5 پیشنهادی که رنگ زندگی‌تان را تغییر می‌دهد


5 پیشنهادی که رنگ زندگی‌تان را تغییر می‌دهد

زندگی این روزها سخت و یکنواخت شده است؛ اما حتما راه‌هایی وجود دارد که بتوان آن را کمی‌ دلپذیرتر کرد. در ادامه 5 کاری را نوشته‌ایم که به شما برای رنگ بخشیدن به زندگی‌تان کمک می‌کنند.

5 پیشنهادی که رنگ زندگی‌تان را تغییر می‌دهد
این ۵ کار پیشنهادهای کارشناسان هستند و به شما برای رنگ بخشیدن به زندگی‌تان کمک می‌کنند.

۱- خواب شبانه خوبی داشته باشید
راج داسگوپتا، متخصص خواب و سخنگوی آکادمی‌ پزشکی خواب، پیشنهاد می‌دهد برای خوابتان با در نظر گرفتن ساعت به تختخواب رفتن و بیدار شدن، یک برنامه‌ریزی داشته باشید که روزهای آخر هفته و تعطیلات هم در آن در نظر گرفته شده باشد. جدا از تاریک و خنک کردن و مناسب کردن اتاق برای خواب، به خودتان زمان بدهید تا برای خواب آماده شوید. به این معنی که تمام وسایل الکترونیک را کنار بگذارید و زمانی را به فعالیت‌های آرامش‌بخش مثل یک دوش گرم، خواندن کتاب، یا مدیتیشن بگذرانید.

۲- خودتان را برای اشتباهات گذشته ببخشید
یک ویژگی برجسته پشیمانی به خصوص پشیمانی که مدت‌ها باقی می‌ماند، نشخوار فکری درباره تمام مواردی است که می‌توانسته‌اید تصمیم بهتری بگیرید یا عملکرد بهتری داشته باشید. این وسواس احساس گناه را (احساسی که از این باور ناشی می‌شود که کار بدی انجام داده‌اید) به احساس شرم (یعنی باور به این که همیشه اشتباه می‌کنید یا عیبی دارید) تغییر می‌دهد. احساس گناه می‌تواند عاملی برای این باشد که چیزی را اصلاح کنید، ولی شرم شما را غرق در سرزنش خود و انتقاد از خود می‌کند.

کریستوفر گرمر، روانشناس بالینی و نویسنده کتاب رهایی از افکار و احساسات مخرب می‌گوید: «بسیاری باور دارند مجازات و تنبیه کردن خودتان تغییرات مثبتی به همراه دارد، ولی این عقیده اشتباه است.»

تحقیقات نشان می‌دهد مهربان بودن نسبت به خود با رسیدن به اهداف مهم، اهمال‌کاری کمتر و ترس کمتر از شکست در ارتباط است. تارا برش، مربی مدیتیشن در واشنگتن و نویسنده کتاب پذیرش رادیکال، می‌گوید: «سرزنش خود بخش یادگیری را در ذهن نشانه می‌رود، قلب شما را سخت می‌کند و شما را گوشه‌نشین می‌کند. این کار نه اتفاقی را که افتاده تغییر می دهد و نه آینده بهتری برای شما رقم می‌زند.»

به جای این که خودتان را سرزنش کنید، یادتان باشد انسان بودن به معنی اشتباه کردن است. با خودتان تکرار کنید که خودتان را می‌بخشید. حتی این که به بخشیدن خودتان فکر کنید، می‌تواند یک شروع خوب باشد.


۳- با دوستانتان به دنبال شادی باشید
وقت گذراندن با دوستان می‌تواند به ما در مواجهه با ناهمواری‌ها کمک کند. در کنار این که در همنشینی‌ها اوقات خوشی را می‌گذرانید، تحقیقات نشان می‌داند روابط و دوستی‌ها حمایت‌گرایانه، برای سلامتی جسمی ‌و روحی و طول عمر مفیدند. جف گریف، استاد مددکاری اجتماعی در دانشگاه مریلند در بالتیمور می‌گوید: «لحظات کوچک شادی را در آغوش بکشید. این می‌تواند به این معنا باشد که قدر لحظه‌هایی را که با دوستانتان می‌خندید، بدانید و شادی را که لحظات با هم بودن به همراه می‌آورد، در آغوش بکشید.» محققان به این کار یکدلی مثبت می‌گویند و تحقیقات نشان داده جذب کردن احساسات مثبت و در میان گذاشتن آنها با دیگران می‌تواند تندرستی را بیشتر و پیوندهای انسانی را محکم‌تر کند.

۴- یک گیاه مقاوم پرورش بدهید
کریستوفر گریفین که بلاگر باغبانی و در اینستاگرام فعال است، می‌خواهد دیگران بدانند که مراقبت و پرورش گیاهان در خانه نه تنها آسان و شادی‌بخش است، بلکه این کار شکل درمانی دارد. او می‌گوید: «کاشتن گیاهان راه شگفت‌انگیزی برای کاهش استرس و سطح اضطراب است. به اضافه این که گیاهان می‌توانند سموم هوا را تمیز کنند.»

۵- یک کار دستی یاد بگیرید
گریگ ساچک، رئیس مشترک بخش سلامت رفتاری یکپارچه در کلینیک مایو در راچستر می‌گوید: «مغز یک اندام انطباقی با کارکرد حفظ بقاست. این کارکرد باعث می‌شود به عوامل تهدیدکننده توجه کنیم و همچنین واکنش ترس مغز با شنیدن خبرهای بد فعال می‌شود. انجام دادن کار دستی می‌تواند ما را آرام کند برای این که توجه ما را از چنین اتفاقاتی منحرف می‌کند. او می‌گوید انجام دادن کاردستی به افراد حس خلاقیت می‌دهد و راه عالی برای عوض کردن یکنواختی زندگی است. کلاس‌های حضوری و آنلاین زیادی هم برای یاد گرفتن صنایع دستی مثل جواهرسازی یا چاپ و رنگ پارچه وجود دارد. این کارها می‌تواند دل شما را گرم کند و به شما ‌شادی حتی اندکی بدهد.


منبع: washingtonpost / مترجم: شقایق عرفی‌نژاد
همشهری آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید