مدیریت غیراصولی پسماند از عوامل حضور حیوانات وحشی در مناطق مسکونی است


مدیریت غیراصولی پسماند از عوامل حضور حیوانات وحشی در مناطق مسکونی است

همدان- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان همدان مدیریت غیراصولی پسماند از مبدا را یکی از عوامل اصلی برای حضور و نزدیک شدن گونه های وحشی جانوری نظیر گرگ، شغال و روباه به مناطق مسکونی انسانی دانست.

«مهدی صفی خانی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توسعه نامتوازن شهری موجب بر هم خوردن چرخه طبیعت، کاهش طعمه گونه های وحشی، عجین شدن زندگی این جانوران با جوامع شهری و و نزدیک شدن حیوانات غیراهلی به مناطق مسکونی شده است.

وی تصریح کرد: مدیریت غیر اصولی پسماند و یافتن راحت غذا توسط گونه‌های وحشی موجب عادت این حیوانات برای ورود به مناطق مسکونی و حضور در مناطق شهری و یافتن غذا و رفع گرسنگی می شود این در حالیست که مدیریت اصولی پسماند و جمع آوری زباله به طور قطع موجب کاهش چشمگیر حضور این جانوران در مناطق مسکونی شهری و روستایی خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان همدان تاکید کرد: از دیگر عوامل حضور گرگ در مناطق مسکونی غذا دهی بی ضابطه به سگ های ولگرد و بلاصاحب است با این توضیح که این کار موجب سیر شدن سگ ها و تلاش نکردن آنها برای یافتن غذا در طبیعت یا تغذیه از طریق پسماندها شده بنابراین به اندازه زیاد پسماند برای تغذیه گونه‌های وحشی باقی می‌ماند.

صفی خانی گفت: توسعه نامتوازن شهری، ورود به قلمرو و حریم حیوانات و دست اندازی بشر به محیط زندگی گونه های جانوری با تغییر کاربری زمین های کشاورزی و دیوار کشی باغات و ساختمان سازی عرصه را برای زندگی گونه های جانوری تنگ کرده و به همین دلیل حضور در جوامع شهری برای یافتن غذا امری طبیعی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان همدان اظهار داشت: حمله گرگ به احشام سابقه تاریخی دارد و از گذشته تاکنون این موضوع رواج داشته، اما حمله این گونه وحشی به انسان تنها در مواقع احساس خطر به ویژه در زمان زاد و ولد، تخریب لانه توسط مردم و آزار و اذیت توله ها و نیافتن طعمه اتفاق می افتند.

صفی خانی گفت: گزارش های متعددی به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبنی بر حضور گونه های وحشی در مناطق مسکونی منتشر می شود که برهمین اساس سه تیم از معاونت محیط زیست طبیعی و یگان حفاظت محیط زیست استان همدان به صورت شیفتی کار حضور و بررسی مناطق حاشیه شهر را برعهده دارند که البته تاکنون هیچ موردی از حضور این حیوانات مشاهده و گزارش نشده است.

به گزارش ایرنا، اواخر بهمن سال ۹۹ ورود یک قلاده شغال به پارکینگ یک منزل مسکونی و حمله به دختر ۱۰ ماهه در روستای «حکان» از توابع بخش مرکزی شهرستان درگزین گزارش شد که با حضور و اقدام همسایه ها این جانور تلف شد.

روزهای پایانی تیرماه سال ۱۴۰۰ نیز حمله گرگ به چند نفر در نزدیکی یکی از مناطق روستایی شهرستان ملایر گزارش شد که با بررسی سازمان محیط زیست، حمله این گونه وحشی به ۲ نفر تایید شد.

تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۹ گونه انواع ماهی ها و چهار گونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس