ضرورت توجه جدی به پروژه‌های آبخیزداری در قزوین


ضرورت توجه جدی به پروژه‌های آبخیزداری در قزوین

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کاهش ذخایر آبی و کم‌آبی‌های شدید در مناطق مختلف، ایجاد استخرهای ذخیره آب و توجه جدی به پروژه‌های آبخیزداری در استان یک ضرورت محسوب می‌شود اما متأسفانه شاهد بی‌عدالتی بسیار در این حوزه هستیم.

فاطمه محمدبیگی در دیدار با رضا افلاطونی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ضمن اشاره به اولویت‌های کشاورزی در استان، خاطرنشان کرد: اقدامات و فعالیت‌های زیادی در حوزه کشاورزی استان صورت گرفته است اما مطالبه جدی ما از مدیریت جدید جهاد کشاورزی توجه به مطالبات بر حق کشاورزان و دامداران استان و اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی در راستای کاهش مشکلات و دغدغه‌های این قشر زحمتکش است.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش ذخایر آبی و کم‌آبی‌های شدید در مناطق مختلف ایجاد استخرهای ذخیره آب و توجه جدی به پروژه‌های آبخیزداری در مناطق مختلف یک ضرورت است اما متأسفانه شاهد بی‌عدالتی بسیار در این حوزه هستیم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس تصریح کرد: دامداران استان از کمبود نهاده‌های دامی و توزیع نامناسب و گاه غیرعادلانه آن در رنج هستند. همین امر موجب شده تا شاهد کاهش تولید مراکز دامداری و دامپروری استان باشیم. افزایش فروش دام‌های مولد به دلیل محدودیت‌های موجود در تأمین نهاده‌ها از دیگر معضلات بهره‌برداران این بخش است.

وی بیان کرد: امروزه شاهد متناسب نبودن دانشکده‌های تخصصی کشاورزی مطابق با مزیت‌های نسبی استان هستیم. یکی از مقوله‌های دیگر، توسعه کشاورزی دانش‌بنیان و مهارت‌محور است و باید در این راستا هنرستان‌های کشاورزی و رشته‌های مرتبط با آن را در مناطق هدف توسعه داد.

محمدبیگی اشاره کرد: ترویج و اصلاح الگوی کشت، ترویج و کشت گیاهان دارویی، آبیاری قطره‌ای، گردشگری کشاورزی و آموزش و آشنایی نسل نوجوان و جوان با حوزه کشاورزی یک ضرورت است. کشور ما مانند طلا است اما ما قدر آن را نمی‌دانیم. می‌توان با کوچک‌ترین آموزش زمینه پرورش انواع محصولات و گیاهان دارویی ایجاد کرد که می‌تواند منبع درآمد برای افراد مختلف باشد.

وی گفت: اعتبارات استان قزوین به ویژه در حوزه کشاورزی نسبت به استان‌های دیگر بسیار ضعیف است، در حوزه توزیع اعتبارات موجود نیز گاه شاهد ناعدالتی بودیم به گونه‌ای که برخی از مناطق محروم از جمله کوهین، طارم و الموت با وجود ضرورت نگاه ویژه مسئولان جهت محرومیت‌زدایی از بی‌عدالتی در رنج هستند. مطالبه جدی بنده از مسئولان اختصاص اعتبارات ویژه در این مناطق است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: تمام هم و غم ما باید به سمت تعریف پروژه‌های آبخیزداری برود، چرا که کم آبی در حوزه کشاورزی موجب خشک شدن باغات و اراضی کشاورزی و تحمیل خسارات سنگین به آن‌ها شده است.

وی تشریح کرد: استان قزوین رتبه‌های نخست کشور در حوزه قلع و قمع فنس‌های کشیده شده، درختان کاشته و آلونک‌های ساخته شده در باغات را قرار دارد، من مخالف این موضوع بدین شکل هستم و در مجلس نیز پیگیر اصلاح این فرایند هستیم، چراکه تسهیل قوانین در راستای ساخت اتاقک‌ها و چاهخانه کوچک و یا فنس کشی در باغات می‌تواند زمینه افزایش انگیزه برای حفظ منافع آن باغ و ادامه حیات اکوسیستم کشاورزی را برای خانواده‌ها و کشاورزان فراهم کند. در حال حاضر در برخی استان‌ها به‌منظور تأمین منافع بهره‌برداران بخش کشاورزی؛ تمهیدات خوبی لحاظ شده و انعطاف بیشتری در عمل به کار گرفته شده است.

محمدبیگی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات بخش کشاروزی عدم حکمرانی یکپارچه روستا است. به عبارتی بایستی برای حکمرانی روستا کلیه ظرفیت‌ها از جمله کشاورزی، نیرو، آبفا و توسعه روستایی مداخلات منسجم، یکپارچه و دارای چشم‌انداز داشته باشند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس در پایان ضمن اشاره بر ضرورت توجه ویژه به سلامت در امنیت غذایی؛ بر نقش بسیار مهم سازمان جهاد کشاورزی در صیانت از این موضوع تأکید کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها