کتابخانه‌های عمومی دلفان از استانداردهای کشوری بسیار پایین‌تر است


کتابخانه‌های عمومی دلفان از استانداردهای کشوری بسیار پایین‌تر است

امام جمعه دلفان از کمبود سرانه کتاب و فضای مطالعه در شاخص کشوری در این شهرستان گلایه کرد و از مسئولان خواست برای افزایش سطح سرانه کتاب و فضای مطالعه در این شهر اقدام جدی را انجام دهند.

حجت‌الاسلام محمدیوسف خانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تعداد کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان از استانداردهای کشوری بسیار پایین‌تر است، تصریح کرد: امروز باید زیرساخت راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید در این شهرستان افزایش یابد تا شاهد افزایش آمار سرانه مطالعه در سطح شهر باشیم.

وی با بیان اینکه سرانه کتاب و فضای مطالعه در شاخص کشوری ما به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه درجه ۴ است،‌ خاطرنشان کرد: متاسفانه در شهرستان دلفان به ازای هر ۷۵ هزار نفر یک کتابخانه درجه ۵ وجود دارد که این آمار بسیار پایین است و باید برای افزایش این آمار مسئولان تدبیری بیندیشند تا بتوانیم حمایت لازم را در این شهرستان از جوانان تحصیل کرده داشته باشیم.

خانی تصریح کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ‌ایران اسلامی در حال تبدیل شدن به مرجعیت علمی دنیا بوده و این مسئله برای جامعه نخبگان علمی مسئولیت آفرین است و باید برای رسیدن به این جایگاه تلاش‌های شبانه‌روزی در حوزه علمی و اندیشه انجام دهند که یکی از این روش‌ها، ‌افزایش آمار سرانه مطالعه در کشور است و این هم با فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم جهت افزایش سرانه مطالعه در میان جوانان فراهم می‌شود.

وی ظرفیت شهرستان دلفان برای افزایش آمار مطالعه را بسیار خوب دانست و تأکید کرد: در این شهرستان جوانان تحصیل‌کرده و نخبگان علمی زیادی وجود دارد که باید از طریق دستگاه‌های اجرایی کشور مورد حمایت و پشتیبانی لازم قرار گیرند و اگر از این ظرفیت به خوبی استفاده نشود،‌ محرومیت علمی در این شهر افزایش خواهد یافت، ما موظف هستیم این محرومیت را از چهره شهر بزدایم.

امام جمعه دلفان به آمار فعالیت‌های کتابخانه‌های این شهرستان اشاره کرد و گفت: هم اینک دو کتابخانه در مرکز شهر هفت چشمه، دو کتابخانه در روستاهای شهرک امام (ره) و ایرانشاهی وجود دارد که این آمار بسیار پایین و نگران کننده است و باید آن را به شاخص‌های کشوری نزدیک کنیم؛ البته در منتهی‌الیه خرم مسکن اسکلت یک کتابخانه درحال ساخت است؛ اما به دلیل حاشیه قرارگرفتن آن، نیاز ما به این مهم قابل تأمین نیست.

وی به برخی راهکارهای پیشنهادی اشاره کرد و یادآور شد: تکمیل و تجهیز وضعیت موجود چه در بهره‌وری و چه بهره‌مندی از امکانات نرم افزاری درحد ممکن به سمت استانداردهای منطقه‌ای و تقویت ظرفیت‌های موجود هر چند غیر استاندارد هستند، بسیار مهم خواهد بود؛ البته استفاده از کانون‌های فرهنگی مساجد و بسیج در تامین منابع مطالعاتی از مهم‌ترین پیشنهادها در این زمینه به شمار می‌آید.

خانی با انتقاد از بی توجهی مسئولان به سرانه ساخت کتابخانه در این شهرستان تأکید کرد:‌ هم اینک ما به ازای هر ۷۵ هزار نفر یک کتابخانه درجه ۵ در این شهرستان وجود دارد که ‌کتابخانه شماره ۲ نیز در حد ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این وضعیت هرگز برای چنین شهری رضایت‌بخش نیست، زیرا طبق این آمار، ما با استاندارهای کشوری فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه یکی از کتابخانه‌ها در جنوب و یکی در شمال شهرستان وجود دارد، ‌دسترسی به این اماکن را برای جوانان سخت دانست و تصریح کرد:‌ محل برگزاری مصلی نماز جمعه که به عنوان مرکزیت شهرستان به شمار می‌آید، ‌فرصت مناسبی است تا کتابخانه مصلی تکمیل و مورد استفاده جوانان قرار گیرد،‌ بنابراین مسئولان در شورای شهر و شورای فرهنگ عمومی این فرصت را برای جوانان فراهم کنند تا بتوانیم این کتابخانه را هر چه سریعتر تکمیل کنیم.

گفتنی است،‌ دِلفان با جمعیتی بیش از ۱۴۰ هزار نفر، منطقه‌ای در شمال غربی لرستان و در فاصله ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه و در مجاورت استان همدان از شمال و استان ایلام از جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند