کانون آلوده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان شناسایی نشده است


کانون آلوده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان شناسایی نشده است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: کانون آلوده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از ابتدای سال جاری تا کنون در این استان شناسایی و گزارش نشده است اما کوچکترین بی‌توجهی در مرغداری‌ها می‌تواند به شیوع این بیماری منجر شود.

شهرام موحدی روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ویروس آنفلوآنزای حاد بین پرندگان آزاد مانند کبوتر و گنجشک وجود دارد و کوچکترین بی توجهی در مرغداری ها و محیط غذایی آنها موجب انتقال بیماری و شیوع آن در یک منطقه خواهد شد.

وی با تاکید بر جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری هر نوع طیور، اظهار داشت: انجام مراقبت در مرغداری‌های صنعتی و سنتی مانند تاکید بر سربسته بودن آبگیرها و سدها برای جلوگیری از انتقال بیماری هنگام آب خوردن پرندگان آزاد، ضدعفونی کردن محوطه و اطراف مرغداری، ضد عفونی کردن لوازم و تجهیزات و جلوگیری از ورود پرندگان محیط زیست به داخل واحدهای مرغداری برای پیشگیری از این بیماری لازم است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در سه سال گذشته حدود ۳۲ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد طیور برای کنترل بیماری استفاده که با کنترل بهداشتی خوراک طیور مانع از رشد بیماری در مرغداری ها شده است.

وی با اشاره به امنیت غذایی که با همکاری دامداران و پرورش دهندگان مرغ تامین شده است، تصریح کرد: کمبود واکسن آنفلوآنزا برای دام و طیور استان اصفهان نداریم و واکسیناسیون به موقع انجام می شود.

موحدی با اشاره به اینکه کمبود نهاده های دامی به انتقال بیماری بین انواع دام منجر می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی از سرمایه گذاران بخش تولیدات فراورده‌های خام دام و طیور در زمان نبود نهاده‌ها برای جابه‌جایی مواد غذایی از دیگر مراکز نگهداری دام و طیور اقدام می‌کنند که موجب گسترش بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه جابه‌جایی نهاده ها از محل های آلوده موجب انتقال ویروس و گسترش آن در هر منطقه می‌شود، افزود: چالش کمبود نهاده‌های دامی فقط متوجه وزارت جهاد کشاورزی نیست بلکه دیگر نهادها مانند بانک مرکزی در تامین ارز برای خرید خوراک دام و طیور نقش دارند.

به گزارش ایرنا، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان(H۵N۸)، ویروسی مشترک بین انسان و طیور است.

استان اصفهان بعنوان یکی یکی از قطب‌های تولیدات دامی کشور با ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته بندی و فرآورده‌های خام دامی دارای ظرفیت مناسب در این بخش اقتصادی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران