باز باران ...


باز باران ...

باز باران، با ترانه، با گوهرهای فراوان، می‌خورد بر بام خانه، یادم آید، ناله‌های مادرانه، کودکان خفته در آب، خانه‌های غرق در گِل، تکیه‌گاه‌های شکسته... بازی‌های کودکانه در آب و گِل، یادم آورد زندگی هست زیبا هست زیبا...

طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی شب سه شنبه ۲۸ دی ماه باران بی‌سابقه‌ای در جنوب استان کرمان رخ می‌داد، حوالی ساعت ۱۴ آن روز به همراه استاندار از کرمان به سمت جنوب استان راه افتادیم تا در این شب سهمگین در کنار مردم باشیم.

از نزدیکی شهر دهبکری به بعد کوه‌ها در زیر ابرها و باران تقریباً محو شده بودند و در یک قسمتی از راه دو رنگین کمان در کنار هم دلبری می‌کردند. حدود ساعت ۱۷ به شهرستان عنبرآباد رسیدیم هوا تاریک شده بود.

در کنار آبنمای توکل آباد – یوسف آباد بود که استاندار از مسدود شدن ۳۳۹ راه روستایی، در معرض خطر بودن ۱۰۶ روستا و تخلیه ۵ روستا خبر داد و سپس قصد عبور از این آبنما توسط ماشین‌های کمک‌دار را کرد که عده‌ای گفتند احتمال خطر وجود دارد، بلافاصله زینی وند دستور مسدود شدن آن را داد و گفت وقتی برای من خطر دارد پس برای همه مردم خطر خواهد داشت، گفتنی است طبق گفته مسئولین مربوطه این آبنما بر اساس اصول فنی طراحی نشده است.

نیروهای جمعیت هلال احمر، سپاه، راهداری و ... همه در مناطق در حال کار بودند. وزیر نیرو تلفنی وضعیت سلامت نیروهای برق گرفتار در یکی از روستاها را پیگیری می‌کرد.

حضوری دلگرم کننده

عجب شبی بود، باید هم مواظب خود می‌بودیم و هم اینکه خبری را از دست ندهیم، در یکی از روستاهای عنبرآباد زمین فرونشست کرده بود و در حالی که مردم دور زینی وند جمع شده بودند و مشکلاتشان را می‌گفتند و حضور او را قوت قلبی برای خود می‌دانستند، استاندار تاکید کرد که به هیچ وجه مردم نباید شب را در این خانه‌ها به سر ببرند و حتی اگر احتمال فرونشست خانه‌ای زیر ۵ درصد هم وجود دارد، آن‌ها را تخلیه کنید و در جواب سخنان روستائیان مبنی براینکه اثاثیه منزلمان خراب شده است گفت: حفظ جان شما مهمترین اولویت ماست و خساراتی که به لوازم خانگی آمده را جبران خواهیم کرد.

حدود ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه بود که در ادامه حضور میدانی در مناطق سیل زده و نظارت دقیق بر نحوه امدادرسانی دستگاه‌های مربوطه ، از جاده مسدود شده گزآباد به حاجی آباد واقع در مردهک بازدید کردیم. راه رفتن بسیار سخت شده بود زیرا کفش‌هایم پر از آب گل شده بود اما سعی می‌کردم که جایی از خبر جا نمانم.

در کنار رودخانه این مسیر ایستاده بودیم که ناگهان حجم سیلاب زیاد شد و فرار را بر قرار ترجیح دادم. مردم آن طرف رودخانه با سوت و فریاد از استاندار کمک می‌خواستند. زمانی که قصد رفتن داشتیم یک مرد از اهالی روستای آن طرف رودخانه به دل سیلاب زد و استاندار را صدا می‌زد که فریادهای مسئولان و زینی وند بلند شد که برگرد برگرد خطرناک است و مرد برگشت.

استاندار کرمان در حین این سرکشی‌ها به روستاها به خبرنگاران گفت: اکنون رودخانه‌ها به صورت خروشان به سمت جازموریان در حرکت هستند و این رودها از درون شهر رودبار می‌گذرند اما تا این لحظه به شهر خسارتی وارد نشده است و همه نیروهای امدادی و مسلح در مناطق برای امدادرسانی حضور دارند.

برای رساندن خود به کنار رودخانه آموزش و پرورش، از شفق ماشین‌ها استفاده کردم و در آنجا بود که گلایه‌های مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از تصرف حریم رودخانه‌ها توسط برخی دستگاه‌ها می‌شنیدم.

نیمه شب به رودبار رسیدیم و در آنجا ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و در آن جلسه استاندار دستور داد که بسته‌های زیستی و خوراکی به وفور به منطقه بیاورید و امدادرسانی هوایی در اسرع وقت صورت گیرد و در آن جلسه بود که از آسیب دیدگی ۲۰ درصد زهکلوت خبردادند که زینی وند بلافاصله گفت: در جیرفت هر چه دستگاه سنگین هست حتی از بخش خصوصی بگیرید و به زهکلوت و جازموریان و سپس به قلعه گنج و منوجان گسیل دهید.

بامداد چهارشنبه به روستای نهضت آباد رفتیم، دو طرف جاده را آب فرا گرفته بود و روستا غرق در آب بود. استاندار با وجود مخالفت‌های زیاد به همراه فرمانده سپاه شهرستان جیرفت و تعدادی از مسئولین بالای ماشین کمک دار به دل سیل زد و به داخل روستا رفت چندین بار قصد سوار شدن بر آن خودرو را داشتم اما به دلیل آنکه به مادرم قول داده بودم که مواظب خودم باشم، از این کار خودداری کردم.

به همراه همکارانم به بالای پل فلزی عابر پیاده رفتیم تا وضعیت روستا را از بالا مشاهده کنیم اما سیاهی شب این اجازه را به ما نداد. بعد از گذشت زمانی طولانی زینی وند و همراهانش برگشتند، در دلم این کارشان را تحسین می‌کردم زیرا گاهی در بدترین لحظات زندگی، تنها چیزی که انسان را آرام می‌کند، دلگرمی است و آن شب مسئولان شاید فقط برای دلگرمی و آرامش مردم آمده بودند.

بعد از آن برای استراحت به سمت جیرفت برگشتیم، وقتی که کفش و جوراب‌هایم را در آوردم پاهایم آنقدر در آب بودند که چروک شده بودند کنار بخاری برقی کوچک نشستم تا شاید پاهایم گرم شوند هر چه نشستم دیدم بدنم گرم نمی‌شود ترجیح دادم که بخوابم تا فردا بتوانم با انرژی به کارم ادامه دهم.

باز باران ...نهضت آباد

روز بعد استاندار درخواست کمک از وزیر کشور و فرمانده نیروی زمینی ارتش کرد و گفت: حدود ۵۱۰۰ خانه تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته‌اند که حدود ۳ هزار مورد آن مربوط به رودبار جنوب است سپس فوری ستاد مدیریت بحران را در رودبار جنوب تشکیل داد و به منطقه بندی مناطق سیل زده پرداخت و هر ارگانی را مسئول امدادرسانی و بررسی میزان خسارات هر منطقه کرد و در این جلسه سردار معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان از معطل ماندن دو ساله مصوبه تکمیل سیل بند خرم انتقاد شدید کرد.

با خبرنگار تسنیم از تیم جدا شده و خود را به روستای نهضت آباد (۲) رساندیم، خانه‌هایی که دچار آبگرفتگی شده بودند، مدرسه‌ای که غرق آب که برای رفتن به نزدیک آن از یک گودال بزرگ آب رد شدم در حین گشت زدن در روستا و صحبت با اهالی روستا، یگانه و درسا دخترانی خون گرم کلاس چهارمی گفتند بیا همراه ما برویم تا اطراف را نشانت دهیم، همراه آنها شدم.

خانمی حدود ۷۰ ساله می‌گفت: برای اولین بار در عمرم چنین سیلی را دیدم و یکی دیگر از خانم‌های اهالی با لهجه می‌گوید: وقتی آب وارد خانه‌هایمان شد، بچه‌ها بسیار ترسیدند و با سختی ما را از آب کشیدند بیرون و برای خواب به خانه مادرم در روستای دیگر رفتیم و نیروهای امدادی اهالی این روستا را در مسجد اسکان دادند و در ادامه پسرش را نشان داد و گفت: از دیشب مریض شده است.

سفره‌های خالی که سیلاب تهی‌تر می‌کند

زهره – ر خانمی سالمند با چهره‌ای آفتاب سوخته که فقط یک دندان در جلوی دهانش داشت، همانطور که به صحبت‌هایش گوش می‌کردم با خود به عمق فقر و نداریش فکر می‌کردم به اینکه چطوری غذا می‌خورد، غم در دلم دو چندان شد، آخر چگونه سالی دو بار باید سیلاب سفره‌های خالی این مردمان را خالی‌تر کند و برود.

او و سایر زنان حاضر در آنجا با لهجه می گویند: شورا و دهیار به ما رسیدگی نمی‌کنند و بیشتر به خانواده‌ها و اقوام خودشان توجه می‌کنند.

زهره در ادامه با بغض و اشک در چشم می‌گوید: دو فرزند مجرد در خانه دارم به خاطری که زندگی ندارم (وضعیت اقتصادی خوبی ندارد کسی حاضر به ازدواج با آن‌ها نمی‌شود).

از میان آب‌ها عبور کردم و خود را به نسرین – م رساندم، می‌گوید آب وسایل زندگیم را خراب کرده است و یک خانم باردار را نشانم داد و گفت: این خانم اول زندگیش است و دو قلو باردار است اما کل زندگیش اکنون روی آب است.

وزیر کشور عصر همان روز خود را به رودبار جنوب رساند و پس از بازدید هوایی از مناطق سیل زده از روستای نهضت آباد بازدید کرد و به صحبت‌های اهالی گوش داد.

باز باران ...مناطق سیل زده

شاگردان مکتب حاج قاسم

در این زمان یاد سیلاب سوم فروردین ۱۳۹۹ در زهکلوت افتادم که در روز ۱۳ فروردین "ناصر بهروز" فرمانده سابق بسیج دانشجویی استان کرمان که اکنون فرمانده سپاه شهرستان جیرفت است با انتقاد شدید از عدم مسئولیت‌پذیری برخی از مسئولان، به ایسنا گفت: ادارات این منطقه تعطیل، درب آن‌ها بسته‌ و همه رفته‌اند! متاسفانه برخی از مسئولان مشکلات و شرایط مردم را لمس نکرده‌اند. درست است در روزهای اول وقوع سیلاب در جنوب استان کرمان جمعیت هلال احمر تاحدودی ضعیف عمل کرد اما در ادامه جمعیت هلال احمر استان در منطقه خوب عمل کرد و تسهیل‌گری مناسبی را انجام دادند اما معتقدیم نیازهای مردم سیل زده جنوب استان کرمان بیش از این موارد است. (متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.)

اما زینی وند در دو سیلاب دی ماه سال جاری خودش در منطقه حضور پیدا کرده و بر امر امدادرسانی نظارت دارد و شاید او هم از مکتب حاج قاسم آموخته که باید در خط مقدم بود و از آنجا بحران را مدیریت کرد و در اوج بحران دو سیلاب دو دفع وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس جمهور را به جنوب استان آورد و مصوباتی را برای جبران خسارات و اجرای پروژه‌هایی مانند سیل بند خرم را گرفت که اگر اجرایی شوند شاید برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی این مساله رقم می‌خورد.

نیروهای سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، جمعیت هلال احمر، آفرود سواران، گروه‌های مردمی همه در کنار دولت قرار گرفته بودند تا امدادرسانی به نحو مطلوب صورت گیرد.

گفتنی است که سیل حضور مسئولان کشوری و لشکری از جمله؛ رئیس مدیریت بحران کشور، رئیس جمعیت هلال احمر کشور، رئیس سازمان امداد و نجات کشور در رودبار جنوب شاهد بودیم.

دردهای مردم جنوب همه یکی است اما آنچه که قابل تأمل بود، درخواست اصلی همه مردم تکمیل سیل بند خرم بود، حتی برخی‌ها می‌گفتند ما کنسرو و نان نمی‌خواهیم، سیل‌بند را درست کنید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هر ساله سیلاب علاوه بر آسیب‌های روانی، اجتماعی و جسمی که به مردم می زند، تقریباً به اندازه هزینه تکمیل این سیل‌بند به جنوب استان فقط خسارت مالی وارد می‌کند اما نمی‌دانم چرا از سال حدود ۱۳۵۰ که بخشی از این سیل بند که الحق و الانصاف بی نظیر ساخته شده، دیگر کسی آن را تکمیل نکرده است؟؟

شب چهارشنبه در جلسه ستاد بحران، وزیر کشور گفت: سیل‌بند خرم را تکمیل و نام آن را سیل‌بند جیرفت بگذارید.

باز باران ...وزیر کشور در مناطق سیل زده

صبح پنجشنبه (۳۰ دی ماه ۱۴۰۰) وزیر کشور از مناطق سیل زده قلعه گنج و منوجان و حضور در میان روستائیان این مناطق را به صورت زمینی و هوایی آغاز کردند که در روستاهای قلعه گنج نیروهای امدادی با کف‌کش در حال خروج آب از نخلستان‌ها و خانه‌ها بودند.(گزارش این بازدیدها را در اینجا مطالعه نمایید)

اما آنچه که قابل تامل و بررسی دارد این بود که در روستاهای قلعه گنج مردم می‌گفتند خانه هایی که در سال‌های حدود ۱۳۸۸ ساخته شده‌اند، باران از دیوار و سقف آنها وارد خانه‌هایشان شده است که باید مطالعاتی در این زمینه صرت گیرد که آیا مصالح کاربردی در این ساختمان برای اقلیم قلعه گنج مناسب نیستند یا پیمانکاران از سادگی مردم سوءاستفاده کرده و خانه‌های بی‌کیفیت تحویل آن‌ها داده است که باید حتما با آن‌ها برخورد شود زیرا با این کارشان زندگی مردم را نابود کرده‌اند. ضمن آنکه ارتفاع صفر در برخی خانه‌ها رعایت نشده بود به طوری که سطح خانه‌ها از کف خیابان و کوچه‌ها پایین‌تر بود.

باز باران ...نخلستان ها

دومین جلسه ستاد بحران با حضور وزیر کشور در جیرفت برگزار شد و در آن جلسه استاندار از مسدود بودن ۱۲۰ راه روستایی و امدادرسانی هوایی توسط ۶ فروند بالگرد ارتش، سپاه و هلال احمر به سیل‌زدگان خبر داد و کولی‌وند رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور نیز در این جلسه گفت: تا پایداری شرایط کنار مردم هستیم و هر خدمتی که لازم باشد به آن‌ها می‌دهیم.

حاشیه‌های سفر رئیس جمهور

صبح روز جمعه قصد رفتن به مناطق سیل‌زده ریگان را داشتیم که برای چندمین بار که این دفعه به دلیل سفر رئیس جمهور به منطقه لغو شد؛ خود را به رودبار جنوب رساندیم و در مسیر به سردار محمد کرمی فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق در روستای امیرآباد کپری که به مردم می‌گفت، آمده‌ایم وضعیت زندگی شما را از نزدیک بررسی کنیم، برخوردیم.

استرس وجود همه ما را گرفته بود و نگران بودیم که نتوانیم سفر را کامل پوشش دهیم و تا رسیدن رئیس جمهور از مدرسه شبانه‌روزی بانک ملت که محل استقرار تیم‌های جمعیت هلال احمر بود و در حال توزیع بسته‌های زیستی بودند، بازدیدی کردیم که در آنجا نیروهای سپاه در حال برپایی بیمارستان صحرایی بودند.

گفته شد که بازدید هوایی رئیس جمهور از مناطق سیل زده به دلیل شرایط جوی لغو و در حال آمدن به روستای نهضت آباد (۲) هستند که فوری سوار خودرو شده و خود را به نزدیکی روستا رساندیم دقایقی نگذشته بود که کاروان رئیس جمهور را مشاهده کردیم. جمعیت زیادی جمع شده بود و رئیس جمهور در خیابان ایستاده بود، در ابتدا استاندار و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گزارشی ارایه دادند.

باز باران ...رئیس جمهور در رودبار

صدای بلندگو که دستگاه های آن بالای خودرویی بود، قطع شده بود .پس از درست شدن آن، رئیس جمهور شروع به سخنرانی کرد، دفترم را روی ماشین حامل رئیسی گذاشته و تند تند سخنانش را یادداشت می کردم (اینترنت تلفن همراه من قطع بود نمی دانم از سایرین هم اینگونه بود یا خیر، لذا باید خبر را برای همکارانم در ایسنا می خواندم تا آنها خبر را بنویسند) در همین حین مردم به سمتم می‌آمدند و تقاضای کاغذ می‌کردند و برخی ها می خواستند تا برایشان نامه بنویسم....

سخنرانی رئیس جمهور تمام شد و مستقیم به فرودگاه جیرفت رفت. مقابل در ورودی فرودگاه عده ای از مردم منتظر رئیسی بودند که خودرو ایستاد و ایشان دم درب ماشین آمد و با مردم سخن گفت چند نفری از بین جمعیت درخواست تغییر استاندار داشتند این درحالی است که رئیس جمهور دکتر ابراهیم رئیسی در زمان حضور در جنوب کرمان به زینی وند استاندار کرمان گفت: شما بسیار فعال و پرتوان کار کردید "در این چندماه دولت سیزدهم گزارش گرفتم جدی تر از گذشته کار کردید."

به گزارش ایسنا، مردم مناطق سیل‌زده به کمک و امدارسانی همچنان نیاز دارند.

از فرودگاه جیرفت مستقیم به سمت بم راه افتادیم و در روز شنبه دوم بهمن ماه از مناطق سیل زده ریگان بازدید کردیم و استاندار مصوباتی در آنجا نیز داشت و همچنین در مراسم تدفین دو کودک غرق شده در سیل نیز شرکت کردیم که فضای بسیار سنگینی بود پدر کودکان چفیه مشکی روی سر انداخته و سکوت کرده بود شاید هنوز مبهوت از دست دادن همه فرزندانش بود که در سیل غرق شدند. مادر کودکان در مراسم تدفین حضور نداشت.

لحظه‌ای که زینی‌وند از بی‌انصافی‌ها برید

استاندار در پایان جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان ریگان با اشاره به تخریب های که برخی افراد در فضای مجازی علیه وی انجام می‌دهند، خطاب به مسئولان اظهار کرد: اگر بخواهیم به اینکه کی و چی در مورد ما می گوید و در فضای مجازی چه مطلب غیرمنصفانه ای بر علیه ما منتشر می کنند، توجه کنیم باید بنشینیم در خانه و هیچ کاری انجام ندهیم، بنابراین وظیفه تان را انجام دهید و خدا را نیز مدنظر قرار دهید و صادقانه کار کنید.

وی ادامه داد: شاهدید که چند ماهی است این تخریب ها مدام صورت می‌گیرد، باور کنید به اندازه سر سوزنی روی بنده تاثیر نداشته و رئیس جمهور نیز روز گذشته گفت که طبق گزارشاتی که گرفته ام شما جدی تر از گذشته در استان کار کرده اید، لذا به انتقادهای غیرمنصفانه توجه نکنید و حتی از یک لحظه خدمت غفلت نکنید و این را با اعتقاد کامل می گویم، این‌گونه کار کردن مورد رضایت خداوند است.

و گزارشم را با صحبت مدیرکل روابط عمومی استانداری به اتمام می رسانم که می‌گوید: نمی‌دانم استانداری در ایران بوده است که چهار شبانه روز در مناطق سیل زده بماند، شب تا صبح کنار سیل زدگان باشد، وزیر کشور را بیاورد دو روز در منطقه میزبانیش کند و ده‌ها مصوبه مهم بگیرد، رئیس جمهور به ایشان زنگ بزند و ۱۲ ساعت بعد هم تشریف بیاورد ضمن آنکه ۱۰ روز قبل از این سیلاب نیز ۳ روز در منطقه سیل زده باشد و معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر جهادکشاورزی را به منطقه بیاورد؟

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان