امید رفع مشکل آب آستارا به تامین اعتبار در سفر هیئت دولت


امید رفع مشکل آب آستارا به تامین اعتبار در سفر هیئت دولت

آستارا - ایرنا - آب شهر گردشگرپذیر آستارا در فصول گرم سال با افت و قطعی فشار مواجه می‌شود و سرپرست شرکت آب و فاضلاب این شهرستان اعلام نیاز به 700 میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به این شهر را، جهت طرح در سفر هیئت دولت به گیلان مطرح کرده‌است.

اکنون که سفر قریب الوقوع آیت الله رییسی و وزرای کابینه دولت سیزدهم به گیلان در خبرها مطرح شده و استاندار گیلان از این سفر در روزهای آینده خبر داده است، دستگاه های اجرایی و نهادها نیازهای عمرانی و اعتباری خود را برای تکمیل طرح ها و پروژه ها اعلام و جمع بندی می کنند.

آستارا با وجود اینکه شهری ساحلی و در حاشیه دریای خزر است و بعد از انزلی دومین شهر پربارش ایران شناخته می شود اما در تابستان ها با مشکل جدی کم آبی مواجه است و این معضل با ورود حجم زیاد گردشگران تشدید می شود.

بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب آستارا شهرستان آستارا تصفیه ‌خانه آب بهارستان با ۳۰ سال قدمت در حال تخریب و نیازمند بازسازی است و ممکن است از مدار استفاده خارج شود و در سال ۹۷ برای بازسازی آن ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب شده بوده اما رقمی اختصاص نیافت.

تنها تصفیه خانه آب این شهرستان مرزی و گردشگرپذیر جوابگوی نیاز به آب نیست و مقدار تولید آب تصفیه‌ خانه ۲۲۰ لیتر در ثانیه و مقدار مصرف شهرستان ۳۰۰ لیتر در ثانیه است.

تنها تصفیه خانه آب این شهرستان مرزی و گردشگرپذیر جوابگوی نیاز به آب نیست و مقدار تولید آب تصفیه‌ خانه ۲۲۰ لیتر در ثانیه و مقدار مصرف شهرستان ۳۰۰ لیتر در ثانیه است.

شرکت آب و فاضلاب آستارا در مهر ماه امسال نیز اعلام کرده بود که طرح آبرسانی به آستارا ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار دارد اما برای اجرای این طرح با فهرست بهای امسال، به ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

الان که مشکل تنگنای اعتبار گریبانگیر طرح های آبرسانی آستارا شده، محمد مهدی شیرزاد سرپرست شرکت آب و فاضلاب آستارا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان اعتبار لازم برای تکمیل طرح آبرسانی به این شهر و رفع موارد قطعی و افت فشار آب را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی همچنین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر آستارا را نیز یکهزار میلیارد ریال برآورد و اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد با تامین این اعتبارات در سفر هیئت دولت سیزدهم به گیلان، مشکلات آب و فاضلاب این شهر گردشگرپذیر برطرف شود.

عضو هیات مدیره شرکت آب و منطقه ای استان گیلان چندی پیش در جلسه بررسی مشکلات آب و فاضلاب آستارا با اشاره به درحال ساخت بودن سد لاستیکی در بستر رودخانه ملاهادی این شهرستان، پیشرفت فیزیکی این طرح را ۶۰ درصد اعلام کرده و نسبت به بهره برداری از آن در سال ۱۴۰۱ ابراز امیدواری کرده بود.

به گفته مجید نیکخویی این سد ۷۲۰ هزار متر مکعب حجم دارد و پس از تکمیل و بهره ‌برداری، علاوه‌ بر آبیاری ۱۰۰ هکتار از اراضی آستارا می ‌تواند آب روستاهای مجاور خود را نیز تامین کند.

ناگفته نماند کلنگ احداث سد لاستیکی آستارا در ۱۰ مرداد ماه ۹۶ به زمین زده شد و محمدعلی نجفی استاندار وقت گیلان اعلام کرد که این سد با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار و یک و نیم میلیون متر مکعب گنجایش، ظرف ۱۸ ماه تکمیل و برای تامین آب شرب ۱۵ روستا به بهره برداری خواهد رسید.

این پروژه با وجود مزایایی که خواهد داشت، به طور مستقیم در رفع مشکلات آب شهر آستارا موثر نخواهد بود و باید طرح های آب رسانی به این شهر و همچنین پروژه احداث آب شیرین کن در ساحل خزر که در مهر ماه امسال در بازدید مهندسان و کارشناسان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مطرح شده بود، با جدیت پیگیری و اجرا شود.

فاضلاب آستارا کی ساماندهی می شود؟

متاسفانه به علت تکمیل نشدن شبکه فاضلاب آستارا ناشی از تامین نشدن اعتبارات لازم، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی در این حوزه قابل مشاهده است و اهالی در برخی کوچه های شهر از وضعیت موجود گله مند هستند.

۵۶ مورد شکایت در خصوص معضل فاضلاب به بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان ارائه شده و تهدید سلامت عمومی بسیار جدی است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا در این خصوص گفت: ۵۶ مورد شکایت در خصوص معضل فاضلاب به بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان ارائه شده و تهدید سلامت عمومی بسیار جدی است.

فرید بصیری مقدم افزود: متاسفانه در خیابان حکیم ‌نظامی به عنوان یکی از بهترین خیابان‌ های شهر آستارا شاهد رهاسازی شبانه فاضلاب و پسماند منازل و آپارتمان هستیم و باید با متخلفان در این باره به صورت جدی برخورد شود.

به گفته قائم‌ مقام شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، برای مدیریت فاضلاب شهری آستارا تاکنون ۵۱۸ میلیارد ریال هزینه‌ شده و برای اتمام آن در مجموع به ۱۰ هزار میلیارد ریال نیاز است.

هادی نیزه‌ باز افزود: در آینده نزدیک ۲ دستگاه پکیچ تصفیه فاضلاب در شهرک عباس‌آباد در مدار بهره‌ برداری قرار خواهد گرفت و با پیگیری‌ های صورت گرفته قرار است یک دستگاه دیگر در منطقه ساحلی شهر آستارا نصب و وارد مدار بهره ‌برداری شود.

اکنون در این شرایط، تنها به عزم خستگی ناپذیر مردان دولت سیزدهم می توان چشم امید بست تا در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها با تامین اعتبارات لازم، گره از مشکلات فروبسته آب و فاضلاب آستارا بگشایند و مردم مرزدار این شهرستان را به داشتن شهری زیباتر و مهمان پذیر تر امیدوار سازند.

شهرستان مرزی و گردشگرپذیر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و مرکز آن دارای ۲۳ هزار مشترک آب است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق