بیش از یک هزار و 150 حلقه چاه غیر مجاز در تهران مسدود شد


بیش از یک هزار و 150 حلقه چاه غیر مجاز در تهران مسدود شد

تهران-ایرنا-معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران از انسداد هزار و 159 حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای امسال و جلوگیری از تخلیه سالانه بیش از 10 میلیون مترمکعب آب در سال در محدوده عملکرد امورهای منابع آب استان تهران خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از شرکت آب منطقه ای تهران، احمدعلی قربانیان با بیان اینکه عمق کلی این چاه ها ۴۶ هزار و ۳۶۰ متر و میزان دبی آنها حدود ۷۳۵ لیتر بر ثانیه بوده است، گفت: با انسداد این تعداد چاه از تخلیه سالانه بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی دشت های استان جلوگیری شد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ویژه پروژه انسداد چاه های غیرمجاز و تاثیر آن در حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی، برنامه ریزی های مختلفی به منظور تحقق اهداف مورد نظر در نظر گرفته و انجام شده است.

وی با تاکید بر اهمیت حفاظت از منابع آب های زیر زمینی در جهت کنترل پدیده فرونشست و جلوگیری از کاهش کیفیت آب های زیر زمینی، افزود: تعداد چاه های غیرمجاز در نظر گرفته شده جهت انسداد، بر اساس برنامه های ابلاغی سال جاری، هزار و ۴۰۰ حلقه است که با توجه به عملکرد حوزه حفاظت در خصوص انسداد چاه های غیرمجاز، پیشرفت پروژه مذکور خوب ارزیابی می شود.

به گزارش ایرنا، برداشت بی رویه و بی حساب و کتاب از سفره های آب زیرزمینی باعث فرونشست زمین در استان تهران است، این پدیده خطرناک اگرچه می تواند در اثر سایر پدیده های طبیعی زمین شناسی مانند زمین لرزه، انحلال سنگ های گچی، نمکی یا آهکی، آب شدن یخ ها و حرکت های آرام پوسته و خروج گدازه از پوسته جامد زمین یا فعالیت های انسانی مانند معدنکاری، برداشت سیالات زیرزمینی مانند آب های زیرزمینی، نفت یا گاز ایجاد شود، اما به گفته کارشناسان، کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی، مهمترین دلیل فرونشست زمین بویژه در ایران به شمار می رود.

کاهش بارش، مدیریت نکردن مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش های سنتی آبیاری، افزایش مصرف آب توسط صنایع و مردم موجب شده تا بخش قابل توجهی از منابع آبی در سراسر کشور خشک شود و سطح سفره های زیرزمینی بشدت پایین بیاید و این مساله باعث فرو ریختن حفره های تهی از منابع آبی بر اثر وارد آمدن فشار طبقات فوقانی زمین و ایجاد پدیده فرونشست در بسیاری از مناطق به ویژه استان تهران شده است.

بررسی ها نشان می دهد امروزه بیش از ۱۵۰ کشور جهان از جمله ایران با این پدیده زمین روبرو هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟