حرکت خزنده اومیکرون و نگرانی از موج ششم کرونا در مازندران


حرکت خزنده اومیکرون و نگرانی از موج ششم کرونا در مازندران

ساری - ایرنا - بازگشت وضعیت زرد کرونایی به مازندران پس از گذشت 15 روز از آبی شدن سراسری استان حاوی این پیام است که حرکت خزنده اومیکرون اگر چه شاید به چشم نیاید ولی قادر است خیلی راحت و غافلگیرانه خاکریزهای سلامت را پشت سر بگذارد.

به گزارش ایرنا ، طی روزهای گذشته افزایش مراجعات سرپایی به مراکز درمانی، کاهش محسوس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسن‌گریزی احتمال فروپاشی خاکریزهای سلامت را به مرز هشدار رسانده بود و اکنون با زرد شدن رنگ بندی کرونایی شهرستان عباس آباد ، اومیکرون نخستین خاکریز را پشت سر گذاشته است.

با این که هنوز وضعیت کرونایی ۲۱ شهرستان دیگر مازندران در وضعیت آبی قرار دارد ، اما بازگشت رنگ زرد کرونایی به استان بعد از هفته‌ها وضعیت باثبات و آبی، از این حیث باعث نگرانی شده که به باور کارشناسان حوزه بهداشت، به دلیل ضریب سرایت و شیوع اومیکرون و با تدوام بی‌توجهی اقشار مردم به تزریق دز سوم واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در کمتر از ۲ هفته دیگر استان را به وضعیت نارنجی و حتی قرمز خواهد کشاند.

نگرانی‌های کادر درمان در ارتباط با شیوع افسار گسیخته اومیکرون در استان مازندران چندان بیراه نیست چراکه آمارها نشان می‌دهد که تعداد بستری‌های کرونایی در استان به حدود ۳۰۰ نفر افزایش یافته و میزان مراجعات به مراکز درمانی استان برای نمونه گیری‌های کرونایی هم بشدت در حال زیاد شدن است.

دلیل این موضوع هم بسیار ساده است چرا که با وجود استقبال ۹۹ درصدی جامعه هدف در استان از تزریق دز اول و ۹۳ درصدی از تزریق دز دوم واکسن کرونا، اما مردم این دیار این روزها به تزریق دز سوم واکسن کرونا چندان رغبت نشان نمی‌دهند و این آمار اکنون حدود ۳۳ درصد است.

طبق ارزیابی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل می‌بایست تا پنجم بهمن ماه امسال رقم تزریقی دز سوم واکسن کرونا در استان به حدود ۶۰ درصد می‌رسید که فاصله معنادار ۲۰ درصدی با شرایط در نظر گرفته شده، روزهای بسیار سخت در ارتباط با شیوع موج ششم کرونا در استان را برای ماه‌های آینده یادآوری می‌کند.

همچنین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم در استان مازندران چندان رضایت بخش نیست و طبق گزارش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل تنها ۳۵ درصد از مردم استان نسبت به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی رغبت دارند که این آماربه هیچ عنوان مانع برای در امان ماندن از اومیکرون نیست.

براساس اعلام ستاد استانی مدیریت مقابل با کرونا با ابتلا حدود ۱۲۰ نفر از مردم مازندران به اومیکرون به نظر می‌رسد زنگ خطر شیوع افسار گسیخته این ویروس در استان به صدا درآمده که به باور کارشناسان، تزریق دز سوم واکسن وهمچنین رعایت دستورالعل های بهداشتی همچنان در صدر راهکارها برای عبور از این بحران است.

حرکت خزنده اومیکرون و نگرانی از موج ششم کرونا در مازندران

افزایش مراجعات به مراکز درمانی

در این ارتباط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت شیوع کرونا ویروس در استان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: در زمان حاضر میزان مراجعات سرپایی افراد مشکوک به کرونا در مازندران به نسبت ۲ هفته گذشته سه برابر شده که علت اصلی این موضوع، بی رغبتی اقشار مردم به تزریق دز سوم واکسن و همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

دکتر قاسم اویس تصریح کرد: حدود ۷۵ تا۸۰ درصد از افرادی که در هفته‌های گذشته در مازندران به اومیکرون مبتلا شدند، دز سوم واکسن کرونای خود را دریافت نکردند و مابقی هم تنها یک یا ۲ هفته از زمان دز سوم واکسن کرونا آنها گذشته بود.

وی ادامه داد: با شرایط موجود به نظر می‌رسد که باید با وضعیت با ثبات کرونایی در استان خداحافظی کنیم و در صورت تداوم واکس گریزی، وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی به مازندران برمی گردد.

اویس گفت : حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مازندران واجد شرایط دریافت دز سوم واکسن کرونا در مازندران هستند که در زمان حاضر ۳۳ درصد از این افراد نسبت به تزریق این دز یادآور اقدام کردند که با این اعداد و ارقام به هیچ عنوان نمی‌توان به جنگ اومیکرون رفت.

وی افزود : در صورتی که در هفته‌های آینده میزان تزریق دز سوم واکسن کرونا در مازندران به ۸۰ درصد نرسد، شیوع موج ششم کرونا و بازگشت وضعیت نامساعد کرونایی با دهها جان باخته و صدها مبتلا به اومیکرون دور از انتظار نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : تنها دلیل بازگشت دوباره رنگ زرد کرونایی به استان، واکسن هراسی یا واکسن گریزی و همچنین عادی انگاری است که در صورت ادامه این روند احتمال دارد محدودیت های جدید کرونایی طبق مصوبه ستاد ملی و استانی مدیریت مقابله با کرونا در مازندران اعمال شود.

اویس تصریح کرد: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی تنها ۳۵ درصد از اقشار مردم در مازندران نمی‌توان به جنگ اومیکرون رفت و باید مردم نسبت به این سویه خطرناک هوشیار باشند و با استفاده از ماسک و تزریق دز سوم واکسن به جنگ این ویروس منحوس بروند.

وی با بیان اینکه، حدود ۴۵ هزار کادر درمان در مازندران با شیوع اومیکرون در وضعیت آماده باش هستند، گفت: به نظر می‌رسد با تدوام واکسن گریزی ها روزهای بسیار سخت کرونایی را در استان در آینده شاهد خواهیم بود.

اویس خاطر نشان کرد: از اصحاب رسانه می خواهیم با فرهنگ سازی اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای در امان ماندن جامعه از اومیکرون، به کمک کادر درمان بیایند.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۸۱ بیمار جدید به ۲۸۳ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر