فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق


فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

سنندج ـ فرودگاه سنندج به جز تهران هیچ مسیر پروازی دیگری ندارد و مردم خواستار افزایش پرواز به مقاصد مختلف کشور ازجمله مشهد مقدس هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کردستان در حال حاضر تنها یک فرودگاه فعال در شهر سنندج دارد و این فرودگاه جزو یکی از قدیمی ترین فرودگاه‌های کشور و بخش غربی ایران محسوب می‌شود، فرودگاهی قدیمی که در اوایل دهه ۱۳۳۰ ساخته شده است.

اولین فرودگاه سنندج در مکانی به نام «سرنه وه» که امروزه انتهای پادگان لشکر ۲۸ است، ساخته شد، در ابتدا این فرودگاه تنها دارای یک باند خاکی بود که البته در حال حاضر از این باند خاکی تنها بقایای آن به جا مانده است.

با توجه به اینکه مهم‌ترین ایرلاین ایرانی در آن سال‌ها شرکت هواپیمایی ایران ایر بوده است، تنها این شرکت به این فرودگاه پرواز داشته است و شرکت‌های هواپیمایی دیگر نسبت به این شرکت هواپیمایی کمتر به این مسیر پرواز می کرده‌اند.

شروع عملیات ساختمانی اولیه فرودگاه جدید سنندج در سال ۱۳۴۷ آغاز شد و بعد از ۳ سال، در سال ۱۳۵۰ عملیات ساخت عمرانی آن پایان یافت. فرودگاه سنندج از همان سال به عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان و با امکانات بسیار کم حتی نسبت به آن زمان، شروع به کار کرد.

با توجه به نزدیکی این فرودگاه به مرز کشور عراق، این فرودگاه از اول تا آخر جنگ هیچ‌گونه پرواز مسافربری انجام نداد و می‌توان گفت که تقریباً، تعطیل بود اما با این وجود، این فرودگاه به منظور پشتیبانی از نیروهای هوایی جبهه غرب کشور و همچنین انتقال مجروحان جنگی در روز به طور متوسط، پذیرای ۱۰ نوبت نشست و برخاست هواپیماهای باربری C-130 هرکولس ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

پس از پایان جنگ، مجدداً برنامه توسعه و همچنین عملیاتی شدن این فرودگاه عملی گشت و پس از بازگشایی مجدد، پروازهایی که به مقصد سنندج و با هواپیمای فوکر شرکت آسمان بودند، مجدداً برقرار شدند.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

این فرودگاه، روزانه تنها یک پرواز و در هر هفته ۱۶ پرواز رفت و برگشت سنندج به تهران، و در مجموع سالانه، حدود ۷۰۰ پرواز رفت و برگشت از طریق فرودگاه سنندج را دارد.

تمامی زیرساخت‌ها و امکانات برای افزایش پروازهای فرودگاه سنندج مهیا است اما با توجه به محدودیت‌های طبیعی و شرایط جغرافیایی استان کردستان، ورود هواپیماهای سنگین به فرودگاه سنندج مشکل ساز خواهد بود طبق نظر کارشناسان زیرساخت‌های این فرودگاه روزانه به طور متوسط ظرفیت بیش از ۱۰ پرواز را دارد.

با این وجود با توسعه شهرنشینی و در مقابل اهمیت یافتن تنوع راه‌های ارتباطی، استفاده بهینه از فرودگاه به یکی از دغدغه‌های امروز هر شهر و استانی تبدیل شده است که در این میان می‌توان دغدغه مردم کردستان در بحث تنها فرودگاه این استان را یادآور شد، فرودگاهی که تنها مقصد و مبدا پروازش «تهران» است.

همین پایین بودن تعداد پروازها و نیز نبود مقصد و مبدأ به جز تهران برای این فرودگاه بخش‌هایی همانند اقتصاد، گردشگری، توریسم مذهبی و… را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است به نحوی که مردم این شهر برای استفاده از امکانات پروازی مجبورند که به فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه مراجعه کنند.

در این میان یکی از دغدغه‌های مردم کردستان نبود پرواز مستقیم کردستان مشهد است. نبود این امکانات نه تنها باعث مشقت‌هایی برای مردم شده، بلکه باعث سرگردانی بسیاری از مسافران و گردشگران که از طریق مرز «باشماق»، «سیرانبند» و… شده است و اگر این مسیر گردشگری و زیارتی در استان کردستان راه اندازی شود بدون شک تأثیر شگرف آن در ارتقای معنوی منطقه و همچنین افزایش درآمد از ناحیه گردشگران خارجی را خواهیم داشت لذا مردم کردستان بسیار امیدوارند که استاندار جدید کردستان نسب به این مقوله پیگیری‌های لازم را داشته باشد و آرزوی دیرینه مردم بخش‌های مختلفی از استان را برآورده کند.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در رابطه با پرواز سنندج به تهران و مخصوصاً پرواز مشهد - سنندج چند نکته لازم است که باید عرض کنم.

حجت الاسلام پورذهبی افزود: اولین مسئله مسافرت هوایی برای بعضی از افرادی است که زمان کمتری را باید طی کنند که به مقصد برسند همانند بحث انتقال بیمار و… لذا به نظر می‌رسد که فرودگاه سنندج و پروازهای آن باید تقویت شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: افراد زیادی هستند که مشکلاتی را دارند و یا اینکه نمی‌توانند زمینی تردد کنند یا از لحاظ زمان و یا خدایی ناکرده در بحث بیماری که دارند پرواز هوایی برایشان کارساز است ولی با این وجود پرواز از فرودگاه سنندج برای آنها به شهر و مقصد دلخواه دور از انتظار است.

حجت الاسلام پورذهبی افزود: ولی این در حالی است که فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی روزانه پنج پرواز به مقصدهای مختلف دارد.

وی تصریح کرد: از طرفی هم مردم کردستان اعم از اهل تشیع و اهل سنت از علاقمندان به امام رضا علیه السلام هستند و به عینه دیده می‌شود که برای زیارت به صورت متناوب مسافرت‌هایی به مشهد دارند که البته این مسافرت‌ها با سختی انجام می‌شود لذا باید اذعان کرد که فرودگاه سنندج از معدود فرودگاه‌های کشور است که هیچ پروازی به مشهد مقدس ندارد.

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: به نظر می‌رسد اگر این فرودگاه تقویت شود و این پرواز هم برقرار شود همین امر خود می‌تواند تأثیرات فرهنگی مثبت بسیاری برای استان کردستان به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام پورذهبی افزود: ضمن اینکه در صنعت گردشگری هم این مسئله می‌تواند تأثیرات خوبی بر استان داشته باشد و گردشگران عراقی که از مرزهای رسمی استان وارد کشور می‌شوند به جای اینکه از کردستان به کرمانشاه مسافرت کنند و سپس به مشهد مقدس مراجعت نمایند از فرودگاه سنندج و به صورت مستقیم عازم مشهد می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در کردستان خاطرنشان کرد: امیدواریم که هرچه زودتر این مسئله برطرف شود و مردم کردستان همانند دیگر استان‌های کشور بتوانند با پرواز مستقیم به مشهد مقدس سفر کنند و البته تعداد پروازها به مقصد تهران هم افزایش پیدا کنند.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به دغدغه‌های مردم استان کردستان و نیز عدم توجه مدیران و مسئولان مربوطه در سال‌های گذشته در بحث توسعه کمی و کیفی فرودگاه سنندج به نظر می‌رسد که اکنون بهترین زمان برای یک بازنگری تخصصی در ارتقا تعداد پروازهای این فرودگاه به شهرهای مختلف کشور به ویژه مشهد مقدس است.

استاندار کردستان افزود: برای تقویت پروازهای استان و ساماندهی این وضعیت که قابل قبول نیست، در حال مذاکره با وزارت راه و شهرسازی هستیم و ان شاء الله هفته‌های آتی هم وزیر مربوطه به کردستان سفر خواهند کرد و در این سفر می‌توان بهتر این مطالبه مردم استان را پیگیری کنیم.

زارعی کوشا افزود: یکی از موضوعاتی که در این سفر مطرح می‌شود، بحث افزایش پروازهای فرودگاه سنندج به ویژه پرواز مستقیم به مشهد مقدس است که امیدواریم در سفر وزیر راه این مطالبات عملی شوند.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

حجت الاسلام نادر رنجبر مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان نیز با اشاره به ضرورت اصلاح ساختاری فرودگاه سنندج در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم کردستان، مردمانی ولایتمدار و محب اهل بیت علیهم السلام هستند و نسبت به امام رضا علیه السلام محبت ویژه ای دارند ما از مسئولان کشوری درخواست داریم که پرواز سنندج به مشهد را راه اندازی کنند تا ان شاء الله خیل مشتاقان امام رضا علیه السلام در این خطه به راحتی بتوانند خدمت این امام همام مشرف شوند.

ماموستا معروف خالدی امام جمعه موقت سنندج نیز در این باره در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مردم کردستان که بارها ثابت کرده‌اند، محب اهل بیت علیهم السلام و خانواده پیامبر (ص) هستند و خصوصاً دوست دارند که همواره سعادت پیدا کنند که خدمت امام رضا علیه السلام مشرف شوند ولی با این وجود وسیله ایاب و ذهاب به صورت مستقیم به مشهد مقدس در اختیار ندارند و از این فیض محروم هستند.

امام جمعه موقت سنندج تأکید کرد: اخیراً هم ریاست محترم جمهوری در جلسه‌ای که در مشهد داشتند، نشستی با موضوع تسهیل سفر زائران به مشهد مقدس داشتند که زائران بتوانند هم ارزان قیمت و هم سریع خدمت امام رضا علیه السلام مشرف شوند.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

ماموستا خالدی ادامه داد: انتظار داریم که به صورت یک مطالبه مهم برای مردم کردستان تسهیلاتی مدنظر گرفته شود که بتوانند به صورت ویژه به شهر مقدس مشهد و زیارت آن امام رئوف سفر داشته باشند.

کیوان مرادی از بازاریان سنندج نیز درباره وضعیت تنها فرودگاه استان به خبرنگار مهر گفت: در بحث فرودگاه سنندج چندین مشکل وجود دارد، نخست اینکه تنها مقصد و مبدا آن تهران است، بنابراین اگر قصد سفر هوایی به دیگر استان‌ها داشته باشیم لاجرم مجبوریم که خودمان را به فرودگاه کرمانشاه برسانیم و این برای کسانی که معمولاً مسافرت‌های خود را به صورت هوایی انجام می‌دهند امری طاقت فرسا می‌باشد.

مرادی تاکید کرد: بی گمان تغییر در شیوه مدیریت فرودگاه سنندج نه تنها در بحث اقتصادی و گردشگری می‌تواند برای این استان منشأ برکات بسیاری باشد در بحث مذهبی و زیارتی نیز می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

وی افزود: مردم کردستان با وجود اینکه غالباً اهل سنت هستند با این وجود با عشقی که به امام رضا علیه السلام دارند هر زمانی که فرصت کنند به مشهد مقدس سفر می‌کنند ولی نبود هیچ پروازی از فرودگاه سنندج به شهر مشهد به نوعی باعث سرگردانی مردم این استان شده و امیدواریم که به زودی این معضل برطرف شود.

فاطمه شیرزادی از جوانان کردستانی که دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد است نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه فرودگاه سنندج هیچ پروازی به مشهد ندارد، طی این مسیر برای بنده و دیگر کسانی که به نوعی به مشهد تردد دارند بسیار مشکل شده است.

این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: برای رسیدن به شهر مشهد که مسافتی در حدود ۲ هزار کیلومتر دارد، دو راه بیشتر در پپش روی ما نیست، یا باید از طریق فرودگاه کرمانشاه خودمان را به مشهد برسانیم یا اینکه از طریق اتوبوس که هر کدام از این دو نوع مسافرت برای ما طاقت فرسا، خسته کنند و ملال آور است.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه مرقد حضرت بی بی هاجر خاتون (س) خواهر امام رضا علیه السلام در سنندج قرار دارد و بعضی از نوادگان امام هفتم نیز در این استان مدفون هستند، عشق و ارادت اهل سنت کردستان به امام رضا علیه السلام زبانزد خاص و عام است.

حجت الاسلام سعید عسکری افزود: چه شعرای معاصر و چه گذشته استان کردستان همه اینها از ارادتمندان به امام رضا علیه السلام بوده و هستند و آثار بسیاری را در وصف این امام همام سروده‌اند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته در کاروان‌هایی که مرکز بزرگ اسلامی برای مشهد راه اندازی می‌کرد، به عینه عشق مردم کردستان به امام رضا علیه السلام را می‌دیدیم، اکنون هم در این باره مراجعات بسیاری داریم و تقاضای این عزیزان این است که این راه ارتباطی با پرواز مستقیم به مشهد مقدس کوتاه‌تر شود و بی شک عملی شدن این امر با استقبال بیشتر مردم مؤمن این استان روبرو خواهد شد.

حجت الاسلام عسکری افزود: تقاضای ما این است که برخی از استان‌های دیگر که حداقل یک یا دو بار در هفته پرواز مستقیم برای مشهد مقدس دارند، مسئولان و مدیران کردستان نیز برای مرتفع کردن این مطالبه مردمی دلسوزانه اقدام کنند و این خواسته ان شاء الله اجرایی شود.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

امیرعباس نظری ‎زاده مدیر فرودگاه سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در اظهار کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های مهم و ضروری در فرودگاه سنندج کاملاً مهیاست.

مدیر فرودگاه سنندج تاکید کرد: با این حال از مسئولان استانی و کشوری برای توسعه کمی و کیفی فرودگاه سنندج می‌خواهیم که برای توسعه این پایانه تلاش و پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

نظری زاده با اشاره به اینکه مردم اهل سنت کردستان علاقه خاصی برای سفر به مشهد مقدس و زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام دارند، اظهار داشت: بسیار خرسند می‌شویم که شاهد توسعه فرودگاه سنندج باشیم به طوری که نه تنها پرواز مستقیم از سنندج به مشهد مقدس فراهم شود، بلکه پرواز به دیگر استان‌های کشور هم تقویت شود.

با توجه به دغدغه مسئولان، مدیران و مردم استان کردستان به نظر می‌رسد که فرودگاه سنندج نیازمند یک جهش مدیریتی است، جهشی که بتواند این فرودگاه قدیمی و باسابقه را در ردیف فرودگاه‌های برتر کشور قرار دهد.

بنا به گفته مدیر فرودگاه سنندج و نیز مطالبات مسئولان و شخصیت‌های مطرح استان کردستان باید زیرساخت‌های فرودگاه سنندج به صورت جامع تقویت شود که بدون شک برقراری پرواز مستقیم سنندج به مشهد مقدس می‌تواند آغازی برای توسعه و تقویت این فرودگاه در غرب کشور شود و علاوه بر ارتقای معنویت در منطقه بر درآمدهای توریستی ناشی از اقامت مسافران عراقی در سنندج و اعزام آنها به مشهد از طریق فرودگاه سنندج خواهد افزود و ده‌ها شغل پایدار را در منطقه ایجاد خواهد کرد.


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کردستان در حال حاضر تنها یک فرودگاه فعال در شهر سنندج دارد و این فرودگاه جزو یکی از قدیمی ترین فرودگاه‌های کشور و بخش غربی ایران محسوب می‌شود، فرودگاهی قدیمی که در اوایل دهه ۱۳۳۰ ساخته شده است.

اولین فرودگاه سنندج در مکانی به نام «سرنه وه» که امروزه انتهای پادگان لشکر ۲۸ است، ساخته شد، در ابتدا این فرودگاه تنها دارای یک باند خاکی بود که البته در حال حاضر از این باند خاکی تنها بقایای آن به جا مانده است.

با توجه به اینکه مهم‌ترین ایرلاین ایرانی در آن سال‌ها شرکت هواپیمایی ایران ایر بوده است، تنها این شرکت به این فرودگاه پرواز داشته است و شرکت‌های هواپیمایی دیگر نسبت به این شرکت هواپیمایی کمتر به این مسیر پرواز می کرده‌اند.

شروع عملیات ساختمانی اولیه فرودگاه جدید سنندج در سال ۱۳۴۷ آغاز شد و بعد از ۳ سال، در سال ۱۳۵۰ عملیات ساخت عمرانی آن پایان یافت. فرودگاه سنندج از همان سال به عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان و با امکانات بسیار کم حتی نسبت به آن زمان، شروع به کار کرد.

با توجه به نزدیکی این فرودگاه به مرز کشور عراق، این فرودگاه از اول تا آخر جنگ هیچ‌گونه پرواز مسافربری انجام نداد و می‌توان گفت که تقریباً، تعطیل بود اما با این وجود، این فرودگاه به منظور پشتیبانی از نیروهای هوایی جبهه غرب کشور و همچنین انتقال مجروحان جنگی در روز به طور متوسط، پذیرای ۱۰ نوبت نشست و برخاست هواپیماهای باربری C-130 هرکولس ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

پس از پایان جنگ، مجدداً برنامه توسعه و همچنین عملیاتی شدن این فرودگاه عملی گشت و پس از بازگشایی مجدد، پروازهایی که به مقصد سنندج و با هواپیمای فوکر شرکت آسمان بودند، مجدداً برقرار شدند.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

این فرودگاه، روزانه تنها یک پرواز و در هر هفته ۱۶ پرواز رفت و برگشت سنندج به تهران، و در مجموع سالانه، حدود ۷۰۰ پرواز رفت و برگشت از طریق فرودگاه سنندج را دارد.

تمامی زیرساخت‌ها و امکانات برای افزایش پروازهای فرودگاه سنندج مهیا است اما با توجه به محدودیت‌های طبیعی و شرایط جغرافیایی استان کردستان، ورود هواپیماهای سنگین به فرودگاه سنندج مشکل ساز خواهد بود طبق نظر کارشناسان زیرساخت‌های این فرودگاه روزانه به طور متوسط ظرفیت بیش از ۱۰ پرواز را دارد.

با این وجود با توسعه شهرنشینی و در مقابل اهمیت یافتن تنوع راه‌های ارتباطی، استفاده بهینه از فرودگاه به یکی از دغدغه‌های امروز هر شهر و استانی تبدیل شده است که در این میان می‌توان دغدغه مردم کردستان در بحث تنها فرودگاه این استان را یادآور شد، فرودگاهی که تنها مقصد و مبدا پروازش «تهران» است.

همین پایین بودن تعداد پروازها و نیز نبود مقصد و مبدأ به جز تهران برای این فرودگاه بخش‌هایی همانند اقتصاد، گردشگری، توریسم مذهبی و… را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است به نحوی که مردم این شهر برای استفاده از امکانات پروازی مجبورند که به فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه مراجعه کنند.

در این میان یکی از دغدغه‌های مردم کردستان نبود پرواز مستقیم کردستان مشهد است. نبود این امکانات نه تنها باعث مشقت‌هایی برای مردم شده، بلکه باعث سرگردانی بسیاری از مسافران و گردشگران که از طریق مرز «باشماق»، «سیرانبند» و… شده است و اگر این مسیر گردشگری و زیارتی در استان کردستان راه اندازی شود بدون شک تأثیر شگرف آن در ارتقای معنوی منطقه و همچنین افزایش درآمد از ناحیه گردشگران خارجی را خواهیم داشت لذا مردم کردستان بسیار امیدوارند که استاندار جدید کردستان نسب به این مقوله پیگیری‌های لازم را داشته باشد و آرزوی دیرینه مردم بخش‌های مختلفی از استان را برآورده کند.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در رابطه با پرواز سنندج به تهران و مخصوصاً پرواز مشهد - سنندج چند نکته لازم است که باید عرض کنم.

حجت الاسلام پورذهبی افزود: اولین مسئله مسافرت هوایی برای بعضی از افرادی است که زمان کمتری را باید طی کنند که به مقصد برسند همانند بحث انتقال بیمار و… لذا به نظر می‌رسد که فرودگاه سنندج و پروازهای آن باید تقویت شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: افراد زیادی هستند که مشکلاتی را دارند و یا اینکه نمی‌توانند زمینی تردد کنند یا از لحاظ زمان و یا خدایی ناکرده در بحث بیماری که دارند پرواز هوایی برایشان کارساز است ولی با این وجود پرواز از فرودگاه سنندج برای آنها به شهر و مقصد دلخواه دور از انتظار است.

حجت الاسلام پورذهبی افزود: ولی این در حالی است که فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی روزانه پنج پرواز به مقصدهای مختلف دارد.

وی تصریح کرد: از طرفی هم مردم کردستان اعم از اهل تشیع و اهل سنت از علاقمندان به امام رضا علیه السلام هستند و به عینه دیده می‌شود که برای زیارت به صورت متناوب مسافرت‌هایی به مشهد دارند که البته این مسافرت‌ها با سختی انجام می‌شود لذا باید اذعان کرد که فرودگاه سنندج از معدود فرودگاه‌های کشور است که هیچ پروازی به مشهد مقدس ندارد.

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: به نظر می‌رسد اگر این فرودگاه تقویت شود و این پرواز هم برقرار شود همین امر خود می‌تواند تأثیرات فرهنگی مثبت بسیاری برای استان کردستان به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام پورذهبی افزود: ضمن اینکه در صنعت گردشگری هم این مسئله می‌تواند تأثیرات خوبی بر استان داشته باشد و گردشگران عراقی که از مرزهای رسمی استان وارد کشور می‌شوند به جای اینکه از کردستان به کرمانشاه مسافرت کنند و سپس به مشهد مقدس مراجعت نمایند از فرودگاه سنندج و به صورت مستقیم عازم مشهد می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در کردستان خاطرنشان کرد: امیدواریم که هرچه زودتر این مسئله برطرف شود و مردم کردستان همانند دیگر استان‌های کشور بتوانند با پرواز مستقیم به مشهد مقدس سفر کنند و البته تعداد پروازها به مقصد تهران هم افزایش پیدا کنند.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به دغدغه‌های مردم استان کردستان و نیز عدم توجه مدیران و مسئولان مربوطه در سال‌های گذشته در بحث توسعه کمی و کیفی فرودگاه سنندج به نظر می‌رسد که اکنون بهترین زمان برای یک بازنگری تخصصی در ارتقا تعداد پروازهای این فرودگاه به شهرهای مختلف کشور به ویژه مشهد مقدس است.

استاندار کردستان افزود: برای تقویت پروازهای استان و ساماندهی این وضعیت که قابل قبول نیست، در حال مذاکره با وزارت راه و شهرسازی هستیم و ان شاء الله هفته‌های آتی هم وزیر مربوطه به کردستان سفر خواهند کرد و در این سفر می‌توان بهتر این مطالبه مردم استان را پیگیری کنیم.

زارعی کوشا افزود: یکی از موضوعاتی که در این سفر مطرح می‌شود، بحث افزایش پروازهای فرودگاه سنندج به ویژه پرواز مستقیم به مشهد مقدس است که امیدواریم در سفر وزیر راه این مطالبات عملی شوند.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

حجت الاسلام نادر رنجبر مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان نیز با اشاره به ضرورت اصلاح ساختاری فرودگاه سنندج در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم کردستان، مردمانی ولایتمدار و محب اهل بیت علیهم السلام هستند و نسبت به امام رضا علیه السلام محبت ویژه ای دارند ما از مسئولان کشوری درخواست داریم که پرواز سنندج به مشهد را راه اندازی کنند تا ان شاء الله خیل مشتاقان امام رضا علیه السلام در این خطه به راحتی بتوانند خدمت این امام همام مشرف شوند.

ماموستا معروف خالدی امام جمعه موقت سنندج نیز در این باره در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مردم کردستان که بارها ثابت کرده‌اند، محب اهل بیت علیهم السلام و خانواده پیامبر (ص) هستند و خصوصاً دوست دارند که همواره سعادت پیدا کنند که خدمت امام رضا علیه السلام مشرف شوند ولی با این وجود وسیله ایاب و ذهاب به صورت مستقیم به مشهد مقدس در اختیار ندارند و از این فیض محروم هستند.

امام جمعه موقت سنندج تأکید کرد: اخیراً هم ریاست محترم جمهوری در جلسه‌ای که در مشهد داشتند، نشستی با موضوع تسهیل سفر زائران به مشهد مقدس داشتند که زائران بتوانند هم ارزان قیمت و هم سریع خدمت امام رضا علیه السلام مشرف شوند.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

ماموستا خالدی ادامه داد: انتظار داریم که به صورت یک مطالبه مهم برای مردم کردستان تسهیلاتی مدنظر گرفته شود که بتوانند به صورت ویژه به شهر مقدس مشهد و زیارت آن امام رئوف سفر داشته باشند.

کیوان مرادی از بازاریان سنندج نیز درباره وضعیت تنها فرودگاه استان به خبرنگار مهر گفت: در بحث فرودگاه سنندج چندین مشکل وجود دارد، نخست اینکه تنها مقصد و مبدا آن تهران است، بنابراین اگر قصد سفر هوایی به دیگر استان‌ها داشته باشیم لاجرم مجبوریم که خودمان را به فرودگاه کرمانشاه برسانیم و این برای کسانی که معمولاً مسافرت‌های خود را به صورت هوایی انجام می‌دهند امری طاقت فرسا می‌باشد.

مرادی تاکید کرد: بی گمان تغییر در شیوه مدیریت فرودگاه سنندج نه تنها در بحث اقتصادی و گردشگری می‌تواند برای این استان منشأ برکات بسیاری باشد در بحث مذهبی و زیارتی نیز می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

وی افزود: مردم کردستان با وجود اینکه غالباً اهل سنت هستند با این وجود با عشقی که به امام رضا علیه السلام دارند هر زمانی که فرصت کنند به مشهد مقدس سفر می‌کنند ولی نبود هیچ پروازی از فرودگاه سنندج به شهر مشهد به نوعی باعث سرگردانی مردم این استان شده و امیدواریم که به زودی این معضل برطرف شود.

فاطمه شیرزادی از جوانان کردستانی که دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد است نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه فرودگاه سنندج هیچ پروازی به مشهد ندارد، طی این مسیر برای بنده و دیگر کسانی که به نوعی به مشهد تردد دارند بسیار مشکل شده است.

این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: برای رسیدن به شهر مشهد که مسافتی در حدود ۲ هزار کیلومتر دارد، دو راه بیشتر در پپش روی ما نیست، یا باید از طریق فرودگاه کرمانشاه خودمان را به مشهد برسانیم یا اینکه از طریق اتوبوس که هر کدام از این دو نوع مسافرت برای ما طاقت فرسا، خسته کنند و ملال آور است.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه مرقد حضرت بی بی هاجر خاتون (س) خواهر امام رضا علیه السلام در سنندج قرار دارد و بعضی از نوادگان امام هفتم نیز در این استان مدفون هستند، عشق و ارادت اهل سنت کردستان به امام رضا علیه السلام زبانزد خاص و عام است.

حجت الاسلام سعید عسکری افزود: چه شعرای معاصر و چه گذشته استان کردستان همه اینها از ارادتمندان به امام رضا علیه السلام بوده و هستند و آثار بسیاری را در وصف این امام همام سروده‌اند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته در کاروان‌هایی که مرکز بزرگ اسلامی برای مشهد راه اندازی می‌کرد، به عینه عشق مردم کردستان به امام رضا علیه السلام را می‌دیدیم، اکنون هم در این باره مراجعات بسیاری داریم و تقاضای این عزیزان این است که این راه ارتباطی با پرواز مستقیم به مشهد مقدس کوتاه‌تر شود و بی شک عملی شدن این امر با استقبال بیشتر مردم مؤمن این استان روبرو خواهد شد.

حجت الاسلام عسکری افزود: تقاضای ما این است که برخی از استان‌های دیگر که حداقل یک یا دو بار در هفته پرواز مستقیم برای مشهد مقدس دارند، مسئولان و مدیران کردستان نیز برای مرتفع کردن این مطالبه مردمی دلسوزانه اقدام کنند و این خواسته ان شاء الله اجرایی شود.

فرودگاهی که فقط یک مسیر پروازی دارد/ فرودگاه سنندج در انتظار رونق

امیرعباس نظری ‎زاده مدیر فرودگاه سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در اظهار کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های مهم و ضروری در فرودگاه سنندج کاملاً مهیاست.

مدیر فرودگاه سنندج تاکید کرد: با این حال از مسئولان استانی و کشوری برای توسعه کمی و کیفی فرودگاه سنندج می‌خواهیم که برای توسعه این پایانه تلاش و پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

نظری زاده با اشاره به اینکه مردم اهل سنت کردستان علاقه خاصی برای سفر به مشهد مقدس و زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام دارند، اظهار داشت: بسیار خرسند می‌شویم که شاهد توسعه فرودگاه سنندج باشیم به طوری که نه تنها پرواز مستقیم از سنندج به مشهد مقدس فراهم شود، بلکه پرواز به دیگر استان‌های کشور هم تقویت شود.

با توجه به دغدغه مسئولان، مدیران و مردم استان کردستان به نظر می‌رسد که فرودگاه سنندج نیازمند یک جهش مدیریتی است، جهشی که بتواند این فرودگاه قدیمی و باسابقه را در ردیف فرودگاه‌های برتر کشور قرار دهد.

بنا به گفته مدیر فرودگاه سنندج و نیز مطالبات مسئولان و شخصیت‌های مطرح استان کردستان باید زیرساخت‌های فرودگاه سنندج به صورت جامع تقویت شود که بدون شک برقراری پرواز مستقیم سنندج به مشهد مقدس می‌تواند آغازی برای توسعه و تقویت این فرودگاه در غرب کشور شود و علاوه بر ارتقای معنویت در منطقه بر درآمدهای توریستی ناشی از اقامت مسافران عراقی در سنندج و اعزام آنها به مشهد از طریق فرودگاه سنندج خواهد افزود و ده‌ها شغل پایدار را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 5408317

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403