گره کور قیمت دلار به اخبار برجامی


قیمت دلار روز گذشته سقف حمایتی خود را شکست و برای ساعاتی به 28 هزار 230 تومان هم رسید. برخی از تحلیل‌ها می‌گوید قیمت دلار امروز پنجم بهمن ماه روند افزایشی خود را حفظ می‌کند. اما برخی از کارشناسان افزایش قیمت دلار را مقطعی می‌دانند و از این روند افزایشی قیمت با عنوان «افزایش نامطمئن قیمت دلار» یاد می‌کنند.

علی‌رغم اخبار مثبتی که از ابتدای هفته از مذاکرات وین شنیده می‌شد، قیمت دلار در دو روز گذشته با شیب ملایمی افزایش یافت و در ساعاتی از دیروز مرز ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان را هم پشت سر گذاشت و به ۲۸ هزار و ۲۳۰ تومان هم رسید.

همزمان با عبور قیمت دلار از این مرز حمایتی، تقاضا برای خرید دلار در بازار اندکی افزایش پیدا کرد. اما به نظر می‌رسد که معامله‌گران از همان دیروز به روند صعودی قیمت دلار امید چندانی نداشتند چون قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته کاهش یافت و به ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

برخی از تحلیلگران می‌گویند ممکن است قیمت دلار امروز پنجم بهمن ماه برای ساعاتی افزایش پیدا کند. اما این افزایش قیمت مقطعی است و نرخ دلار مجددا کاهش پیدا می‌کند و احتمالا به کانال ۲۷ هزار تومان وارد می‌شود.

قیمت دلار امروز ۵ بهمن ۱۴۰۰

در دو هفته گذشته قیمت دلار نه شکستن سقف ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان را داشته و نه توان پایین آمدن از مرز ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان را. اما معامله‌گران بازار منتظرند که قیمت دلار بالاخره کف یا سقف حمایتی خود را بشکند و جهت حرکت خود را مشخص کند.

در این مدت،‌ قیمت دلار بیشتر در کانال ۲۷ هزار تومان در نوسان بود و تمایل چندانی برای ورود به کانال ۲۸ هزار تومان نداشت. اما از ابتدای هفته جاری و آغاز بهمن ماه، دلار در کانال ۲۸ هزار تومان جا خوش کرد و حتی دیروز توانست سقف حمایتی را برای ساعاتی بشکند. اما سریع عقب نشست و در این محدوده دوام نیاورد.

این عقبگرد قیمت دلار احتمالا معامله‌گران را بیشتر از گذشته متقاعد کرده که دلار حداقل در شرایط فعلی کشش افزایش قیمت ندارد و یا در کانال ۲۷ هزار تومان می‌ماند یا منتظر اخبار جدیدی است که بتواند تغییر کانال بدهد و حتی به ۲۶ هزار تومان برسد.

آخرین اخبار مذاکرات هسته‌ای چه بود؟

در شرایط فعلی حداقل اخبار مذاکرات در جهت کاهش قیمت دلار است و حتی به نظر می‌رسد دیوار تحریم‌ها ترک خورده است. روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران شرط آمریکا برای آزادی زندانیان سیاسی آمریکا را پذیرفت و اعلام کرد: «اگر ایالات متحده به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود، پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است.»

در مقابل آمریکا هم با آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی موافقت کرده بود. حتی امروز پنجم بهمن ماه، علی شمخانی در توییتی از شرط ایران برای تغییر روش ارتباط با هیات آمریکایی خبر داد و وزیر امور خارجه ایران هم گفته آمریکا مدام در پی مذاکره مستقیم با ایران است.

همچنین روز گذشته، چهارم بهمن ماه، بخشی از سند پیش‌نویس توافق هسته‌ای نوشته شد که نماینده روسیه آن را موفقیت‌آمیز خواند.

مجموعه اخبار سیاسی که از مذاکرات وین می‌رسد نشان‌دهنده روند مثبت مذاکرات است و نشان می‌دهد قیمت دلار در بازار ارز تهران فعلا برای سطوح بالاتر کشش ندارد و از این روند افزایشی با لفظ نامطمئن یاد می‌کنند.

برخی از آنها می‌گوبند افزایش قیمت دلار در روز گذشته می‌تواند ناشی از تلاش برخی از معامله‌گران برای نوسان‌گیری از بازار ارز باشد که احتمالا ناکام بماند.

منبع: تجارت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو