اراک در آستانه وضعیت قرمز


اراک در آستانه وضعیت قرمز

رییس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کیفیت هوای اراک در ساعت 12 بر روی عدد 200 و ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی قرار گرفت.

علیرضا محرابیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢٤ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۹ صبح روز سه شنبه پنجم بهمن‌ماه برابر با عدد ۱۱۳ و کیفیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در ساعت ۹ صبح در اراک ۱۷۸، در ساعت ۱۱، ۱۹۵ و کیفیت ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی بوده است و این شاخص در ساعت ۱۲ به عدد ۲۰۰ رسید، آلاینده مسئول در شهر اراک را ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون بیان کرد و گفت: علت آلودگی، پدیده وارونگی دما و افزایش آلاینده‌های جوی است.

وی در خصوص مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند اظهار کرد: نیروگاه از نهم آذرماه مصرف مازوت را شروع کرده و روزانه بیش از ۶ میلیون لیتر مازوت مصرف می کند، البته این مازوت سوزی فقط مختص نیروگاه شازند نیست و نیروگاه‌هایی مانند نیروگاه اصفهان نیز مصرف مازوت را آغاز کرده است.

رییس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تعداد روزهای ناسالم اراک از ابتدای سال را ۱۴۸ روز عنوان کرد که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

گفتنی است، امروز بنا بر تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان، حسب هماهنگی نهایی کارگروه مقرر شد مدارس اراک غیر حضوری برگزار شود به طوری که تمامی دوره های تحصیلی در هر دو نوبت صبح و بعدازظهر به صورت مجازی برگزار می‌شود.

تقسیم‌بندی شاخص کیفیت هوا (AQI) بدین شکل است که از عدد صفر تا ۵۰، هوای پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوای بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است گروه‌های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این، در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش معروف است و عدد (AQI) بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد؛ احتمال بروز عوارض جدی بر سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انداختن جسد در بشکه اسید برای مخفی ماندن جنایت + جرئیات و اعتراف قاتل