ساداتی‌نژاد: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی حدود 11 درصد است


ساداتی‌نژاد: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی حدود 11 درصد است

کرمان - ایرنا - وزیر جهادکشاورزی گفت: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی حدود 11 درصد است در حالی که بالاترین سرمایه گذاری در کشور چهار درصد بوده و به بیان دیگر سرمایه گذاری در این بخش به اندازه سهم آن در رشد اقتصادی کشور نیست.

به گزارش ایرنا، سیدجواد ساداتی نژاد روز سه شنبه در آیین افتتاحیه هفدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد، سرمایه گذاری کشاورزی را از محورهای مهم دیگر در این زمینه دانست و تاکید کرد: بیشتر مشکلات ما در بخش کشاورزی این است که به اندازه کافی سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده و کار نشده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران راغب هستند اما بستر این کار فراهم نیست، یادآور شد: جذابیت سرمایه گذاری این حوزه را برای سرمایه گذاران روشن نکردیم.

وی ادامه داد: تا چه زمانی باید شاهد فاسد شدن سیب ها در زیر درختان باشیم یعنی ما عاجزیم که یک صنعت تبدیلی در آنجا راه اندازی کنیم؟

وزیر جهاد کشاورزی دیپلماسی کشاورزی را از اولویت های این وزارتخانه دانست و گفت: حضور ما در تامین غذایی کشورهای دیگر بخصوص کشورهای همسایه امنیت را به همراه خواهد داشت.

ساداتی نژاد افزود: سروسامان دادن به دیپلماسی غذا مهم است و امیدواریم با همکاری و تلاش مسئولان این مشکلات را حل و فصل کنیم.

وزیرجهادکشاورزی خطاب به شرکت کنندگان در این همایش بین المللی اظهار داشت: از همه شما درخواست کمک داریم که به ما در حوزه جهاد کشاورزی کمک کنید، سلامت تولیدات کشاورزی بسیار مهم و جز ضرورت های وزارت جهاد کشاورزی است.

ساداتی نژاد بیان داشت: برخی از تولیدات کشور ایران به نام کشورهای دیگر صادر می شود که این موضوع یک معضل است.

وی تصریح کرد: سروسامان دادن به دیپلماسی غذا مهم است و امیدواریم با همکاری و تلاش مسئولان این مشکلات را حل و فصل کنیم.

وی با اشاره به نداشتن سند تک برگ رسمی برخی از زمین های کشاورزی در کشور، اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ ما در کشاورزی این است که برخی از زمین های کشاورزی سند ندارند.

این مسئول ادامه داد: نداشتن سند به معنی به رسمیت شناخته نشدن توسط بانک است لذا نمی توانند تسهیلات دریافت کنند که مشکلات زیادی در این زمینه رخ خواهد داد و بنابراین باید هویت اراضی کشاورزی مشخص شود.

وزیر جهاد کشاورزی به ایجاد فرصت مطالعاتی مزرعه اشاره کرد و گفت: در این راستا از ظرفیت دانشگاه ها استفاده خواهیم کرد، من و همه معاونان جهاد کشاورزی موظف هستند با تمام دانشگاه ها همکاری کنند و حل این مسائل برای ما مهم است.

وی نوید راه اندازی مرکز فناوری کشاورزی را در کشور داد و افزود: نگاه ما به توسعه بخش خصوصی است و این بخش می تواند در زمینه کشاورزی نقش آفرینی بسزایی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، هفدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران با ۷۵۰ مقاله و هزار شرکت کننده مجازی و حضوری صبح امروز در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز بکار کرد و تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

در این کنگره موضوعات مهم کشاورزی و چالش های کشاورزی مورد بررسی، کارشناسی و هم اندیشی قرار خواهد گرفت.

اختتامیه این کنگره پنجشنبه در دانشگاه شهید باهنر برگزار خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد