کارگاه‌های آجرپزی باید به خارج از شعاع 50 کیلومتری اصفهان منتقل شود


کارگاه‌های آجرپزی باید به خارج از شعاع 50 کیلومتری اصفهان منتقل شود

اصفهان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: راهکار اصلی مقابله با آلودگی هوای اصفهان اجرای مصوبات پیشین در این زمینه است که انتقال کارگاه‌های آجرپزی به خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر یکی از آنها بشمار می‌آید.

به گزارش ایرنا، کلانشهر اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری در محاصره انواع معادن گچ و کارگاه‌های سنتی آجرپَزی است و این معادن و کارگاه‌ها از مهمترین منابع آلاینده در شرق اصفهان محسوب می‌شود؛ بر اساس آمار موجود بیش از ۳۰۰ واحد تولید آجر به روش سنتی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان فعالیت می‌کند.

منصور شیشه فروش روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دیگر مصوباتی که در سال های گذشته بمنظور مقابله با آلودگی هوای اصفهان ابلاغ شده، اجرای کمربندی چهارم اصفهان بمنظور جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به داخل شهر، نوسازی حمل و نقل عمومی، استانداردسازی اتوبوس‌های شهری و توسعه اجرای طرح های بیابان زُدایی است که باید اجرای آنها تسریع شود.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت اعتبارات محیط زیست و انتقال بسیاری از صنایع آلاینده به بیرون از استان برای مقابله با آلودگی هوا، اظهار داشت: با توجه به اعتبارات محیط زیست، چهار مطالعه بمنظور کنترل آلودگی هوا در اصفهان صورت گرفته که به برنامه اجرایی تبدیل و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است.

شیشه فروش با اشاره به اینکه علت آلودگی هوا در تابستان و زمستان متفاوت است، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا در تابستان بدلیل فعال شدن کانون‌های گرد و غبار فرسایش بادی اتفاق می افتد.
وی، پیشروی بیابان در اصفهان و هم مرزی و همجواری با کویر مرنجاب سمنان، کویر سیاه کوه خراسان جنوبی، یزد و قم را از دلایل شکل گیری کانون‌های گردو غبار در استان برشمرد و اظهار داشت: یک سوم از مساحت استان اصفهان بیابانی است که توسعه و پیشروی بیابان باعث شکل گیری کانون‌های گردو غبار در شهرستان‌هایی مانند اردستان، آران و بیدگل، کاشان، نایین، خور و بیابانک و اصفهان شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وجود ۱۶ کانون فرسایش بادی در استان خبر داد و افزود: این کانون ها سالانه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف مانند راه آهن، کانال های آب، منازل مسکونی و زمین های کشاورزی وارد می‌کند.
وی ادامه داد: تنها راه پیشگیری از مخاطرات کانون فرسایش بادی، توسعه پوشش گیاهی و مالچ پاشی است که بالغ بر ۳۰۷ هزار هکتار گیاه و درختچه تاکنون کاشته شده و نیاز به ۱۰۷ هزار هکتار دیگر است که باید اعتبارات آن از سطح ملی تامین شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به خشکسالی ۲۱ ساله در این استان، دلایل آن را فقدان مدیریت یکپارچه در حوزه زاینده‌رود، بارگذاری‌های اضافه و افزایش روند برداشت‌های بی‌رویه آب اعلام کرد و گفت: این موضوع اصفهان را با مشکلاتی همچون خشکسالی، آلودگی شدید هوا، بحران فرونشست، آلودگی خاک، توسعه کانون‌های گرد و غبار و گسترش بیابان مواجه کرده است.
وی افزود: افزایش آفت‌های کشاورزی و حشرات، شوری آب‌های زیرزمینی، افزایش بار بیماری‌ها، کاهش توان تولید برق و افزایش خاموشی‌ها از آسیب های خشکسالی در استان است.
شیشه فروش با اشاره به وضعیت بحرانی ۲۷ دشت از ۳۵ دشت استان اصفهان که در معرض شدید فرونشست زمین قرار دارد، تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه آب از زاینده رود و اُفت آبخوان‌ها از دلایل اصلی حاد شدن وضعیت فرونشست در دشت مهیار، کاشان، اردستان و گلپایگان است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره آلودگی خاک گفت: روزانه بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ تانکر مواد نفتی و سوخت از اصفهان که چهارراه ارتباطی کشور است، عبور می کند که گاهی اوقات واژگون شدن آنها به آلودگی خاک منجر می شود.
اصفهان دارای حدود ۹ هزار واحد صنعتی و ۷۶ شهرک صنعتی است.

اصفهان بعنوان آلوده ترین کلانشهر کشور شناخته می شود و تعداد روزهای هوای پاک آن در مقایسه با سایر شهرها بسیار کمتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی