4 میلیون مترمکعب آب با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز اصفهان صرفه‌جویی شد


4 میلیون مترمکعب آب با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز اصفهان صرفه‌جویی شد

اصفهان- ایرنا- رییس گروه حفاظت از منابع آب زیرزمینی سازمان آب منطقه ای اصفهان گفت: چهار میلیون متر مکعب آب با مسدود کردن 497 حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان از ابتدای سال تاکنون صرفه‌جویی شد.

مینا بگی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: از سال ۱۳۸۴ تاکنون هفت هزار و ۶۸۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان پُر و مسدود شد که حجم صرفه‌جویی از محل اجرای این طرح ۲۲۲.۴ میلیون مترمکعب بوده است.

وی اظهار داشت: از سال ۹۵ تاکنون در استان اصفهان ۱۵ هزار پروانه بهره برداری مربوط به چاه های کشاورزی اصلاح و تعدیل شده که کاهش برداشت ۹۰۰ میلیون مترمکعب در حجم برداشت پروانه های صادر شده چاه های کشاورزی را بدنبال داشته است.

این کارشناس به نصب شدن ابزار اندازه گیری هوشمند بر روی چاه های مورد بهره برداری در استان اصفهان اشاره و اضافه کرد: از سال ۸۷ تا ۹۵ معادل سه هزار و ۸۹۶ کنتور هوشمند آب و برق روی چاه های مجاز نصب شده است.

بگی افزود: همچنین از سال ۹۶ تاکنون ۲ هزار و ۷۰۵ کنتور حجمی هوشمند الکترومغناطیس در استان اصفهان نصب شده است.

رییس گروه حفاظت از منابع آب زیرزمینی سازمان آب منطقه ای اصفهان گفت: تقویت گروه‌های گشت و بازرسی در استان اصفهان به ۶۰ اکیپ در سطح دشت ها به گزارش به موقع و جلوگیری از بسیاری از تخلفات آبی منجر شده است.

بگی از انجام مطالعات تعیین عمق سقف کف شکنی چاه ها در ۱۷دشت استان خبر داد و افزود: ساماندهی شرکت‌های حفاری و نظارت بر نصب و عملکرد دستگاه جی پی اس (GPS) بر روی دستگاه‌های حفاری از دیگر اقدامات سازمان بوده است.

رییس گروه حفاظت از منابع آب زیرزمینی سازمان آب منطقه ای اصفهان درباره برخورد با متخلفان در حوزه آب‌های زیرزمینی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تاکنون، سه هزار و ۶۷۷ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شده است که از این تعداد ۵۲۷ مورد مربوط به امسال است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو برای کنترل اُفت و کسری مخزن آبخوان‌ها با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در سال ۱۳۸۴ برنامه‌های بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی را آغاز کرد، گفت: با توجه به نبود حمایت نهادهای دیگر که همکاری آن‌ها در این زمینه الزامی است و همچنین نبود عزم جدی در مدیریت کلان کشور در سال‌های گذشته و اعتبار محدود، نتایج مطلوبی از طرح حاصل نشد.

بگی ادامه داد: با فعال شدن شورای عالی آب، وزارت نیرو برنامه‌های خود را در سال ۱۳۹۲ ارائه کرد و با مصوبه‌ای با عنوان "برخورد قانونی با برداشت‌های غیرمجاز" طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور مشتمل بر ۱۵ پروژه در سال ۱۳۹۳ تصویب و در کنار این طرح، تکالیفی نیز برای وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و کشور مشخص شد.

وی به پروژه‌هایی که نقش کنترل، نظارت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی را بر عهده دارند اشاره کرد و گفت: تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، ساماندهی شرکت‌های حفاری، مطالعه ایجاد و استقرار بازار آب، ایجاد تشکل‌های آب‌بران و انجام حمایت‌های فنی و مالی از آن‌ها (وزارت جهاد کشاورزی)، به روز کردن سند ملی آب ( وزارت جهاد کشاورزی)، مطالعات فرونشست در دشت‌های کشور (سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور) و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی افکار عمومی از جمله این طرح ها بوده است.

بگی، خرید و انسداد چاه‌های کشاورزی، جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی در دشت‌های ممنوعه، تهیه و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند روی چاه‌ها، اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی، پخش سیلاب و مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری (وزارت جهاد کشاورزی) را از پروژه‌هایی که به طور مستقیم به ذخیره‌سازی آب در آبخوان‌ها منجر می شود، برشمرد.

به گفته وی، همزمان با پیشبرد طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، لازم است اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی‌ دقیق برای تبیین اهداف این طرح و اثرهای آن انجام شود.

حدود ۴۳ هزار حلقه چاه مجاز و بیش از ۱۰ هزار چاه غیرمجاز در استان اصفهان وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست