گروه را از آن خود کند.

هفته آخر بازی‌ها در روزهای هفتم و هشتم بهمن ماه در شهر یزد برگزار می شود که بازی اول تیم کردستان با تیم آبادان و بازی دوم با یزد است که در صورت تکرار بُرد و تداوم صدرنشینی، کردستان به دور پلی آف رقابت‌ها صعود خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان