خشکسالی‌های پیاپی 70 رشته قنات در خراسان شمالی را خشک کرد


خشکسالی‌های پیاپی 70 رشته قنات در خراسان شمالی را خشک کرد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی‌های پیاپی چند سال اخیر 70 رشته قنات این خطه را که پیشران اقتصادی آن بخش کشاورزی است، خشک کرده است.

سیدابراهیم سیدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود ۱۵ سال گذشته در این استان بیش از ۷۰۰ رشته قنات وجود داشت که هم اینک به حدود ۶۳۰ رشته قنات رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر دبی برخی از قنات ها نیز کاهش چشمگیری یافته است افزود: در مجموع در چند سال اخیر ۸۰ میلیون تا ۸۵ میلیون متر مکعب آورد استحصال سالانه قنات های این استان بوده است که هم اینک به ۷۸ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: این قنات ها ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان را مشروب می کند، این اراضی علاوه بر قنات با آب رودخانه های و چشمه ها نیز آبیاری خواهد شد.

سیدی گفت: آبدهی قنات ها به میزان بارش برف و باران بستگی دارد که در سال های اخیر کاهش بارندگی ها دبی این منابع آبی را کاهش داده است و یا بعضا دبی برخی از قنات ها کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: برای حفر چاه های مجاز دستگاه های مسوول و مربوط در حریم قنات ها مجوز داده نمی شود اما حفر چاه های غیر مجاز در حریم این منابع آبی باعث کاهش دبی خواهد شد.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: امسال برای لایروبی و احیای قنات‌ها ۸۵ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که این میزان تنها برای احیای حدود یک پنجم این منابع آبی کافی است.

سیدی افزود: اعتبارات سالانه لایروبی و احیای قنات ها اندک است از کشاورزان می خواهیم خود نیز مستمر در این خصوص فعالیت داشته باشند و مشارکت کنند چرا که اعتبارات دولت در این خصوص پاسخگو نیست.

وی به تداوم خشکسالی اشاره ای کرد و اظهار داشت: کشاورزان باید برای جلوگیری از کاهش آبدهی قنات ها با مشاهده کوچکترین خرابی و مشکل خود اقدامات اولیه را انجام دهند و هر دو تا سه سال نیز باید لایروبی داشته باشند.

سیدی گفت: معمولا در هر روستا مقنی های بومی نیز سکونت دارند که می توان از ظرفیت آنان استفاده کرد و منتظر اعتبارات دولتی نباید بمانند در گذشته نیز چننی بوده است.

به گزارش ایرنا امسال ۹۶.۳ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد کاهش دارد.

بیشترین میزان کاهش بارندگی استان نسبت به بلند مدت در ایستگاه جاجرم به میزان ۵۱ درصد ثبت شده و در این مدت در هیچ ایستگاهی از استان میزان بارندگی ها افزایش نداشته است

منابع آبی خراسان شمالی از سه هزار و ۱۸۴ چشمه، هزار و ۵۵۷ حلقه چاه عمیق، ۲ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه نیمه عمیق و ۶۳۰ رشته قنات تامین می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403