تصویب ضوابط حفاظتی بناهای زرتشتیان یزد


تصویب ضوابط حفاظتی بناهای زرتشتیان یزد

آثار تاریخی بسیاری در استان یزد، یادگار زرتشتیان است و این آثار، گردشگران بسیاری را از مناطق مختلف کشور و خارج از کشور برای بازدید به استان یزد جذب کرده است. بسیاری از این آثار شهرت جهانی دارند و برای بازدید از برخی از آنها نیز زرتشتیان جهان سفرهای متعددی به یزد دارند. دخمه زرتشتیان در گذشته خارج از شهر اما امروز در بافت جدید یعنی منطقه صفائیه...

آثار به جا مانده از #زرتشتیان در #یزد بسیار است، آثاری که خیلی از آنها در زمره آثار #تاریخی به ثبت ملی رسیده و حالا ضوابط حفاظتی این آثار نیز به تصویب رسیده است.

آثار تاریخی بسیاری در استان یزد، یادگار زرتشتیان است و این آثار، گردشگران بسیاری را از مناطق مختلف کشور و خارج از کشور برای بازدید به استان یزد جذب کرده است. بسیاری از این آثار شهرت جهانی دارند و برای بازدید از برخی از آنها نیز زرتشتیان جهان سفرهای متعددی به یزد دارند.

دخمه زرتشتیان در گذشته خارج از شهر اما امروز در بافت جدید یعنی منطقه صفائیه یزد بر روی دو تپه، خودنمایی می کند. این دو عمارت سنگی مدور یا برج خاموشان، که یکی از آنها قدیمی تر و دیگری جدیدتر است. برج قدیمی به نام سازنده هندی آن «مانکجی هاتریا» نام گرفته است و برج جدیدتر که در دوره قاجاریه ساخته شده، «گلستان» نام دارد.

در گذشته سالار به کسی گفته می شد که جسد مردگان را غسل می داد و بالای برج می برد تا طعمه کرکس ها شود چرا که در آئین زرتشت سه عنصر آتش و آب و خاک بسیار مقدس است. آنها عقیده داشتند که اگر جسد را مدفون کنند، خاک را آلوده ساخته اند و اگر در آب غرق کنند، آب را ناپاک کرده اند و اگر در آتش بسوزانند با آلوده ساختن این فروغ آسمانی بزرگترین گناه را مرتکب می شوند از این رو اجساد خود را در بالای برج های خاموشی قرار می دادند تا به مرور زمان از بین بروند. گوشت آنها نصیب لاشخورها می شد و استخوانشان را با تیزاب از بین می بردند که دخمه تمیز بماند.

با توجه به اینکه در آن دوران مرگ و میر زیاد بود، دو دخمه در کنار یکدیگر قرار داشتند که وقتی ظرفیت یکی که تا ۱۲ نفر می رسید، پر شد، ازدیگری استفاده شود. لاشخورها اطراف دخمه زیاد بودند و جسد در کمتر از ۴۸ ساعت قبل از آلودگی محیط، تجزیه می شد و استخوان ها هم که درون گودال سنگی میان دخمه قرار می گرفت، نابود می شدند تا محیط و هوا آلوده نشود.

در کنار دخمه، خیله هایی وجود داشت که اقوام مردگان در آنجا نماز میت به پا می داشتند و با متوفی خداحافظی می کردند. سپس سالار دخمه مردگان را در محل دخمه قرار می داد. قدیمی ترین آثار باقی مانده از این خیله ها در ضلع غربی دخمه واقع شده و قدمت آن به عصر صفویه باز می گردد همچنین قدمت بقیه خیله ها هم مربوط به دوران قاجار است.

دفن مردگان زرتشتی تا سال ۱۳۴۴ در دخمه انجام می شد اما بعد از آن به دلیل پیشروی شهر و گسترش ساخت و سازها، این کار متوقف شد و زرتشتیان هم مردگان خود را به خاک می سپردند.

ساخت آتشکده بهرام یزد در سال ۱۳۱۵ به اتمام رسید و در سال ۱۳۱۸ بود که آتش ورهرام به منزل همیشگی اش رسید. به این ترتیب می توان گفت که آتشکده یزد قدیمی ترین آتش را در خود جای داده؛ آتشی که زبانه کشیدنش از قرن پنجم میلادی شروع شده، حدود ۱۵ قرن شعله ور بوده و تا زمان نامشخصی شعله ور خواهد ماند.

آتش آتشکده بهرام یزد، آتش اصلی آتشکده آذرفرنبغ فارس بود که یزدگرد سوم در دوران ساسانی از آن در برابر دشمنان و حمله اعراب محافظت می کرد. آتش ورهرام از آتشکده کاریان در لارستان به یزد در مجاورت عقدا برده شد و به مدت ۳۰ سال در غاری پناهش دادند. از آن به بعد، سفرهای طولانی مدت این آتش ادامه دار شد.

آتش درون آتشکده یزد از نژاد ورهرام یا بهرام است. آتش بهرام یا ورهرام به معنای «آتش پیروزی» است که روشنی خود را از زمان سلسله ساسانی تا به امروز به مدت ۱۵۰۰ سال حفظ کرده است.

بیمارستان زنان و زایمان بهمن از بناهای تاریخی دوران پهلوی دوم است. بسیاری از یزدی ها در این بیمارستان تخصصی که در دوران خود، یکی از بیمارستان های شاخص بود، پا به عرصه گذاشتند.

دکتر جمشید پتل بنا به تصمیم انجمن زرتشتیان ایرانی - بمبئی با مقدار زیادی دارو از بمبئی به یزد آمد و سپس مطب «سررتن تاتا» و «دواخانه دینا بای دسای» برای ارائه دارو رایگان در سال ۱۲۹۸ گشایش یافت.

در این سال ها پزشکان زرتشتی بسیاری از هند برای مداوای بیماران به یزد آمدند. در نهایت دکتر خسرو خسروی تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه بمبئی تکمیل و از سوی انجمن زرتشتیان ایرانی بمبئی به یزد اعزام شد.

در سال ۱۳۱۶ زایشگاه بهمن که به همت و سخاوت ارباب گشتاسب خداداد خودی کلاه کوچه بیوکی به یاد فرزند ناکامش «بهمن» ساخته شده بود، گشایش یافت.

زایشگاه بهمن به سرپرستی و مدیریت انجمن زرتشتیان ایرانی بمبئی در دهه ۱۳۱۰ خورشیدی در شهر یزد به عنوان نخستین و بزرگترین مجتمع جنوب شرق ایران به عنوان بیمارستان عمومی زنان و زایمان و بخش سوانح تحت هدایت و سرپرستی انجمن زرتشتیان ایرانی بمبئی و جذب متخصصین ایرانی و اروپایی و هندی، احداث، تجهیز و راه اندازی شد و به بهره برداری رسید و همچنان هم با کاربری درمانی در حال بهره برداری است.

اکنون پس از سال ها پیگیری، پرونده ضوابط حفاظتی عرصه و حریم محدوده دخمه زرتشتیان، آتشکده زرتشتیان و بیمارستان یا زایشگاه بهمن یزد تصویب شدند.

مدیرکل دفتر ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی در این زمینه به مهر گفت: پرونده ضوابط حفاظتی عرصه و حریم محدوده دخمه زرتشتیان، شامل دخمه، آسیاب آبی و آب انبار دخمه صفائیه همچنین ضوابط حفاظتی عرصه و حریم آتشکده زرتشتیان - بیمارستان بهمن از استان یزد به تصویب رسید.

مصطفی پورعلی ادامه داد: این پرونده ها در جلسه شورای حریم که با حضور اعضای این شورا برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت چهار پرونده تعیین حریم آثار از استان های یزد، گیلان و اصفهان تصویب شد که آثار مصوب استان یزد، بناهای تاریخی زرتشتیان هستند.

وی بیان کرد: ضوابط و مقررات حفاظتی مصوب با تأیید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آینده نزدیک به مراجع ذیربط ابلاغ خواهد شد.

یکی از راهنمایان با تجربه یزدی درباره اهمیت حفاظت از بناهای تاریخی زرتشتیان به خبرنگار مهر گفت: شهر یزد به شهر ادیان معروف است و هم زیستی مسالمت آمیز ادیان در کنار هم برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب است از این رو حفاظت از اماکن تاریخی بازمانده این ادیان، اهمیت مضاعفی می یابد.

ناصر پیروزی ادامه داد: حفاظت از این بناها می تواند به تقویت گردشگری ادیان کمک کرده و فرصتی را برای رونق گردشگری استان که محور توسعه یزد قرار دارد، فراهم کند.

وی اضافه کرد: گردشگران بسیاری از نقاط مختلف دنیا برای بازدید از این اماکن تاریخی که در نوع خود منحصر به فرد و حتی هم قدمت با برخی از بناهای قدیمی مهم شهر یزد هستند، به این شهر جهانی سفر می کنند و زمانی که اهمیت استان به این بناها را ببینند، تقاضا برای حضور گردشگران افزایش می یابد.

این راهنمای گردشگری با اشاره به قدیمی ترین بناهای تاریخی زرتشتیان در شهر یزد شامل دخمه به عنوان قدیمی ترین و آتشکده زرتشتیان با قدمت آتش ۱۵۳۰ ساله و بیمارستان بهمن بازمانده ای از دوران پهلوی، این بناها را از جمله اماکن تاریخی شاخص استان برای رونق گردشگری ادیان دانست که می تواند در رونق گردشگری استان بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: توجه به حفاظت و حراست از این اماکن تاریخی، هم زیستی موجود بین مسلمانان و زرتشتیان را نیز تقویت خواهد کرد چرا که نشان می دهد با توجه به اماکن تاریخی بازمانده از زرتشتیان در یزد، این هم زیستی همچنان به معنای واقعی وجود دارد.

زندگی مسالمت آمیز ادیان به ویژه مسلمانان و زرتشتیان یزدی در ایران و جهان زبانزد است و جلوه ای ویژه به گردشگری استان بخشیده و حفاظت از بناهای تاریخی ارزشمند زرتشتیان، فرصت تقویت گردشگری را برای علاقمندان فراهم خواهد کرد به شرط اینکه بعد از تصویب طرح، بودجه های خوبی هم برای نگهداری و حفاظت اختصاص یابد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته