مأموریت غیرممکنی که بانوی کشاورز در کازرون فارس انجام داد


مأموریت غیرممکنی که بانوی کشاورز در کازرون فارس انجام داد

شیراز- ایرنا- طیبه صداقتی بانوی اهل بالاده کازرون فارس که اخیرا در آیینی با حضور وزیر جهاد کشاورزی تجلیل شد، گفت:‌ کشاورزان، کشت زعفران را با توجه به شرایط آب‌وهوایی شهرستان کازرون غیرممکن می‌دانستند اما با کسب دانش کشت زعفران و با تلاش و پشتکار، این هدف محقق شد.

بانوان نمونه روستایی و عشایر کشور سوم بهمن‌ماه جاری در آیینی با حضور وزیر جهاد کشاورزی تجلیل شدند که این بانوی کشاورز استان فارس نیز در میان برگزیدگان بود.

صداقتی سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا،‌ راز این موفقیت خود را پیگیری و پشتکار همراه با کسب دانش کشت زعفران دانست و گفت: به دنبال نامگذاری سال های اخیر با موضوع اقتصادی و تولید، فعالیت خود را با کشت زعفران آغاز کردم.
وی که اهل شهربالاده کازرون است اظهارداشت: با توجه به شرایط آب وهوایی شهرستان کازرون، کشاورزان منطقه این حرکت را غیرممکن می دانستند اما با تلاش وپشتکاری که داشتم با توکل به خدا و بدون پشتوانه و حمایت، برای دستیابی به هدفی که به نظرغیرممکن بود را شروع کردم.

مأموریت غیرممکنی که بانوی کشاورز در کازرون فارس انجام داد

صداقتی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، با هدف صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد اشتغال، کشت زعفران را با استفاده از تجرببات متخصصان در مزرعه کوچکی در شهرستان کازرون آغاز کردم.
این بانوی کارآفرین درادامه گفت: استقبال از کاشت زعفران به دنبال موفقیتم در برداشت محصول موجب شد که امروز در سطح پنج هکتار درکازرون، کاشت و برداشت این محصول را انجام دهم.
وی ادامه داد: زمینه‌ساز ترویج کشت زعفران در بین کشاورزان منطقه و به ویژه برای زنان روستایی منطقه جره و بالاده و ایجاد اشتغال برای ۳۹ نفر از آنان شده‌ام.
صداقتی یادآور شد که علاوه بر فعالیت در کشت زعفران و ترویج کاشت این گیاه، در زمینه تهیه و توزیع پیاز زعفران نیز فعالیت دارد.

شهرستان کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز واقع است.

زعفران ایران که یکی از کالاهای منحصر به فرد با پیشینه ۲ هزار ساله است و بنا بر اعلام سال گذشته معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، بیش از ۹۰ درصد تولید و سطح زیرکشت زعفران جهان متعلق به ایران است و از ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت جهانی زعفران، حدود ۱۱۵ هزار هکتار آن به ایران تعلق دارد.
زعفران که به آن گل سلامتی و طلای سرخ هم می‌گویند، از گرانبهاترین گیاهان و ادویه جهان است و با کشت پیاز تکثیر می‌شود.
گل‌های زعفران در آبان ظاهر می‌شود و دوره برداشت این محصول حدود ۲۰ روز تا ۴۵ روز است وهر ۱۰۰گرم زعفران خشک حاصل ۱۰کیلوگرم گل زعفران است و هر یک کیلوگرم گل زعفران شامل حدود چهار هزار و ۷۰۰ دانه گل زعفران است.
زعفران، نشاط آور، هضم کننده غذا، تقویت کننده اعصاب و قلب و ضد اسهال، پاک کننده کلیه ومثانه و دارویی برای زایمان‌های سخت و درمان زخم‌های پوستی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا