لغو تحریم‌ها، انتظار سودهای غیر متعارف در بازار مسکن را کاهش می‌دهد


لغو تحریم‌ها، انتظار سودهای غیر متعارف در بازار مسکن را کاهش می‌دهد

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: با لغو تحریم و بازگشت انبوه سازان و توسعه گران به بازار ساخت و ساز، تولید پایدار شکل می‌گیرد ، قیمت‌ها تثبیت می‌شود و انتظار سودهای غیرمتعارف و بالا هنگام فروش خانه کاهش پیدا خواهد کرد.

««سیدمحمد مرتضوی» امروز (سه شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره معادلات بازار مسکن در پی مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: رفع موانع بین‌المللی در تنظیم بازار مسکن، ثبات قیمت‌ها و تعادل در بازار عرضه و تقاضا تاثیرات بسیار مهمی خواهد داشت.

وی ادامه داد: پایداری در برنامه تولید مسکن، تاثیر مستقیمی بر تعادل بخشی عرضه مسکن دارد و و پایداری در تولید واحدهای ساختمانی، بازار را از کمبودی که اکنون اسیر آن است نجات می‌دهد.

به گفته این فعال حوزه ساخت واحدهای مسکونی، ثبات فکری سرمایه گذاران و کاهش ریسک سرمایه گذاری موجب بازگشت مجددا سرمایه گذاران به حوزه ساختمان می‌شود و شروع ساخت و سازها از عوامل موثر در تثبیت قیمت خانه است.

مرتضوی توضیح داد: با لغو تحریم‌هاتکلیف معادلات بازار مسکن مشخص می‌شود و نوسان و ریسک سرمایه گذاری پایین می‌آید. با کاهش نوسانات در بازارهای موازی مثل طلا و ارز سرمایه گذاران دیگر در حوزه تخصصی خود می‌مانند و سرمایه خود را وارد بازارهای موازی نمی‌کنند. بر این اساس سازندگان مسکن وارد حوزه تخصصی خود می‌شوند و آنها که کارشان توسعه گری و انبوه سازی است مجددا به صنعت ساختمان روی می‌آورند و به صورت متمرکز کار خود را دنبال خواهند کرد.

وی درباره شرایط فعلی بازار مسکن گفت: اکنون نمی‌دانیم خانه بخریم یا خیر؟ یا حتی نمی‌دانیم خانه خود را بفروشیم یا خیر؟ حتی خریداران واقعی دست نگه داشته‌اند تا تکلیف برجام مشخص شود و بدانند با چه قیمتی بخرند و با چه قیمتی بفروشند.

انتظارات تورمی در بازار مسکن با لغو تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان درباره حباب بازار مسکن نیز گفت: تعریف از حباب در بازار مسکن انتظار سود بالا به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری است و با توافق برجام این انتظار زیاد کاهش پیدا می‌کند.

وی توضیح داد: انتظار سودهی بالا از بازار مسکن که اکنون بازار دچار آن است در اثر ناملایمات اقتصادی است و طبعا وقتی ریسک سرمایه گذارش کاهش یابد، انتظار سودهای نامتعارف و تورمی نیز کاهش می‌یابد.

این فعال بخش ساختمان گفت: اکنون فاصله بین قیمت تمام شده و قیمت فروش در اثر بالابودن ریسک سرمایه گذاری و خروج سرمایه گذاران از این بخش زیاد شده و انتظار سوددهی از فروش یک واحد آپارتمان بالا رفته است،

مرتضوی بیان داشت: شرایط بازار به گونه‌ای است که تولید کم و عرضه زیاد است. بنابراین انتطار سازنده‌ها بالا می‌رود و اگر ثبات به بازار بازگردد و به تعداد کافی واحد قابل عرضه داشته باشیم، سودها نیز منطقی می شود.

این فعال بحش ساختمان ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم در پی بازگشت سرمایه گذاران به بخش ساخت و ساز بتواند فضای مثبتی بر بازار مسکن وارد شده و به سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ در کمیت ساخت و ساز برسیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟