رشد اقتصادی کشورهای خلیج‌فارس؛ نزولی یا صعودی؟


رشد اقتصادی کشورهای خلیج‌فارس؛ نزولی یا صعودی؟

نظرسنجی رویترز نشان داده است که اقتصاد کشورهای منطقه خلیج‌فارس در سال 2022 سریع‌تر رشد خواهند کرد اما سقوط قیمت نفت بزرگ‌ترین تهدید در این رشد اقتصادی است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اقتصاددانان هشدار دادند که خطر نزول قیمت نفت این چشم‌انداز را تهدید می‌کند و اگر این کاهش قیمت رخ ندهد اقتصادهای ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با سریع‌ترین سرعت خود در چند سال اخیر رشد خواهند کرد. قیمت نفت‌ خام که محرک اصلی اقتصادهای خلیج‌فارس است به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ صعود کرده و این افزایش به علت تشدید تنش‌های سیاسی جهانی ازجمله عملکرد تولیدکنندگان بزرگ مانند امارات متحده‌عربی و روسیه بوده است که باعث بدترشدن منابع موجود نیز خواهد شد.

این خبر، خبری نویدبخش برای شش کشور ثروتمند صادرکننده نفت در منطقه است و نظرسنجی ۱۱ تا ۱۹ ژانویه از ۲۵ اقتصاددان پیش‌بینی کرد که هر ۶ اقتصاد در شورای همکاری خلیج‌فارس امسال سریع‌تر از آنچه سه ماه پیش انتظار می‌رفت رشد خواهند کرد.

عربستان سعودی با رشد ۵.۷ درصدی و پس از آن کویت و امارات به ترتیب با ۵.۳ درصد و ۴.۸ درصد در صدر فهرست قرار خواهند گرفت همچنین، رشد اقتصادی قطر، عمان و بحرین برای سال ۲۰۲۲ به طور متوسط بین ۳ تا ۴ درصد پیش‌بینی شده است و اگر محقق شود بهترین چیزی است که این کشورها در چند سال اخیر شاهد بوده‌اند.

ختیجه هاک، رئیس بخش تحقیقات و اقتصاددان ارشد در شرکت امارات ان‌بی‌دی گفت: «انتظار داریم علیرغم سیاست‌های مالی نسبتا سخت و برخی از موانع مخالف خارجی، اقتصادهای شورای همکاری خلیج‌فارس در سال ۲۰۲۲ رشد سریع‌تری داشته باشند زیرا همچنان پیشرفت‌های سال گذشته آنان ادامه دارد.»

در حالی که چشم‌انداز سال ۲۰۲۲ به‌طور کلی سازنده برآورد شده است اما هنوز درجه بالایی از عدم اطمینان به خصوص در مورد گسترش همه‌گیری ویروس کرونا وجود دارد.

از آنجایی که اقتصاد جهانی با دورنمای تورم پایدار سروکار دارد، چشم‌انداز قیمت منطقه نسبتا متوسط اما متفاوت بود و انتظار می‌رود تورم امسال بین ۲.۰ تا ۲.۸ درصد باقی بماند که کمترین میزان برای امارات خواهد بود و این میزان در عربستان سعودی و عمان ۲.۰ درصد و بالاترین نرخ برای قطر با ۲.۸ درصد است.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان در سال جاری شاهد رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی است و اگر محقق شود، این سریع‌ترین رشد از سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

امارات متحده‌عربی، قطب تجارت جهانی و دومین اقتصاد بزرگ شورای همکاری خلیج‌فارس، امسال ۴.۸ درصد رشد خواهد کرد که سریع‌ترین رشد از سال ۲۰۱۵ تاکنون است.

وابستگی به قیمت انرژی این خطر را دارد که هرگونه اختلال در قیمت‌ها به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی و کندی اقتصاد جهانی به بهبود آسیب برساند زیرا ۹ نفر از ۱۰ اقتصاددان عنوان کردند که کاهش قیمت نفت و شیوع سویه جدید کرونا بزرگ‌ترین تهدید برای رشد اقتصادی شواری همکاری خلیج‌فارس در سال جاری است.

خطر کاهش قیمت نفت همچنان بزرگ‌ترین خطر برای منطقه شورای همکاری خلیج‌فارس است، در حالی که اختلالات زنجیره‌تامین همچنان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

رشد شورای همکاری خلیج‌فارس تا حد زیادی بر روند صعودی متمرکز است و عرضه نفت و رشد تولید ناخالص داخلی در شورای همکاری خلیج‌فارس بر فرض تقاضای قوی جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ استوار است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه