سالانه هزار میلیارد ریال برای تحقیقات زراعی و باغی گلستان نیاز است


سالانه هزار میلیارد ریال برای تحقیقات زراعی و باغی گلستان نیاز است

گرگان- ایرنا - رئیس اداره زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: این اداره سالانه به یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های پژوهشی به منظور رونق و پایداری کشاورزی استان نیاز دارد.

حسن مختارپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: اکنون با اعتبار تخصیصی سالانه فقط ۲۰ درصد از ظرفیت محققان بخش زراعی و باغی این استان برای انجام طرح های پژوهش استفاده می شود.
وی اعتبار سال جاری بخش زراعی و باغی این مرکز تحقیقاتی را حدود ۳۰ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد : اکنون با این مقدار اعتبار ۱۳۰ طرح پژوهشی در دست پیگیری است.
مختارپور نیروهای متخصص و محقق حوزه زراعی و باغی را ظرفیتی برای رونق کشاورزی برشمرد و توجه ویژه دستگاه های مربوط در افزایش اعتبارات پژوهشی این بخش را خواستار شد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۵ محقق و پژوهشگر در اداره زراعی و باغی این مرکز تحقیقات کشاورزی فعالیت دارند.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان سال ۱۳۳۶ در گرگان به رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون با ۶۴ سال سابقه فعالیت دارای هشت ایستگاه تحقیقاتی و ۲ مرکز آموزشی است و به گفته ابوالفضل فرجی رئیس کنونی این مرکز، سالیانه بیش از ۲۵۰ طرح تحقیقاتی کشاورزی کاربردی در این مرکز در بخش های مختلف و بیشتر در حوزه های منابع طبیعی، آبخیزداری، آب و خاک، صنایع‌غذایی، تولید بذر، نهال، گیاه پزشکی و دامپروری با ۶۷ محقق تهیه و نتیجه آن ها در اختیار بهره برداران و دستگاه‌های مرتبط قرار می گیرد.
در گلستان در سال زراعی ۹۹ - ۹۸ پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول تولید شد که از این مقدار تولید چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات زراعی،حدود ۷۰۰ هزار تن تولیدات دامی، ۳۴۰ هزارتن تولیدات باغی، ۲۴۰ هزار تن تولیدات جنگل و مرتع و بقیه در حوزه صید و ماهیان پرورشی بود.
بهره برداران کشاورزی گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی شامل تولید دانه های روغنی کلزا ، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارند.
استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر ۴ هکتار زمین هستند..
گلستان با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت ، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲هزار هکتار جنگل، ۶۵۳ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ و چهار میلیون واحد دامی دارد..
اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر برپایه کشاورزی استوار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...