معاون رییس جمهور: شهیدان و ایثارگران هنرمندان اصلی هستند


معاون رییس جمهور: شهیدان و ایثارگران هنرمندان اصلی هستند

شیراز-ایرنا-معاون رییس جمهور با بیان اینکه هنر زبان عشق است، گفت: شاعر و هنرمند اصلی شهیدان، خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان هستند و هنرمندی اصلی را این بزرگواران به خرج دادند؛چرا که مقاومت آنها عاشقانه بوده است.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی سه شنبه در آیین پایانی ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی اظهار کرد: زبان هنر و شعر زبان بیان است و زمانی که کلمات توانایی بیان مفهومی را پیدا نمی کنند ما به زبان تمثیل، شعر و هنر پناه می بریم و در قالب شعر، نقاشی و مجسمه سازی منظور خود را بیان می کنیم.

وی بابیان اینکه شعر یکی از اصلی ترین حاملان این فرهنگ در طول تاریخ بوده است، گفت: شاعران ایثارگر و ایثارگران شاعر هر دو یک مفهوم هستند و در طول تاریخ نسبت به انتقال معنای والا و الهی ایثار و شهادت انجام وظیفه کردند و زحمات بسیاری را بیان عشق الهی خود متحمل شدند.

او اضافه کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی در پی خون های فراوان و زحمات بسیاری رقم خورده است. نظام، دولت، مجلس و به ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در قوانین جاری کشور و هم در اساس نامه خود لحاظ قانونی موظف به پاسداری، ترویج و توسعه فرهنگ شهادت و ایثار و شناساندن چهره واقعی ایثار و شهادت و ایثارگران به جامعه هستند.

وی گفت: ایثار همچنان ادامه دارد و ایثارگران همچنان در راه ایثارگری هستند و این راه را با هیچ چیز عوض و معامله نمی کنند. آنها جان خود را به خاطر ایمان قلبی خود به خدا نثار کردند و به خاطر باور قلبی پای این ایمان ایستاده اند.

قاضی زاده هاشمی گفت: هنر زبان عشق است، چه هنرمندی از این بالاتر که جان و جسم خود را در طبق اخلاص بگذاریم و عشق را با خون نشان دهیم نه با کلمات. البته کلمات هم بیانگر این عشق است اما خون و شهادت تجلی کلمه است.

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت:پرچمدار جریان دفاع از حق، دفاع از ولایت، ایستادگی در مقابل ظلم به حقوق مسلمین و ایستادگی در مقابل انحراف تاریخ حضرت زهرا است و این نهضت در بستر تفکر زهرایی شکل می گیرد.پرچمداران این نهضت حضرت خدیجه کبری و حضرت فاطمه زهرا (س) هستند.

او عنوان کرد: در دیدارم با خانواده های شهدا در شیراز به حضور یک مادر شهید و یک جانباز هفتاد درصد مشرف شدم.مادر شهید پنج فرزند داشت که دو تا از فرزندانش در دفاع مقدس به شهادت رسیده بودند و یکی از فرزندانش هم به مقام جانبازی نایل آمده بود و شخصیت برجسته علمی پیدا کرده بود و استاد دانشگاه بود. دیگر فرزند او هم بر اثر یک حادثه آموزشی فوت کرده بود و همسر دخترش هم از مفقودالاثر های دفاع مقدس بود.

قاضی زاده هاشمی گفت: این مادر شهید با دختر و دو نوه اش زندگی می کرد اما وجود او همه بصیرت، دفاع از اسلام و امید بود. هنوز نتوانستم این عظمت را درک کنم اما فهمیدم که در مقابل این همه عظمت، شادابی و امید خیلی حقیر هستم.

این مقام مسئول افزود: کدام باور، کدام نگرش و تفکر چنین آفرینشی را خلق می کند. ما فرصت رسیدن به خدمت معصومین نداشتیم. اما وقتی به محضر چنین مادر شهیدی می رسیم فتبارک الله احسن الخالقین را درک می کنیم.

وی ادامه داد: یکی از محوری ترین کلمات در اشعار شاعرانی که از کشورهای مختلف در این رویداد شرکت کردند، نام مقدس حضرت زینب (س) بود و این تعبیر درست که حافظ حرم خود زینب است.

قاضی زاده هاشمی گفت: محوریت برگزاری ششمین کنگره شعر ایثار و زنان عاشورایی را به استان فارس که استان شعر است سپردیم و سیاست جدید بنیاد شهید کشور این است که استان ها محور برنامه های فرهنگی باشند چراکه استان ها بسیار فاخرتر و بهتر این رویدادها را برگزار می کنند.

رییس سازمان بنیاد شهید کشور ابراز کرد: امیدوارم این جلسات با قوت و قدرت ادامه پیدا کند و انشالله که راه شهدا گشاینده مسیر زندگی ما باشد. این رویداد مزین به نام شهدا و ایثار است و محور اصلی این رویداد زنان عاشورایی هستند. زنانی که برپاکننده و حافظ عاشورا هستند.

برگزاری این رویدادها آغازی برای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت است

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس هم در این مراسم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بند چهارم سیاست های کلی ترویج ‌و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران فرموده اند که حمایت از تولید آثار ارزنده فرهنگی و هنری در زمینه اشاعه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جامعه وظیفه مجموعه مدیران نظام قرار دارد.در واقع بنیاد شهید تنها این امر را به عهده ندارد بلکه همه ما موظف هستیم در این مسیر حرکت کنیم.

آیت الله دژکام عنوان کرد: برگزاری این رویدادها آغازی برای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت است. حیطه شعر که هنر بسیار قوی و غنی ما ایرانیان است، حیطه ای است که الهام بخش سایر هنرها خواهد شد. برای ترویج ایثار در همه هنرها، شعر قدم اول است.

امام جمعه شیراز بیان داشت: مضامین شاعرگونه باید از حیطه ادبیات ما را به سمت فیلم، تئاتر و دیگر انواع هنر که ممکن است در خدمت ایثار و جهاد سوق دهد. لذا پرداختن به این عرصه گام اول وظیفه ای است که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند.

وی گفت: هنرمندان این عرصه در اصل شهدا و ایثارگران واقعی هستند. برخی تصور می کنند شعر در کنار هم گذاشتن وزن و قافیه است اما از طریق شعر می توان کارهای بزرگی از جمله ترویج و اشاعه فرهنگ را انجام دهیم.

وی عنوان داشت: هنرمندی که صحنه های خصوصی زندگی خصوصی خود را به تصویر در اینستاگرام یا شبکه های اجتماعی می گذارد و بعد قصد دارد نقش شهید را ایفا کند هنرمند نیست و هنرفروش است و کارش ارزشی ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه بازار هنر بازار کاسبی نیست بلکه بازار عشق و عاشقی است، ابراز کرد: امیدوار هستیم علاقه، عشق و پایبندی به هنر و ارزشهایی که هنر را جاویدان ساخته است ما را به جایی برساند که بگویند اگر حسین وار شهید نشدند زینب وار پیامشان را به همه عالم منتقل کردند.

شاعران جریان حق را ماندگار می کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفعلی شکری نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با اشاره به سوره شعرا اظهار کرد: شاعران به دلیل اینکه در هر وادی سرگردانند و در خیال پردازی قوی هستند، بیشترین جریانی که آنها را دنبال می کنند گمراهنند مگر کسانی که در زندگی هدفمند باشند و ایمان به حق و ایمان به رشد و تعالی بشریت در کمال نامحدود دارند.

وی ادامه داد: شاعران چه آنها که به یاری حق می آیند و چه آنهایی که به حق پشت می کنند در واقع جریان حق را ماندگار می کنند.

شکری اضافه کرد: انسان می فهمد که شعر هدفمند، شعری که در خدمت ایمان، عمل صالح و شعری که در حمایت از جریان حق و مقاومت و ایستادگی سروده می‌شود چه ها که نمی کند.

شعر موثرترین و والاترین رسانه هاست

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد محمدی‌پور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز در این مراسم اظهار کرد: شیراز مهد تمدن و فرهنگ شهر باستانی و آثار خیه کننده و شهر مسجد عتیق و مسجد نو اتابکی، شهر مسجد وکیل، شهر سعدی، حافظ، قاآنی و دیگر چهره های تابناک عرصه ادب، عرفان و علمی و شهر شهیدان نامی،شهر گنبدها و مناره‌ها و به فرموده رهبر معظم انقلاب سومین حرم اهل بیت (ع) است.

وی ادامه داد: مدتهاست که فعالان عرصه شعر و ادب تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با فراخوان شعر در زمینه های مرتبط با ایثار و زنان عاشورایی کاری فاخر را رقم بزنند.

محمدی پور اضافه کرد: مفتخریم که با دریافت آثاری از سراسر جهان که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ارزشمند و در خور تحسین هستند آیین پایانی ششمین کنگره ملی و نخستین کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی را برگزار کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس اعلام کرد: بی تردید شعر یکی از موثرترین و والاترین رسانه هاست و اهتمام این کنگره ترغیب شاعران و صاحبان قریحه و ذوق بوده تا آثاری نو پدید آورند تا سالیان دراز روایتگر فداکاری ها و ایثارگری های زنان و مردانی باشند که جان و مال و فرزند خود را در صراط حق و آزادگی ایثار کردند. باشد که سرمشق جویندگان راه ق و حقیقت باشند.

ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی در قالب زبان‌های فارسی،عربی و انگلیسی از ۲۹ شهریور در شیراز آغاز به کار کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز