ترکیب دو شیر خشک، مشکلی برای نوزاد ندارد؟


ترکیب دو شیر خشک، مشکلی برای نوزاد ندارد؟

آیا شما هم جزو مادرهایی هستید که می‌خواهید بدانید ترکیب دو شیر خشک، مجاز است یا نه؟ یا این‌که شاید بخواهید بدانید چرا ممکن است چنین کاری انجام بدهید؟ خب، این مطلب به شما کمک می‌کند.

ترکیب دو شیر خشک، مشکلی برای نوزاد ندارد؟

آیا شما هم جزو مادرهایی هستید که می‌خواهید بدانید ترکیب دو شیر خشک، مجاز است یا نه؟ یا این‌که شاید بخواهید بدانید چرا ممکن است چنین کاری انجام بدهید؟ خب، این مطلب به شما کمک می‌کند.
در واقع، اگر احساس می‌کنید که کودک شما به ترکیبی از یک برند با نام تجاری دیگر بهتر واکنش نشان می‌دهد، حتی می‌توانید مارک‌های مختلف از یک نوع شیر خشک را با هم مخلوط کنید.
اینکه کدام برندها را برای ترکیب با هم انتخاب می‌کنید، به ترجیح شخصی شما بستگی دارد.
فقط باید از مواد اولیه موجود در همان نوع شیر خشک، آگاه باشید تا زمانی که دستورالعمل‌های مخلوط کردن استاندارد را دنبال می‌کنید، ترکیب کردن مارک‌های شیر خشک، بی‌خطر است.


ترکیب دو شیر خشک، مشکلی برای نوزاد ندارد؟
چرا برخی از افراد به ترکیب دو شیر خشک فکر می‌کنند؟
ممکن است به دلایل مختلفی به فکر تغییر شیر خشک کودک خود باشید. اگر کودک شما دچار نفخ است، خوب نمی‌خوابد یا دمدمی مزاج است، ممکن است به این موضوع کنید که آیا به دلیل شیر خشک است، یا نه.
قیمت، در دسترس بودن و سهولت آماده‌سازی هم ممکن است شما را ترغیب کند که چیز جدیدی را امتحان کنید.
دلیل شما هر چه که باشد، درباره شیر خشک چند اصل وجود دارد که باید قبل از تغییر آن در نظر بگیرید.
تمام شیر خشک‌های غنی‌شده با آهن که برای اکثر نوزادان توصیه می‌شود، حاوی شیر گاو به عنوان منبع پروتئین و لاکتوز به عنوان کربوهیدرات هستند.
در میان شیر خشک‌های مبتنی بر شیر تغییرات کوچکی، از جمله ترکیبات مختلف پروتئین‌های آب پنیر و کازئین، وجود دارد. منابع چربی در این شیر خشک‌ها توسط انواع مختلفی از روغن‌ها تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: شیر خشک نوزاد، انواع آن را بشناسید!

ترکیب دو شیر خشک، مشکلی برای نوزاد ندارد؟

انواع پروتئین موجود در شیر خشک
سه نوع اصلی پروتئین در شیر خشک وجود دارد.
پروتئین شیر گاو، رایج‌ترین است.
پروتئین سویا، گاهی اوقات گزینه‌ای برای نوزادانی است که دچار شرایط سلامت خاصی هستند، یا به کازئین یا آب پنیر حساسیت دارند.

هنگام تغییر شیر خشک به یک نام تجاری جدید، مطمئن شوید که از همان نوع پروتئین استفاده کنید.

شیر خشک‌های هیپوآلرژنیک، حاوی پروتئینی است که به قطعات کوچک‌تر تجزیه شده است. این شیرخشک‌ها گران هستند، اکثر آن‌ها طعم چندان خوبی ندارند و معمولا برای نوزادانی که نمی‌توانند پروتئین دست‌نخورده را هضم کنند، استفاده می‌شوند.
هنگام تغییر شیر خشک به یک نام تجاری جدید، مطمئن شوید که از همان نوع پروتئین استفاده کنید. اگر می‌خواهید شیر خشکی با منبع پروتئینی متفاوت را به کودک بدهید، ابتدا با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: دستگاه کمک شیردهی، یازده وسیله مختلف

بر خلاف تصور رایج، استفراغ، یا نفخ کودک معمولا به دلیل نوع پروتئین موجود در شیر خشک نیست.
بزرگ‌ترین تفاوت در شیر خشک‌ها معمولا طعم آن‌ها است. برخی از کودکان در مورد آنچه می‌خورند بسیار حساس هستند و ممکن است یک شیر خشک را بر دیگری ترجیح بدهند.
با این حال، با توجه به اینکه طعم شیر مادر بسته به آنچه مادر شیرده می‌خورد تغییر می‌کند، طعم معمولا برای اکثر نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، فاکتور بزرگی نیست.

بیشتر بخوانید: انواع شیر خشک های رژیمی

ترکیب دو شیر خشک، مشکلی برای نوزاد ندارد؟

نشانه‌های حساسیت نوزاد به شیر خشک
در ادامه برخی از نشانه‌هایی را که نشان می‌دهد کودک شما ممکن است به شیر خشک حساسیت داشته باشد، برایتان نام می‌بریم:

اسهال گرفتگی شکم وجود خون در مدفوع، یا استفراغ نوزاد کهیر، یا سایر بثورات پوستی

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، فورا با پزشک اطفال تماس بگیرید.
آزمایش شیر خشک برای کودک می‌تواند به کاهش نگرانی در مورد عدم تحمل غذایی، آروغ زدن، یبوست، گاز اضافی یا استفراغ کمک کند، اما در بیشتر موارد این کار ضروری نیست.
تا زمانی که کودک شما سالم است و علائم عدم تحمل شیر خشک، یا آلرژی را نشان نمی‌دهد، شیر خشکی که استفاده می‌کنید واقعا به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: میزان شیردهی به نوزادان، چقدر در روز نیاز داره؟

ترکیب دو شیر خشک، مشکلی برای نوزاد ندارد؟

ایمنی شیر خشک
همه برندهای شیر خشک موجود در بازار برای استفاده بی‌خطر هستند و باید الزامات مواد مغذی تعیین‌شده توسط سازمان غذا را تامین کنند.

1- تاریخ انقضا را بررسی کنید
قبل از خرید شیر خشک، حتما تاریخ انقضاء آن را بررسی کنید. اگر شیر خشک را به صورت آنلاین سفارش می‌دهید، قبل از باز کردن بسته، تاریخ آن را بررسی کنید تا بتوانید اگر شیر خشک منقضی شده است، آن را برگردانید.
همچنین هنگام باز کردن و مخلوط کردن شیر خشک به بو، رنگ یا طعم آن توجه کنید.

بیشتر بخوانید: درست کردن شیرخشک نوزاد، راهنما

2- از جای معتبر خرید کنید
شیر خشک خود را فقط از جای معتبر خریداری کنید، چون شیر خشک‌های منقضی‌شده گاهی با اطلاعات تغذیه‌ای تغییر یافته، بسته‌بندی و فروخته می‌شوند. تغذیه شیرخوار با شیر خشک قدیمی، یا حاوی مواد مختلف می‌تواند عواقب جدی داشته باشد، به‌خصوص اگر کودک شما از قبل مشکلات سلامتی داشته باشد.

3- به دستورالعمل تهیه شیر خشک توجه کنید
پیروی از دستورالعمل‌های مخلوط کردن شیر خشک که روی بسته آن چاپ شده، مهم است.
اگر چه ممکن است وسوسه شوید که در پول خود صرفه‌جویی کنید، یا طعم شیر خشک نوزادتان را با ریختن آب اضافی به آن تغییر دهید، اما این کار هرگز ایده خوبی نیست.
شیر خشک، تنها منبع تغذیه برای اکثر نوزادان است.
اضافه کردن بیش از حد آب، میزان کالری و مواد مغذی مصرفی کودک را کاهش می‌دهد و می‌تواند بر رشد و سلامت کلی او تاثیر بگذارد.


ترکیب دو شیر خشک، مشکلی برای نوزاد ندارد؟
4- اگر از دو برند استفاده می‌کنید
اگر دو برند از شیر خشک را با هم مخلوط می‌کنید، هر مارک را به طور جداگانه با استفاده از دستورالعمل آن تهیه کنید. به این ترتیب می‌توانید از درست بودن غلظت هر کدام مطمئن شوید. سپس دو شیر خشک آماده‌شده را در شیشه شیر کودکتان با هم ترکیب کنید.

چگونه شیر خشک را تغییر دهیم؟
اگر به توصیه پزشک اطفال، شیر خشک کودک را تغییر می‌دهید، احتمالا به شما توصیه می‌شود که شیر خشک قدیمی را متوقف کنید و یکباره از شیر خشک استفاده کنید.
با این حال، اگر به دلایل دیگری مانند قیمت، یا راحتی شیر خشک را تغییر می‌دهید، می‌توانید شیر خشک جدید را امتحان کنید و ببینید که کودک شما آیا آن را دوست دارد، یا نه.

اگر به نظر می‌رسد کودک شما از شیر خشک جدید خوشش نمی‌آید، سعی کنید به تدریج آن را تغییر دهید.

اگر به نظر می‌رسد کودک شما از شیر خشک جدید خوشش نمی‌آید، سعی کنید به تدریج آن را تغییر دهید. می‌توانید با ترکیبی از سه‌چهارم از شیر خشک قدیمی با یک‌چهارم از شیر خشک جدید شروع کنید.
زمانی که کودک به طعم جدید عادت کرد، این ترکیب را به یک‌دوم تغییر دهید و در نهایت فقط از شیر خشک جدید استفاده کنید.
اگر در مورد نفخ کودک نگران هستید، حداقل یک یا دو هفته از یک برند استفاده کنید تا ببینید آیا تغییراتی در نفخ، مدفوع، استفراغ، یا آروغ زدن نوزاد به وجود می‌آید، یا نه.
دستگاه گوارش کودک شما به این مدت زمان نیاز دارد تا با رژیم غذایی جدید سازگار شود.

پیشنهاد ویژه: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال در کلینیک نی نی بان

ترکیب دو شیر خشک، مشکلی برای نوزاد ندارد؟

پرسش و پاسخ نی نی بان درباره ترکیب دو شیر خشک
سئوال مخاطب نی نی بان: من دوقلوهای نارس داشتم. از دو ماهگی یکیشون خیلی شیر بالا می‌آورد، بردم فوق تخصص گوارش گفت هر شیری که میدی نصف اون شیر نصف ببلاک ای آر بریز، رانیتدین هم داد.
من آپتامیل پی دی اف میدادم، ولی نپرسیدم تا کی. الان هم 1ماه آپتامیل معمولی ترکیب می‌کنم با ببلاک ای آر. رفلاکسش کم شده الان.
خیلی استرس گرفتم که دو نوع شیر خشک با مارک مختلف ترکیب می‌کردم به بچه‌م می‌دادم، همین‌طور دادن رانیتیدن. چون تقریبا 3 ماهه دارم رانیتیدین میدم. میخواستم بپرسم اینکه ترکیب دو مارک مختلف می‌دادم و این همه وقت رانیتیدن می‌دادم، براش ضرر نداشته؟

پیشنهاد ویژه: همه چیز درباره پنج ماهگی کودک

پاسخ دکتر محمد زنوزی راد، متخصص کودکان:
دوست عزیز آپتامیل پی دی اف تا زمانی که بچه سه کیلو شود، توصیه می‌شود. مصرف رانیتیدین ضرری ندارد. برای ادامه این وضعیت حتما باید معاینه حضوری صورت بگیرد، بدون بررسی نمی‌توان نظری داد.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!