تزریق واکسن آسترازنکا و فایزر برای دز سوم این واکسن بهتر است


تزریق واکسن آسترازنکا و فایزر برای دز سوم این واکسن بهتر است

به گزارش بهداشت نیوز، با شدت گرفتن دوباره همه گیری کرونا در جهان و ظهور جدید این ویروس موسوم به امیکرون، مقامات بهداشتی از مردم خواسته اند دوز تقویتی (سوم) واکسن را...

به گزارش بهداشت نیوز، با شدت گرفتن دوباره همه گیری کرونا در جهان و ظهور جدید این ویروس موسوم به امیکرون، مقامات بهداشتی از مردم خواسته اند دوز تقویتی (سوم) واکسن را تزریق کنند. به دلیل وجود انواع مختلف واکسن، دانشمندان تحقیقات گسترده‌ای را درباره کارایی دوز سوم واکسن‌ها آغاز کرده اند.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد انگلیس طی پژوهشی در برزیل دریافتند افرادی که دو دوز نخست واکسن سینوواک چین را دریافت کرده اند در صورتی که دوز سوم واکسن‌های آسترازنکا، فایزر، یا جانسون اند جانسون تزریق کنند سطح آنتی بادی‌های بدنشان به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و توانایی بهتری برای جلوگیری از ابتلا مجدد دارند.

محققان می‌گویند واکسن‌های تولید شده مبتنی بر دانش mRNA و یا حامل بخش‌هایی از ویروس می‌تواند در افرادی که واکسن سینوواک چین را دریافت کرده اند ایمنی بیشتری برای مقابله با سویه‌های دلتا و امیکرون ایجاد کند.

واکسن سینوواک از نسخه غیرفعال شده ویروس کرونا تهیه می‌شود. استفاده از این واکسن هم اینک در بیش از ۵۰ کشور جهان مجوز گرفته و پکن طی برنامه‌های آتی قرار است صد‌ها میلیون دوز از آن را به کشور‌های مختلف صادر کند.

اندرو پولارد، مدیر این تحقیقات از دانشگاه آکسفورد می‌گوید: این تحقیقات به تصمیم گیرندگان بخش بهداشت این امکان را می‌دهد تا با انتخاب واکسن مناسب برای تزریق دوز سوم، میزان اثربخشی واکسن برای مقابله با همه گیری را افزایش دهند.

تزریق دوز سوم واکسن سینوواک نیز می‌تواند منجر به افزایش آنتی بادی‌های بدن شود، اما نتایج زمانی که یک واکسن متفاوت استفاده شده به مراتب بهتر است. این تحقیقات بر روی بیش از یک هزار و ۲۰۰ داوطلب در سائوپائولو و سالوادور برزیل انجام شد.

دانشمندان می‌گویند اولویت اساسی برای کنترل همه گیری کرونا، گسترش واکسیناسیون جهانی است و تزریق دوز تقویتی می‌تواند از شدت بیماری و بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کند. از این رو، افراد کهنسال و کسانی که از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برند باید در اسرع وقت اقدام به تزریق واکسن کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس