کاهش 4.9 درصدی نرخ بیکاری جوانان در خراسان جنوبی


کاهش 4.9 درصدی نرخ بیکاری جوانان در خراسان جنوبی

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال استان نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 4.9 درصد کاهش پیدا کرده است.

جواد لطفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۴۱ درصد جمعیت در سن کار(۱۵ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

وی افزود: همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین مردان نسبت به زنان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است؛ بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی استان خراسان جنوبی نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل(پاییز۱۳۹۹ ) ۱.۷ درصد کاهش داشته است.

لطفی بیان کرد: بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بیانگر آن است که ۳۸.۱ درصد از جمعیت در سن کار ) ۱۵ ساله و بیشتر( شاغل بوده‌اند؛ این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

وی افزود: بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۵.۱ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است؛ در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ۳۳ درصد و کشاورزی با ۲۱.۸ درصد قرار دارند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: سهم شاغلان بخش‌های کشاورزی و صنعت در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۱ درصد و ۱.۶ درصد کاهش و سهم شاغلان در بخش خدمات ۳.۶ درصد افزایش داشته است.

لطفی ادامه داد: بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۷ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده اند. همچنین بر اساس فاصله اطمینان ۹۵ درصد نرخ بیکاری استان خراسان جنوبی بین ۵.۶ درصد تا ۸.۴ درصد با نقطه مرکزی هفت درصد بدست آمده است؛ بدین معنی که این فاصله با اطمینان ۹۵ درصد، مقدار واقعی نرخ بیکاری کل استان خراسان جنوبی را دربرمی‌گیرد.

لطفی تصریح کرد: بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است؛ بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری استان نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۳۹۹ ) ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: بررسی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۰.۴ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند؛ این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است؛ بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال استان نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۴.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون امار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز حاکی از آن است که ۱۵ درصد از جمعیت فعال ۱۸ تا ۳۵ ساله بیکار بوده‌اند؛ این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است؛ بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

کاهش 4.9 درصدی نرخ بیکاری جوانان در خراسان جنوبی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی