اصلی‌ترین معضل رسانه‌های جبهه انقلاب، مسئله روایتگری است


اصلی‌ترین معضل رسانه‌های جبهه انقلاب، مسئله روایتگری است

مشاور رسانه‌ای وزیر کار گفت: اصلی‌ترین معضل ما در رسانه‌های جبهه انقلاب، مسئله روایتگری است؛ در حوزه روایتگری عمدتاً در بخش پدافند هستیم درواقع منتظر هستیم که روایتگری اتفاق بیفتد و ما در جهت پاسخ و تکذیب آن قدم برداریم درحالی‌که برای روایتگری باید نهضت مسئله‌سازی شکل بگیرد، روایتگری اول حتی اگر غلط باشد تأثیر بیشتری از روایتگری دوم که درست است...

بهزاد مهرکش در پیش‌رویداد «مسیر جهادی» که امروز پنجم بهمن‌ در سالن حافظ حوزه هنری استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: به‌منظور بررسی دقیق، اهمیت بحث «تبیین» در حوزه نرم بهتر است که به بازه تاریخی ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ یا همان جنگ جهانی اول نگاهی بیندازیم، در آن دوران آلمان به‌عنوان یکی از طرفین جنگ، دارای قدرت نظامی بی‌بدیلی بود و بهترین تجهیزات نظامی را در اختیار داشت، تجهیزات نظامی رده بالایی که می‌توانست پیروزی در جنگ را تضمین کند.

مشاور رسانه‌ای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در زمان جنگ جهانی اول وقتی آلمان دچار تحریم اقتصادی شد زیردریایی خود را مستقر کرد و کشتی که حامل ۱۲۸ هزار آمریکایی بود توسط زیردریایی آلمان‌ها مورد اصابت قرار گرفت و ۱۲۸ هزار نفر غرق شدند، در ادامه فشار افکار عمومی بر رئیس‌جمهور وقت آمریکا زیاد شد تا او را به سمتی ببرند که وارد موضع نظامی و جنگ شود.

وی بیان کرد: رئیس‌جمهور آمریکا طی یک سال با استفاده از پنج تکنیک روانی طی یک عملیات روانی توانست آلمان را شکست دهد، در گام اول در اتاق وضعیت حدود ۲۰۰۰ سخنران ۴ دقیقه‌ای تربیت کردند این ۲۰۰۰ نفر در مناطق مختلف توزیع و با استفاده از سخنرانی‌های کوتاه مردم را تحت تأثیر قرار می‌دادند.

مهرکش خاطرنشان کرد: گام دوم استفاده از ظرفیت سلبریتی‌ها بود که از ظرفیت آن‌ها به ویژه یکی از مؤثرترین سلبریتی‌های آن دوره چارلی چاپلین استفاده کردند، گام سوم طراحی پوسترهای مفهومی و فضاسازی محیطی بود که طی آن پوسترها نقاشی می‌شد و هیجانات و افکار مردم را تحت تأثیر قرار می‌داد، گام چهارم اساس و بنیاد شکل‌گیری هالیوود و ساخت فیلم سینمایی بود و درنهایت گام پنجم استفاده از ظرفیت زنان بود.

وی عنوان کرد: اگرچه تاریخ شکل‌گیری فمینیست به قبل از جنگ جهانی اول برمی‌گردد اما در جنگ جهانی اول به اوج رسید، در جنگ جهانی اول ۱۸ میلیون به‌صورت مستقیم کشته و معلول شدند و حدود ۸ میلیون نفر در ایران به دلیل قحطی کشته شدند بنابراین مشکل نیروی انسانی رخ داد.

مشاور رسانه‌ای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در آن زمان برای حل مشکل نیروی انسانی از ظرفیت زنان استفاده شد چراکه نیاز به نیروی باانگیزه و ارزان‌قیمت داشتند بنابراین زنان را وارد محیط کار کردند؛ زنان که پیش‌ از این هیچ حق مالکیتی نداشتند از این حضور در اجتماع استقبال کردند و حتی در کارخانه‌های شیمیایی تولید تی‌ان‌تی که خلاف ظرافت زنانه است مشغول به کار شدند.

وی تأکید کرد: در جنگ جهانی اول که صدسال پیش در فقر تکنولوژی ارتباطی رخ داد، پیش‌قراول شکست ملت‌ها، دولت‌ها و تغییر باورها عرصه نرم، رسانه و مسئله افکار عمومی و عملیات روانی بوده است؛ بنابراین عملیات روانی مسئله مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد، گاهی بحران‌های امنیتی که در کشور ایجاد می‌شود نیز باید به این صورت حل شود اما ما اغلب به‌جای معلول به دنبال علت می‌رویم.

مهرکش خاطرنشان کرد: در اغلب این بحران‌ها چند ماه قبل در فضای مجازی زمینه‌سازی می‌شود اگر بتوانیم این بحران‌ها را در فضای مجازی مدیریت کنیم دیگر به فضای عمومی کشیده نمی‌شود، فتنه ۸۸، وقایع آبان ۹۸، دی ۹۶، تابستان داغ و ماجرای بنزین نیز از این نمونه‌ها است، در واقع از ۱۲ سال گذشته تاکنون ما هیچ بحران امنیت پایه‌ای ملی نداشتیم که منجر به اتفاقاتی میدانی شده باشد مگر اینکه بستر جریان سازی آن در فضای مجازی شکل‌گرفته باشد و هیچ مثال نقضی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: در جریانات آبان ۹۸ و مسئله بنزین کل اتفاقات میدانی توسط چند کانال تلگرامی مدیریت می‌شد به‌طوری‌که محلی کردن اینترنت باعث توقف برخی از این کانال‌ها شد و برخی از آشوب‌ها فروکش کرد که نشان می‌داد این کانال‌ها از داخل کشور هدایت می‌شود.

مشاور رسانه‌ای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اهمیت مسئله روشن است، تبیین و روشنگری اهمیت بالایی دارد تا زمانی که فهم و باور ایجاد نشود نمی‌توان به‌درستی فعالیت کرد، در حال حاضر رسانه‌ها را می‌توان به چند دسته تقسیم‌بندی کرد، در تقسیم‌بندی رسانه‌ها، تعدادی رسانه و روزنامه‌نگار مستقل داریم که با استفاده از یک پیج توییتر یا اینستاگرامی فعالیت دارند و گاهی حتی رسان هرا به اسم آن فرد می‌شناسند.

وی تأکید کرد: درواقع برخی مواقع افراد به‌قدری شاخص هستند که به رسانه اعتبار می‌دهند، این‌طور نیست که رسانه‌ها به آن‌ها اعتبار بدهند، گاهی این افراد فعال در رسانه به‌قدری شاخص هستند که رسانه تحت هر شرایطی حاضر است آن‌ها را حفظ کند.

مهرکش یادآور شد: برخی‌ها از رسانه‌ها نیز شامل خبرگزاری، پایگاه خبری و اندیشکده‌های رسانه‌ای هستند، این دسته از رسانه‌ها در پوشش اخبار بحران و اخبار در لحظه به‌خوبی عمل می‌کنند اما اغلب به دلیل اینکه به‌سرعت خبر را مخابره کنند دچار سطحی نگری می‌شوند، این رسانه‌ها اغلب اخبار پرسرعت را پوشش می‌دهند و در فضای برخط در پوشش لحظه‌ای اخبار بی‌نظیر هستند، آن‌ها در تنظیم خبر و روایتگری لحظه‌ای قوی هستند اما عمق ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگر رسانه‌ها و مطبوعات شامل روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه، فصل‌نامه و گاه‌نامه است، آفت کسانی که در روزنامه‌های مکتوب فعالیت دارند این است که این نوع روزنامه‌نگاران توان اقدامات لحظه‌ای ندارند و در بحران لنگ می‌زنند اما در مقابل مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها دارای عمق است.

مشاور رسانه‌ای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: خبرنگاران رسانه‌های برخط باید تلاش کنند که از آسیب قدرت پایین تحلیل و سطحی شدن نجات پیدا کنند، بسیاری از خبرنگاران برخط سری‌دوز هستند و اغلب از افراد مختلف سؤالات مشخصی را می‌پرسند درحالی‌که باید عمق ماجرا را بشناسند.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از آفت‌ها این است که برخی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به‌صورت تفریحی یا به‌عنوان شغل دوم به این عرصه وارد شدند که همین امر باعث می‌شود خروجی مناسبی نداشته باشند.

مهرکش اظهار کرد: اصلی‌ترین معضل ما در رسانه‌های جبهه انقلاب، مسئله روایتگری است؛ در حوزه روایتگری عمدتاً در بخش پدافند هستیم درواقع منتظر هستیم که روایتگری اتفاق بیفتد و ما در جهت پاسخ و تکذیب آن قدم برداریم درحالی‌که برای روایتگری باید نهضت مسئله‌سازی شکل بگیرد، روایتگری اول حتی اگر غلط باشد تأثیر بیشتری از روایتگری دوم که درست است دارد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌های محلی خاطرنشان کرد: امروزه در تمام دنیا به سمت تقویت و توسعه رسانه محلی حرکت کردند چراکه رسانه‌های سطح یک کشوری ترجیح می‌دهند به موارد مهم کشوری بپردازند بنابراین مشکلات و مسائل موجود در محلات، شهرستان‌ها مورد غفلت قرار می‌گیرد بنابراین رسانه‌های محلی در این میان نقش مهمی را بر عهده‌ دارند.

مشاور رسانه‌ای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: اگر رسانه‌های محلی با رویکرد انقلابی حرکت کنند می‌توانند به‌عنوان پرچم‌دار حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی باشند درنتیجه در موضوعات سیاسی و فرهنگی نیز می‌تواند تأثیرگذار باشند.

به گزارش ایسنا قرار است در رویداد مسیر جهادی، تیم‌های رسانه‌ای با تمرکز بر حرکت‌های جهادی در بخش‌های علمی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجتماعی در فضای اشتراکی و طی ۳ روز با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، هر تیم می‌تواند از ۳ تا ۵ نفر تشکیل شود و کلیه اصحاب رسانه، خبرگزاری‌ها و افرادی که در حوزه رسانه فعال هستند می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

این رویداد با همکاری جهاد دانشگاهی، بسیج رسانه، سازمان فضای مجازی بسیج، خانه مطبوعات و سازمان فضای مجازی سراج در استان قزوین برگزار می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...