شمار مسمومیت‌های ناشی از گاز مونوکسیدکربن در زنجان 10 درصد افزایش یافت


شمار مسمومیت‌های ناشی از گاز مونوکسیدکربن در زنجان 10 درصد افزایش یافت

زنجان - ایرنا - رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان گفت: طی 9 ماهه امسال، 215 نفر از مردم این استان بر اثر انتشار گاز مونواکسیدکربن مسموم شدند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 196 نفر بود، افزایش 10 درصدی نشان می‌دهد.

دکتر اصغر جعفری روحی، روز سه‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس از مجموع آمار مسمومیت های مونوکسیدکربن این استان طی ۹ ماهه امسال، ۹۵ مرد و ۱۲۰ زن بودند که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۲۴ و ۷۲ نفر اعلام شده است و به لحاظ تعداد، مسمومیت زنان رشد ۶۷ درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: طی مدت یاد شده از مجموع آمار مسمومیت ها، ۱۴۳ مورد اعزام به بیمارستان بوده است که این تعداد در مدت مشابه سال قبل، ۱۰۴ نفر ثبت شده است که افزایش ۳۸ درصدی دارد.

این مسوول ادامه داد: در همین مدت یاد شده از مجموع مسمومیت ها، ۱۲۰ نفر به شهرستان زنجان و ۹۵ نفر به شهرستان های دیگر استان اختصاص دارد که در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۸۲ و ۱۱۴ نفر بوده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان، بیشترین گروههای سنی در معرض خطر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن را شامل نوزادان، سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماریهای قلبی اعلام کرد و گفت: همچنین بیماران دارای مشکلات تنفسی و مادران باردار نیز از دیگر گروه‌های پُرخطر محسوب می شود که باید به این مهم توجه داشت.

وی اظهار داشت: با توجه به قرار داشتن در فصل سرما، لازم است شهروندان در استفاده از وسایل گرمایشی، دقت کافی داشته باشند و رعایت موارد ایمنی را به منظور پیشگیری از حوادث تلخ، جدی‌تر بگیرند.

این مسوول ادامه داد: گاز مونواکسیدکربن بی‌رنگ و بی‌بو بوده که بر اثر احتراق ناقص سوخت هنگام روشن بودن وسایل گازی ازجمله بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق‌گاز تولید می‌شود و به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) و بسته بودن محیط، ایجاد مسمومیت می کند.

وی اظهار داشت: سردرد، سرگیجه، سبکی سر، گیجی و منگی، پرخاشگری، تهوع و استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و تنفس سخت و تند از جمله علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان ادامه داد: شهروندان همواره مسیر دودکش وسایل گازسوز خود را بررسی، از ایجاد پیچ و خم های زیاد در نصب دودکش پرهیز کنند و توجه داشته باشند که سرد بودن لوله بخاری، شعله زرد، قرمز یا نارنجی نشانه کارکرد ناصحیح آن است و دودکش های این وسایل گاز سوز باید به شکل H باشد.

جعفری روحی، در خصوص اقدامات لازم هنگام گاز گرفتگی نیز افزود: در این مواقع توصیه می شود، در و پنجره ها، بیمار به هوای آزاد منتقل، لباس‌های تنگ و یقه پیراهن بیمار آزاد شود، مواد خوراکی و آشامیدنی به او داده نشود، با حفظ خونسردی با اورژانس تماس گرفته شده، علت حادثه، تعداد مصدومین و آدرس دقیق به کارشناس مرکز پیام اورژانس اعلام شود و به توصیه های آنان تا زمان رسیدن آمبولانس به دقت عمل کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران