بلاتکلیفی به ازای چهار دهه/ خوره بروکراسی و پاسکاری بر جان بهکده رضوی


بلاتکلیفی به ازای چهار دهه/ خوره بروکراسی و پاسکاری بر جان بهکده رضوی

بهکده رضوی خراسان شمالی که پیش از انقلاب محل نگهداری بیماران جذامی بوده، طی سالیان گذشته بارها دست‌به‌دست شده و اکنون شرایط نامطلوبی را تجربه می‌کند.

همه ما از بروکراسی اداری شنیده‌ایم و آن را در اداره‌های مختلف لمس کرده‌ایم. پیچ و خم‌ ادارات و قوانین از سویی و عدم تصمیم‌گیری درست در برخی مواقع دیگر، باعث شده روند بروکراسی اداری در کشور روز به روز پیچیده تر شود.

اما با تمام این تفاسیر عموم کارهای اداری با پیگیری چند ماهه و یا حداکثر چند ساله حل می‌شوند؛ با این حال در خراسان شمالی بروکراسی اداری باعث شده یک مجموعه نزدیک به ۴۰ سال بلاتکلیف باقی بماند.

بهکده رضوی منطقه‌ای است که ساخت آن از سال ۱۳۴۲ آغاز شد. این منطقه که برای جذامیان آن دوره احداث شد، با تلاش جمعیت سابق «کمک به جذامیان» و با واگذاری حدود ۶۲ هزار هکتار از اراضی مرتعی خالص دشت ترکمنان در شمال غرب شهرستان بجنورد به کمک مؤسسات داخلی و خارجی، با هدف تمرکز و نگهداری، درمان و توان‌بخشی جذامیان و خانواده آن‌ها شکل گرفت.

بهکده رضوی در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان بجنورد و ۸۵ کیلومتری غرب شهرستان مانه و سملقان در حد فاصل رود اترک و انتهای جنگل گلستان، بین مرز استان های خراسان شمالی و گلستان قرار دارد. این منطقه تحت پوشش دهستان جیرانسو و بخش مرکزی شهرستان آشخانه قرار دارد و دارای چهار روستا به نام‌های بهکده، سوقه، دشت گرگان و دامدامی است.

بر اساس آمار سال ۱۳۹۰، این منطقه دارای ۲۶۶ خانوار با جمعیتی بالغ‌بر ۹۳۱ نفر بوده که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن به ۷۵۰ نفر رسیده است. در این بین روستای بهکده با ۵۲۶ نفر، پرجمعیت‌ترین روستای منطقه بهکده رضوی است و به تنهایی حدود ۷۵ درصد جمعیت منطقه را به خود اختصاص داده.

طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۵، بالغ‌بر ۱۶۶ نفر از جمعیت بهکده رضوی و سه روستای تابعه (دامدامی، دشت گرگان و سوقه)، در گروه سنی ۲۹-۱۵ سال قرار دارند. این آمار، سنگین بودن رسالت بهکده رضوی را در اتخاذ راهبردهای اشتغال‌زا و درعین‌حال تولیدگرا نشان می‌دهد، همچنین ۵۰۲ نفر معادل ۶۷ درصد جمعیت، در سن قانونی کار قرار دارند. از سوی دیگر ۱۹۳ نفر نیز کمتر از ۱۵ سال سن دارند و در سال‌های آتی به زمره متقاضیان کار خواهند پیوست و عرضه نیروی کار را افزایش خواهند داد.

در حال حاضر شرکت سهامی زراعی بهکده رضوی با مشکلات مختلفی از جمله نبود نقدینگی برای خرید مایحتاج خود از جمله نهاده دامی، حقوق معوق کارگران و... و. مواجه است.

از گلوی کارگرها زدیم تا بتوانیم علوفه خریداری کنیم

عباس پور عضو هیات مدیره شرکت سهامی زراعی بهکده رضوی در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت این شرکت گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و سوء مدیریت های انجام شده در سال های گذشته، برای شرکت مشکلات مختلفی به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه همیشه ۸۰ درصد از علوفه مورد نیاز دامی در شرکت بهکده رضوی با کشت در زمین های کشاورزی خود شرکت انجام می شد، افزود: اما به علت وقوع خشکسالی های شدید و سوء مدیریت در سال های گذشته نتوانستیم در سال جاری علوفه مورد نیاز دام های بهکده رضوی را تامین کنیم.

وی ادامه داد: افت شدید قیمت دام زنده، افزایش خیلی زیاد نرخ نهاده های دامی این شرکت را با چالش های بزرگی مواجه کرد و ناچار شدیم تا هزینه های زیادی را برای خرید نهاده های دامی پرداخت کنیم که برای تامین هزینه های نهاده ها مجبور شدیم از گلوی کارگرها بزنیم.

عباس پور افزود: مقداری علوفه برای دام های این شرکت تامین شده است اما این مقدار کافی نیست و باید تامین شود که تامین آن نیازمند نقدینگی است اما برای تهیه آن بازهم مجبوریم از گلوی کارگرها بزنیم.

حقوق معوق ۷۰ میلیون تومانی هر کارگر

عباس پور با تصریح بر اینکه در حال حاضر شرایط شرکت سهامی و زراعی بهکده رضوی اسفناک است، اظهارکرد: ۸۳ کارگر در این شرکت در حال فعالیت هستند که متاسفانه حقوق معوق هر یک از آن ها حدود ۷۰ میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر از زمان تاسیس شرکت تاکنون پرداخت بیمه این کارگرها ۱۲ تا ۱۳ ماه عقب افتاده و در سال جاری نیز حداقل به مدت پنج ماه بیمه کارگران تمدید نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات این شرکت موضوع کارگری است که با حقوق معوق خیلی زیادی مواجه هستند و از سوی دیگر بیمه آن ها نیز تمدید نشده است.

عضو هیات مدیره شرکت سهامی زراعی بهکده رضوی ادامه داد: برنامه این شرکت برای کشت گندم و جو طی امسال ۱۳۰ هکتار بوده که معمولا در سطح ۵۰ هکتار نیز کشت گوجه فرنگی انجام انجام می شود.

وی اظهارکرد: علاوه بر آن معمولا علوفه مورد نیاز دام های شرکت توسط خود شرکت تولید و به مصرف دام ها می رسد و بعد از اینکه دام ها به صورت زنده فروخته شدند، درآمد آن دوباره عاید شرکت می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد دام های سبک شرکت دو هزار و ۹۸۶ راس است، گفت: در سال ۸۹ تعداد دام های سنگین شرکت ۴۰۰ راس بود که به علت وضعیت بد ایجاد شده، این تعداد به ۱۲۶ راس رسیده و حتی در برهه ای از زمان مجبور به مولد فروشی دام سنگین نیز شدیم.

تعیین تکلیف اسناد مالکیت، راه برون رفت مشکلات بهکده رضوی

عباسپور در ادامه در پاسخ به این سوال که راهکارهای پیشنهادی برای برون رفت از مشکلات بهکده رضوی چیست؟ توضیح داد: ۵.۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به اهالی بهکده رضوی و مابقی متعلق به دولت است بنابراین نیازمند حمایت دولتی هستیم.

وی افزود: البته حمایت هایی از سوی دولت انجام شده اما برای برون رفت از مشکلات کافی نبوده است.

وی تاکیدکرد: اگر موضوع اسناد مالکیت در بهکده رضوی حل شود مشکلات این شرکت مرتفع خواهد شد اما لایحه مربوطه از سال ۸۸ تقدیم مجلس شورای اسلامی شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی بیان کرد: با موضوع تعیین تکلیف اسناد این شرکت، می توانیم از بانک تسهیلات برداشته و نقدینگی را تزریق شرکت کنیم و حتی می توان سرمایه گذار را برای انجام امر سرمایه گذاری وارد شرکت کرد.

عضو هیات مدیره شرکت سهامی زراعی بهکده رضوی گفت: از سال ۹۸ پیگیری ها برای جذب سرمایه گذار انجام شده که دو سرمایه گذار برای انجام سرمایه گذاری در این شرکت نیز اعلام آمادگی کرده اند و طی جلسه ای در استانداری، قرار شد تا ظرف یک هفته این موضوع به نتیجه برسد اما از آن زمان دو هفته گذشته ولی هنوز به جایی نرسیده است.

خوره پاسکاری بر جان بهکده رضوی

حسینیان عضو شورای کارگری بهکده رضوی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: بهکده رضوی را دوست داشتند تبدیل به گلستان کنند اما هنوز که هنوز است بهکده رضوی معضلی است که خوره ای به نام پاسکاری به جان آن افتاده است.

وی گفت: بهکده رضوی گل سرسبد خراسان شمالی است که ۱۸ شهید را تقدیم انقلاب کرده و همیشه بالاترین نرخ شرکت در انتخابات را دارد اما هم اکنون هر یک از کارگرهای آن حداقل ۷۰ میلیون تومان طلب دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به آن همه ظرفیت کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی در شرکت سهامی زراعی بکهده رضوی، هنوز کسی نتوانسته این شرکت را از این بلاتکلیفی خارج کند.

عضو شورای کارگری بهکده رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط سختی بر بهکده رضوی حاکم است، با طرح این سوال گفت: چرا مسئولان نمی خواهند یک بار برای همیشه یک کارگروهی را تشکیل دهند و اقدامات کارشناسی برای برون رفت از مشکلات این شرکت انجام دهند؟

مدیریت نظام مند، نیاز بهکده رضوی

حسینیان با تاکید بر اینکه شرکت سهامی و زراعی بهکده رضوی به یک مدیریت نظام مند نیاز دارد، افزود: یکی از مهمترین راهکارهای حل این مشکل، تصویب لایحه شرکت است که تقدیم مجلس شده است.

از لایحه بهکده رضوی برجام درست کرده اند

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از لایحه بهکده رضوی برجام درست کرده اند و معیشت و مسائل کارگری، ارائه تسهیلات و... را به این لایحه ارتباط داده اند.

وی افزود: همه مسئولان می گویند اگر لایحه در مجلس مصوب شود مشکلات بهکده حل می شود اما این لایحه همچنان وارد صحن علنی نشده و اعلام شده که در حال چکش کاری در کمیسیون ها است، اما چکش کاری تا چه زمانی؟ چرا چوب این تعلل و بلاتکلیفی را باید کارگرها بخورند؟

تشکیل کارگروه اقدام برای حل مشکلات بهکده رضوی

جلیل رمضانی رئیس تعاون روستایی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: برای برون رفت از مشکلات شرکت سهامی زراعی بهکده رضوی، مقرر شده تا کارگروه اقدام تشکیل شود.

وی افزود: مقرر شده تا در این کارگروه راهکارهای لازم برای حمایت از سرمایه گذار برای امر سرمایه گذاری در این شرکت و سهام داران ارائه شود و به مرحله اجرا درآید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در