سردار آزمون در جمع کارگرها؛ با حضور زیدان، سون، بالاک و برباتوف


سردار آزمون در جمع کارگرها؛ با حضور زیدان، سون، بالاک و برباتوف

تهران- ایرنا- بایرلورکوزن حالا با حضور سردار جذابیت‌های زیادی را برای فوتبالدوستان ایرانی دارد.

به گزارش ایرنا، سردار آزمون ستاره تیم ملی فوتبال ایران بعد از حدود ۹ سال بازی در کشور روسیه تصمیم گرفت ماجراجویی خود را از فصل آینده در کشور آلمان ادامه دهد و سرانجام روسیه را ترک کند. اتفاقی که مدت‌ها بود اهالی فوتبال انتظارش را می‌کشیدند و سرانجام به وقوع پیوست.

بایرلورکوزن اما غیرمنتظره‌ترین انتخاب ممکن بود. در این سال‌های نام‌هایی چون لیورپول، آرسنال، دورتموند، نیوکاسل، لیون، یوونتوس، آاِس رم و ... شنیده شده بود اما لورکوزن به یک باره تبدیل به تیمی شد که قرار است شماره ۲۰ تیم ملی فوتبال ایران را در نوک خط حمله خود داشته باشد.

در اینجا کمی با تیم آلمانی بیشتر آشنا می‌شویم. تیمی که بعد از عقاب تهران، شموشک قزوین، گل‌گهر رشت، اتکا اهواز، سپاهان اصفهان، روبین کازان(۲ مقطع)، روستوف و زنیت به نهمین تیم ستاره ترکمن فوتبال کشورمان تبدیل شد.

سردار آزمون در جمع کارگرها؛ با حضور زیدان، سون، بالاک و برباتوف

شهر لورکوزن شهری صنعتی و قدیمی و البته کوچک در کشور آلمان است که در شمال رود راین جای گرفته است. این شهر ۱۹۱ هزار نفری در داخل خود یک کارخانه داروسازی معتبر به نام کارخانه "بایر AG" داشت. کارخانه‌ای که در سال ۱۹۰۴ برای رفاه حال کارمندان و کارگرانش یک تیم فوتبال را تاسیس کرد.

تیمی که در سال ۱۹۷۹ موفق شد برای اولین بار به سطح اول فوتبال آلمان صعود کند و دیگر هیچوقت سقوط نکرد. لورکوزن تیمی محترم و باریشه در فوتبال آلمان به حساب می‌آید. با این وجود باشگاه‌های بزرگ آلمانی آنها را به کارخانه‌ای بودن متهم می‌کنند و باشگاه پلاستیکی، خطابشان می‌کنند. همین مساله دستاویزی شد که لورکوزنی‌ها روی ریشه خود پافشاری کنند و لقبشان را از همین مساله وام بگیرند.

WERKSELF، لقب بایرلورکوزن است. تلفیق ۲ اسم “WERKS” و “ELF” که معنی یازده کارگر را می‌دهد. یعنی ۱۱ نفر که به کارخانه تعلق دارند. ورزشگاه ۳۰ هزار نفری بای‌آرنا میزبان بازی‌های لوکروزن است. آنها اولین تماشاگران فوتبال آلمان با صفتِ اولترا را در خود گنجاندند و البته چند سالی است که فضای خانوادگی بسیار خوبی در بازی‌های خانگی این تیم به وجود آمده که مورد توجه فوتبالدوستان آلمانی و اروپایی قرار گرفته است.

سردار آزمون در جمع کارگرها؛ با حضور زیدان، سون، بالاک و برباتوف

لورکوزن عاشق نایب قهرمانی است. آنها تا به اینجا پنج بار نایب قهرمان بوندسلیگا در سال‌های ۱۹۹۷، ۱۹۹۹، ۲۰۰۰، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۱ شده‌اند و هیچوقت عنوان قهرمانی را به دست نیاورده‌اند. یک قهرمانی جام حذفی در سال ۱۹۹۳ یک طرف و سه نایب قهرمانی در طرف دیگر؛ آخرین عنوان دومی در دی‌اف‌بی‌پوکال درفصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به دست آمد. آنها در جام یوفای سال ۱۹۸۸ موفق شدند با شکست اسپانیول به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند و می‌توانستند در سال ۲۰۰۲ و در ورزشگاه همپتون پارک شهر گلاسکوی اسکاتلند با شکست رئال مادرید به اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا هم نائل شوند ولی با حساب ۲ بر یک به شاگردان ویسنته دلبوسکه باختند.

قرمزمشکی‌ها در دور اول گروهی آن سال بعد از بارسلونا دوم شدند. در دور دوم گروهی صدرنشین شدند و موجبات حذف آرسنال و یوونتوس را فراهم کردند. لیورپول و منچستریونایتد قربانی‌های بعدی تیم کلاوس تاپ مولر بودند تا آنها پا به دیدار پایانی بگذارند اما گل‌های رائول و زیدان در مقابل تک گل لوسیو باعث شد تا یک نایب قهرمانی دیگر برای لورکوزن به دست بیاید. آنها ۱۱ بار در لیگ قهرمانان اروپا حاضر بوده‌اند که تنها چهار بار در دور گروهی حذف شده‌اند و هفت بار حداقل تا یک هشتم نهایی بالا آمده‌اند.

هانس یورگ بوت، لوسیو، کارستن راملو، اولف کرشتن، استفان کیسلینگ، اولیور نویویل، برند اشنایدر، سامی هوپیا، میشائیل بالاک، لارس بندر، ییلدرای باشتورک، دیمیتار برباتو، زی‌روبرتو، کای هاورتز و ... مهمترین ستاره‌های لورکوزن در تمام این سال‌ها بوده‌اند. آنها در تیم کنونی خود نیز بازیکنان شناخته شده‌ای چون پاتریک شیک، کریم بالعربی، جوناتان تاه، لوکاس هرادسکی، تیموتی فوسو منساه، موسی دیابی، فلورین ویرتز، ندیم امیری و ... را در ترکیب خود جای داده‌اند.

سردار آزمون در جمع کارگرها؛ با حضور زیدان، سون، بالاک و برباتوف

رینوس میشل، کلاوس تاپ مولر، رودی فولر، برتی فوکس، اریش ریبک، کریستوف دام، سامی هوپیا، یوپ هاینکس و ... جزو مشهورترین سرمربیان لورکوزن در تمام این سال‌ها بوده‌اند و حالا سکاندار این تیم جراردو سیوآنه است. مردی ۴۳ ساله و سوئیسی که در سال ۲۰۱۸، پس از سوم کردن لوزان در لیگ سوئیس به یانگ‌بویز رفت و ضمن قهرمان کردن آنها در لیگ توانست برای اولین بار پسران جوان را به لیگ قهرمانان برساند. تداوم موفقیت‌های داخلی باعث شد تا سیوآنه در سال ۲۰۲۱ به لورکوزن بیاید. این سرمربی که علاقه‌مند به تفکرات هجومی است به ۶ زبان مختلف مسلط است و باید دید زبان فارسی را هم یاد خواهد گرفت یا خیر.

سردار آزمون نهمین بازیکن آسیایی لورکوزن خواهد بود؛ البته با در نظر گرفتن استرالیا جزو جشورهای آسیایی. به جز فرانک جوریچ و رابی کروسه‌ی استرالیایی سه بازیکن کره‌ای هم برای لورکوزن توپ زده‌اند. چا بوم کون ستاره‌ای بزرگ برای تیم آلمانی بود و در ۶ سال بازی بیش از ۶۰ گل زد و ششمین گلزن برتر تاریخ باشگاه شد. سون هیونگ مین سرشناس نیز حدافاصل سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ برای قرمزمشکی‌ها بازی کرد و سئونگ وو ریو نیز دیگر بازیکن اهل کره‌جنوبی‌ لورکوزن نام گرفت. آنها مهدی پاشازاده، علی موسوی و داریوش یزدانی را هم حدفاصل سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ از ایران به خدمت گرفتند ولی تقریبا شاهد بازی رسمی برای تیم بزرگسالان و اصلی در بونسدلیگا از این سه مهره ایرانی نبودیم. حالا سردار بعد از حدود ۲۲ سال قرار است یک ایرانیِ جدید در جمع کارگرها باشد.

او از ابتدای فصل بعد و در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به بای‌آرنا می‌آید تا با لورکوزن برای موفقیت‌های داخلی و اروپایی بجنگد. برای شماره ۹ آتی لورکوزن و جایگزین احتمالی دیمیتار برباتوفِ بلغارستانی آرزوی موفقیت می‌کنیم.

سردار آزمون در جمع کارگرها؛ با حضور زیدان، سون، بالاک و برباتوف

سردار آزمون در جمع کارگرها؛ با حضور زیدان، سون، بالاک و برباتوف

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری