نواختن زنگ خطر روزهای سخت امواج کرونایی در گیلان


نواختن زنگ خطر روزهای سخت امواج کرونایی در گیلان

رشت - ایرنا - افزایش حدود 30 درصدی شمار مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان های گیلان طی یک هفته اخیر، هشدار جدی و زنگ خطری برای غافلگیری بیماری کووید 19 و تکرار روزهای سخت برای خانواده ها و کادر بهداشت و درمان این استان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیماری جهانی کووید ۱۹ از ابتدای شیوع دردسرهای بسیاری را برای مردم به وجود آورد و در مدت نزدیک به ۲ سال هرازگاهی با شدت بیشتری ظاهر شد به طوری که تاکنون شاهد سویه‌ها و خیزهای این بیماری در استان های کشور بوده‌ایم و دراین میان گیلان نیز پنج موج همه گیری را با از دست دادن عزیزان بسیاری و خسارت های جانی پشت سر گذاشت.

آخرین خیز بیماری کووید ۱۹ "موج پنجم" با سویه دلتا تقریباً از اواخر بهار در کشور آغاز شد و نزدیک سه ماه طول کشید، و همانطور که گفته شد گیلان نیز از این قافله مستثنی نماند. ویروس کرونا به طور روزانه نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ نفر را در بیمارستان‌های این استان بستری کرد ضمن اینکه جان بسیاری دیگر را نیز گرفت.

بیماری کووید ۱۹ در گیلان همزمان با سایر استان های کشور بعد از گذر از موج پنجم از اوایل شهریور ماه امسال عقب‌نشینی را آغاز کرد، این روند تا سه‌شنبه گذشته با ۱۱۸ بیمار بستری در بیمارستان‌های استان به پایین‌ترین آمار طی سال جاری رسید.

اما افزایش مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های گیلان طی یک هفته اخیر نگرانی‌هایی را بابت جهش این بیماری ایجاد کرد، بر اساس آخرین آمار امروز "سه شنبه" دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان ۱۶۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که نسبت به یک هفته اخیر نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین ۶۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های گیلان بستری شدند و تعداد بیماران بدحال نیز به ۳۱ نفر رسیده است.

اومیکرون جدی است؛ مردم سهل‌انگاری‌ نکنند

متخصصان بیماری‌های عفونی گیلان روند افزایشی مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان را طی یک هفته اخیر نگران کننده می‌دانند و از مردم می‌خواهند که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن در هر سه نوبت اهتمام جدی داشته باشند.

نواختن زنگ خطر روزهای سخت امواج کرونایی در گیلان

متخصص بیماری‌های عفونی استان گیلان با ابراز نگرانی از وقوع موج دیگری از بیماری کووید ۱۹ با توجه به ظهور سویه اومیکرون به خبرنگار ایرنا گفت: اومیکرون بیش از یک ماه است که وارد کشور شد و بعد از آن در اغلب استان‌ها از جمله گیلان مشاهده شد.

دکتر توفیق یعقوبی با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در کشور از روزهای گذشته اظهار داشت: از روز گذشته رنگ نارنجی نیز به نقشه کرونایی کشور اضافه شد، بنابراین طبیعی است که افزایش مبتلایان و تغییر رنگ کرونایی در برخی از شهرهای کشور به دلیل سویه اومیکرون باشد.

وی با بیان اینکه تداوم بی‌توجهی‌ها به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند کشور و به تبع آن گیلان را به وضعیت قرمز برساند، بیان داشت: بر اساس مقالات منتشر شده و پژوهش‌های انجام گرفته سویه جدید کرونا "اومیکرون" قدرت سرایت بیشتری دارد، شبیه سرماخوردگی بوده و با آبریزش بینی همراه است و زیر ۱۸ سال‌ها را بیشتر بیمار می‌کند.

واکسیناسیون و توصیه‌های بهداشتی ۲ راهکار مقابله با کرونا

یعقوبی با تاکید بر واکسیناسیون و توصیه‌های بهداشتی به عنوان ۲ راهکار مهم برای مقابله با کرونا به ویژه سویه اومیکرون گفت: متاسفانه زمانی که بیماری اوج می‌گیرد مردم به توصیه‌های متخصصان توجه می‌کنند و همین که آمارها کاهش می‌یابد نسبت به مراعات پروتکل‌ها بی خیال می‌شوند لذا این رفتارها زنگ خطری برای خیز بیماری است.

وی با اشاره به شلوغی خیابان ها، تردد گاها بی‌دلیل مردم و حضور آنان در تجمعات اظهار داشت: برخی افراد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی بی توجه هستند که ادامه این روند با توجه به افزایش هفته اخیر مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان های گیلان ممکن است خیز دیگری از بیماری را در این استان رقم می زند.

متخصص بیماری های عفونی گیلان با اشاره به تاثیر تزریق واکسن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی و یا کاهش شدت بیماری و مرگ‌های ناشی از کووید ۱۹ افزود: بر این اساس تزریق واکسن امری ضروری است که واکسن نزده‌ها باید به این مهم توجه جدی داشته باشند به ویژه تزریق کامل شامل هر سه نوبت برای مقابله با اومیکرون اهمیت بسزایی دارد.

بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک که روز گذشته "دوشنبه" اعلام شده، تمام ۱۷ شهرستان استان شامل املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، رودسر، رودبار، تالش و آستارا آبی است.

بر اساس آمار روز گذشته، ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۴۱۲ نفر از گروه سنی بالای ۱۲ سال معادل ۹۵ درصد در گیلان دز نخست واکسن کرونا و یک میلیون و ۹۸۷ هزار و ۱۹۷ نفر از این گروه سنی معادل ۸۹ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

افزون بر ۵۷۵ هزار نفر از گروه سنی بالای ۱۸ سال استان گیلان نیز دز سوم را دریافت کرده‌اند.

گیلان دومین استان درگیر بیماری کووید ۱۹ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها