«علی امیری» روز سهشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۷۱۹ فقره تخلف اضافه بار از ابتدای سال جاری تاکنون در جادههای استان مرکزی شناسایی شد که این رقم نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است.
وی ادامه داد: جادهها از جمله سرمایههای ملی بوده و عدم رعایت تناژ استاندارد توسط ناوگان حمل و نقل کالا، آسیبهای جدی به زیرساخت راهها در شبکه حمل و نقل جادهای را به همراه داشته و این مهم موجب هزینههای زیادی برای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای استان میشود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی گفت: در راستای پیشبرد اهداف طرح سراسری گشت دروازهای، تیمهایی متشکل از کارشناسان حمل و نقل و پلیس راه با استقرار در پاسگاههای پلیس راه و در قالب گروههای سیار با استفاده از سامانه باسکول سیار، متخلفین دارای اضافه بار را شناسایی و به کمیسیون رسیدگی به تخلفات رانندگان معرفی میشوند.
امیری اظهار داشت: استفاده از سامانههای هوشمند نظارتی از دیگر راهکارهای کنترل اضافه بار در جادههای استان مرکزی بوده و در این راستا جادههای استان به چهار سامانه هوشمند توزین تجهیز شده است.
وی ادامه داد: بر اساس تحلیل بازدیدهای میدانی و خروجی سامانههای هوشمند توزین (wim) ۲ شهرستان دلیجان و اراک بیشترین تخلف حمل کالا با اضافه تناژ را به خود اختصاص داده و نیاز است برای کنترل این مهم، نظارتها با جدیت بیشتری تداوم یابد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی خاطرنشان کرد: کنترل ایمنی بار، ایمنی ناوگان، بارنامه، تجهیزات ایمنی و استانداردهای سلامت فنی وسایل نقلیه و کارت هوشمند را از جمله مهمترین شاخصها برای کاهش تخلف و افزایش ضریب ایمنی در جادهها است.
۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع آزاد راه، راه اصلی و راه روستایی در استان مرکزی وجود دارد که چهار هزار کیلومتر آن را راه های روستایی تشکیل داده است.
روزانه حدود ۶۵۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جادهای استان مرکزی تردد میکنند.