پیستی که 30 سال است، پیست نشده/تمرین اسکی‌بازان استان مرکزی در پیست‌های همسایه!


پیستی که 30 سال است، پیست نشده/تمرین اسکی‌بازان استان مرکزی در پیست‌های همسایه!

27 دی ماه پس از اولین بارش قابل توجه برف در استان مرکزی، از آخرین وضعیت پیست اسکی پاکل سراغ گرفتیم و امیدوار بودیم که شاید بالاخره این ظرفیت قابل توجه ورزشی و گردشگری در استان مرکزی سامانی گرفته باشد، اما دریغ!

در پرس و جویی که انجام شد، نشانی از تغییر ندیدیم و در گزارشی که به همین بهانه، از وضعیت پیست اسکی پاکل در شهرستان شازند بر روی خروجی قرار گرفت، به ضعف های موجود این پیست پس از گذشت ۳۲ سال از آغاز بکارش به عنوان یک ظرفیت قابل توجه در حوزه ورزش ها و تفریحات زمستانی پرداخته شد.

پس از انتشار این گزارش، رییس هیات اسکی استان مرکزی در تماس با ایسنا، پیگیری های خود را در طول سال های اخیر برای ساماندهی این پیست تشریح کرد و البته به بن بست‌هایی که در این مسیر به آنها برخورد کرده است نیز پرداخت.

محمود رئوفی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص روند راه اندازی این پیست اظهار کرد: پیست اسکی استان مرکزی که در شهرستان شازند و بخش سربند واقع شده است در سال ۱۳۶۸ به همت شخصی به نام شاه کرمی که در کارخانه قند شازند فعال بود با نصب سیم بکسل راه اندازی شد. در واقع در آن سال ها قضیه برفکوب و بالابر مطرح نبود و شاه کرمی به سلیقه شخصی خود اقدام به نصب این سیم بکسل برای بردن افراد به بالای منطقه و سپس اسکی به سمت پایین کرده بود که البته مباحث فنی و مهندسی در آن دیده نشده بود.

پاکل، پیست اسکی واقعی نیست

وی بیان کرد: از سال ۱۳۷۲ شرایط قدری بهتر شد، کار قوت گرفت و در سال ۱۳۷۵ نیز یک بالابر اسکی روی چمن دست دوم برای این پیست خریداری و نصب شد که البته این اقدام برای پیست اسکی پاکل که در واقع یک پیست برفی است کاربرد واقعی نداشت.

رئوفی با بیان اینکه با هزاران مشکل و صرف هزینه های بسیار تلاش شد که این پیست از حالت پیست اسکی روی چمن خارج شود، افزود: اقدامات موثری انجام گرفت، اما هنوز کارایی واقعی در پیست ایجاد نشده است و در حال حاضر اگر تعداد نفراتی که روی سیم و بالابر قرار می گیرند، زیاد باشند فشار بالایی ایجاد می شود و بلافاصله سیم از قرقره خارج می شود که مشکلات خاص خود را ایجاد می کند.

وی در خصوص نبود برفکوب در پیست اسکی با تاکید بر اینکه اگر برفکوبی در اختیار نباشد، عملا پیستی وجود ندارد چراکه برای اسکی در پیست، باید برف پیست حتما کوبیده شود، گفت: مسلما اگر برف کوبیده شود، این منطقه شکل واقعی پیست به خود می گیرد و در واقع ورزشکار نیز در حین ورزش و تمرین آسیب نمی بیند، اما پاکل فاقد برفکوب است.

برفکوب آمد ولی پول نداشتیم

رییس هیات اسکی استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال های حدود ۹۰، این امکان وجود داشت که با صرف ۴۰ میلیون تومان یک برفکوب برای پیست تهیه شود که کاری انجام نگرفت، بیان کرد: از سال ۹۳ که دبیر هیئت اسکی استان بودم، رایزنی برای تهیه این برفکوب شروع شد، قول هایی گرفتیم ولی کار پیش نرفت، هر سال قیمت برفکوب بیشتر شد و از ۴۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۰۰ میلیون تومان، ۳۰۰ میلیون تومان و ... رسید و هر مسئول با هر پیگیری از مسئولان مختلف وعده خریداری برفکوب داده شد و تا امروز کاری انجام نشده است.

وی تصریح کرد: اوایل مسئولیتم به عنوان رییس هیات اسکی در سال ۹۷، ملاقاتی با اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی داشتم، آن زمان قیمت برفکوب حدود ۴۰۰ میلیون تومان بود که معاون استاندار، قول مساعد برای تامین هزینه برفکوب داد، پیرو این قول، شخصا با شرکت واردکننده دستگاه برفکوب صحبت کردم و شرکت نیز قول واردات این دستگاه را داد و حتی قرارداد خرید نیز ارسال شد، اما اداره کل ورزش و جوانان استان قرارداد را امضا نکرد و عنوان شد که اجازه دهید منابع آن تامین شود، بعد قرارداد امضا می شود، با وجود آنکه هیات اعلام کرد که حتما این منابع تامین می شود و استانداری هم قول مساعدت داد، اما کاری پیش نرفت.

رئوفی گفت: شرکت واردکننده آن سال سه دستگاه برفکوب وارد کشور کرد که یکی برای پیست اردبیل و یکی برای پیست اسکی دیزین بود و گفته شد که می توانیم دستگاه سوم را به پیست اسکی شازند اختصاص دهیم. همزمان با این اتفاق، نماینده استان لرستان در مجلش شورای اسلامی، درصدد راه اندازی یک پیست اسکی در منطقه الیگودرز بود که کار احداث آن سال ۱۳۹۸ آغاز شد و در همان ابتدا خرید برفکوب را نیز برنامه ریزی کردند و به دلیل اینکه منابع در استان مرکزی فراهم نشد، عملا خرید برفکوب که با خواهش و رایزنی و تمنا فراهم شده بود به دلیل عدم تامین اعتبار منتفی شد و برفکوب سوم راهی لرستان شد.

الیگودرز ۲ ساله صاحب پیست شد ما ۳۰ سال است که به جایی نرسیده ایم

وی با اشاره به اینکه در تمام دو سال اخیر پیگیر بودیم که بتوانیم منابعی برای خرید برفکوب تهیه کنیم چون به هرحال منابع استانی کفایت چنین امری را ندارد و باید از منابع فرااستانی استفاده شود، افزود: در اواخر سال گذشته بسیار پیگیر گفتگو با احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکل پیست شدم ولی موفقیتی حاصل نشد.

رییس هیات اسکی استان مرکزی تصریح کرد: به شخصه موفق به صحبت با نماینده شازند نشدم، ولی نهایتا رییس فدراسیون اسکی با وی تماس گرفت و ماجرا را تشریح کرد و جلسه ای با احمدی بیغش در مجلس داشت و در همان جلسه طی تماس تلفنی رییس فدراسیون موفق شدم که ماجرای پیست و پیگیری های صورت گرفته برای تهیه برفکوب را به نماینده شازند اعلام کنم و وی اظهار کرد که برنامه هایی برای پیست دارم که آنها را عملی خواهم کرد، ما هم به عنوان هیات اسکی استان آمادگی خود را برای کمک به اجرای برنامه ها اعلام کردیم ولی تا امروز اتفاقی نیفتاده است.

وی گفت: در تمام دو سال اخیر که پیگیر تامین منابع بودیم، پیست اسکی الیگودرز احداث شد، بالابر آن نصب و برفکوب آن خریداری شد، اما متاسفانه پس از گذشت ۳۲ سال، استان مرکزی هنوز صاحب یک پیست اسکی واقعی نشده است. مراجعات به این پیست بالاست و هر هفته ۵ تا ۶ اتوبوس برای تیوپ سواری به پاکل می روند که قطعا وجود اینهمه تیوپ سوار می تواند اتفاقات تلخی را هم در جریان انجام این تفریح در منطقه رقم بزند، در مجموع متاسفانه با همه تلاش های انجام شده موفق نشدم که کاری برای پیست اسکی پاکل انجام دهم.

چراغ اسکی استان خاموش نشده

رئوفی تاکید کرد: تنها کاری که موفق شدم در استان مرکزی انجام دهم، این بود که اجازه ندهم چراغ ورزش اسکی در استان خاموش شود و بر همین اساس با اجازه خانواده ها ورزشکاران این رشته را به پیست های دیزین، توچال و فریدون شهر می بریم.

وی با بیان اینکه اسکیت بازان استان مرکزی علیرغم عدم برخورداری از پیست اسکی واقعی، در سال گذشته در بین استان های نیمه برخوردار، مقام سوم و در بین استان های برخوردار مقام پنجم را کسب کردند در حالی که در سال های گذشته، از بین ۱۴ استان، رتبه استان مرکزی در ارزشیابی فعالیت های ورزش اسکی ۱۴ بود، گفت: تلاش های زیادی شد که امروز با همه کاستی ها توانستیم جایگاه سوم و پنجم را در اختیار داشته باشیم و به دلیل همین ارتقای رتبه موفق شدیم که برای ورزشکاران امکانات ورزشی دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه ورزشکاران استان هر سال به اردوی تیم ملی دعوت می شوند، افزود: امسال در مسابقات اعزام به المپیک پکن، حدیث جمشیدی موفق شد مقام سوم را در اسکی صحرانوردی کسب کند و این جایگاه برای استانی که برف و پیست درستی ندارد بسیار ارزشمند است و حتی در سال ۹۸، در گروه نونهالان سوفیا اسدی مقام اول را در منطقه جنوب کشور به دست آورد و تلاش ها باعث شد که اجازه ندهیم با تعطیلی پیست، فعالیت ورزشکاران اسکی استان نیز منتفی شود و جزو استان هایی هستیم که از بهترین وسیله ها بهره مند هستیم و در طول سه هفته اخیر نیز اسکی بازان استان در پیست فریدون شهر و الیگودرز تمرین دارند و هفته آینده نیز در پیست دیزین تمرین خواهند داشت.

رییس هیات اسکی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی با همه کاستی ها، ۷۵ اسکی باز سازمان یافته از سنین ۸ سال تا ۲۰ سال دارد و حدود ۱۵ اسکی باز استان نیز دارای کد مسابقات فدراسیون جهانی هستند ولی با وجود چنین ظرفیتی در استان، حمایتی از سوی مسئولان صورت نمی گیرد.

نمی توان منابع دولتی را به این پروژه اختصاص داد

در خصوص وعده معاون استاندار، گفت و گویی با اکرمی انجام گرفت که براساس آن به ایسنا گفت: در طول دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا پیست عملا تعطیل بوده است، اما نکته مهم این است که پیست در اختیار بخش خصوصی است و به دلیل وضعیت اعتباری کشور، تامین منابع لازم برای خرید برفکوب از سوی ورزش و جوانان میسر نیست.

وی تصریح کرد: البته می توانیم با ارائه تسهیلات به بخش خصوصی، زمینه تامین برفکوب را فراهم کنیم اما به دلیل محدودیت های اعتباری، نمیتوان منابع دولتی را به این امر اختصاص داد.

به گزارش ایسنا، قطعا دو سال تعطیلی پیست فرصتی مغتنم برای تامین منابع مالی و خرید برفکوب بوده است، اما به هرحال استان مرکزی این فرصت را از دست داد و این روزها که برف خوبی در منطقه شازند باریده و مجدد تیوپ سواران راهی پاکل شده اند، باید نگران سلامت علاقمندان به اسکی و تیوپ سواری بود.

هفته گذشته در پیست اسکی فریدون شهر اصفهان یک زن ۳۲ ساله که در حال تیوپ سواری بود بر اثر یک حادثه جان خود را از دست داد و قطعا این حادثه می تواند زنگ خطری برای تفریحات زمستانه باشد، باید قبل از وقوع واقعه، علاج را پیدا کرد و با توجه به اینکه پیست اسکی پاکل فقط فضایی برای تیوپ سواری است، باید نگران شرایط این پیست بیش از هر زمان دیگری بود.

هیچ پیگیری برای پیست نداشتم

با توجه به آنچه رئیس هیات اسکی در خصوص وعده نماینده مردم شازند برای پیگیری ساماندهی پیست پاکل گفته بود، پیگیر ماجرا شدیم ولی احمدی بیغش به ایسنا گفت: تاکنون هیچ پیگیری در خصوص پیست نداشته ام و سوال در این خصوص را باید از ورزش و جوانان داشته باشید.

به گزارش ایسنا، آنچه از پیگیری های خبرنگار ایسنا، در گزارش "۸ سال گذشته؛ پاکل همچنان برفکوب ندارد!" و گزارش فعلی برمی آید این است که هیچ اهتمامی در بین مسئولان امر در استان مرکزی برای ساماندهی پیست اسکی شازند وجود ندارد و به نظر می رسد اینکه دائما گفته می شود باید از همه ظرفیت های استان برای توسعه اقتصادی و گردشگری استفاده شود، شعاری بیش نیست که شاید هیچگاه رنگ عمل به خود نبیند و تنها شاید اگر اتفاقی تلخ در این پیست بیفتد، تلنگری به مسئولان بخورد و درصدد ساماندهی آن برآیند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی