ظرفیت خیرین در مبارزه با موادمخدر مغفول مانده است


ظرفیت خیرین در مبارزه با موادمخدر مغفول مانده است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: خیرین در ساخت مدرسه و مساجد و مراکز درمانی فعالیت خوبی دارند، اما برای ساماندهی مواد مخدر این ظرفیت مغفول مانده که باید بیشتر شود.

اسکندر مومنی سه‌شنبه ۵ بهمن در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان ۴ حوزه در امر مبارزه با مواد مخدر وجود دارد، گفت: نخستین حوزه مقابله است که جلوگیری از ورود مواد مخدر یک قسمت آن محسوب می‌شود و در این راه چهارذهزار شهید تقدیم شده است.

او با بیان اینکه حوزه بعدی پیشگیری است، گفت: یک برداشت وجود دارد مبنی بر اینکه باید تلاش کنیم مواد مخدر نباشد تا کسی مصرف نکند این حرف درست و وظیفه ما است، اما به تنهایی کافی نیست و باید اقدامات دیگری نیز انجام شود و قبول داریم که در حوزه پیشگیری مقداری غفلت کردیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براساس پژوهشی که انجام شده بیش از ۳۰ درصد از کسانی که به سمت اعتیاد می‌رفتند قدرت نه گفتن نداشتند و بیش از ۳۰ درصد هم گفتند فکر نمی‌کردیم که با چند بار مصرف معتاد شویم، اما اگر پیشگیری و آموزش باشد این موارد رخ نمی‌دهد یا کمتر می‌شود.

مومنی با بیان اینکه حوزه سوم درمان است، عنوان کرد: پیشگیری مهم است، اما درمان اعتیاد هم مهم است و باید در این حوزه نیز اقداماتی انجام شود و در نهایت حوزه چهارم توانمندسازی و بازگشت به جامعه است که اگر این حوزه نباشد باید مکرر معتادان را به مراکز ببریم و هزینه کنیم، اما دوباره به اعتیاد برمی‌گردند.

او با بیان اینکه مقابله با معتاد متجاهر اولویت کوتاه مدت است که باید حل کنیم، گفت: در تمام جلسات آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبری بر این اولویت کوتاه مدت تاکید می‌شد و در ادامه تاکید بر اولویت‌های دنباله‌دار و طولانی مدت پیشگیری بود.

مومنی با بیان اینکه تاکید رئیس‌جمهور هم همواره بر رفع اعتیاد است، گفت: قانون بستری است که تمام اقدامات در این فضا انجام می‌شود، اما قانون ما روزآمدی ندارد که نیاز است به روز باشد تا هم تسهیل‌کننده برای متولیان و هم بازدارنده برای خلافکاران شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار است، عنوان کرد: قانون جامعی پیش‌بینی شده که به زودی به مجلس می‌رود و امیدواریم در نخستین فرصت این لایحه جدید تبدیل به قانون شود؛ اگر این رخ دهد مسیر پیش رو باز و روشن می‌شود.

مومنی درباره درخواست مسئولان استان برای اردوگاه ماده ۴۲ گفت: ۷ اردوگاه به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسیده و دولت تامین اعتبار می‌کند، اردوگاه ماده ۴۲ باید ابتدا به تصویب برسد و تعجب می‌کنم که چرا استان فارس در شمار این اردوگاه‌ها نیست که در این راستا قول پیگیری و تصویب آن را می‌دهم و از سال ۱۴۰۱ می‌توانیم برای آن اعتبار بگذاریم.

او در خصوص دستگاه ایکس ری و ایستگاه‌های بازرسی نیز که مورد خواسته فرماندهی نیروی انتظامی فارس بود نیز گفت: حتما کمک می‌کنیم، اما برای سال آینده محقق می‌شود.

مومنی با تاکید بر اینکه باید اجتماعی کردن را از حالت شعار بیرون بیاوریم و به فعلیت برسانیم، افزود: باید بستر حضور مردم و خیرین را فراهم کنیم، چراکه بدون حضور مردم نمی‌توانیم کار را پیش ببریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر خیرین در این حوزه استقبال خوبی کردند، گفت: در تهران ۲ مرکز با کمک خیرین راه‌اندازی شده و اکنون مرکز دیگری آماده شده که باید افتتاح شود و ۸۰ میلیارد تومان خیرین هزینه کردند؛ در مشهد و تبریز هم خیرین ورود کردند شیراز هم که در این زمینه پیشگام است، اما باید این عرصه به خیرین شناسانده شود، چون خیرین پای کار هستند.

مومنی درباره اردوگاه دوم ماده ۱۶ نیز افزود: اگر منتظر تکمیل بمانیم زمان زیادی می‌برد، اما اگر پای مددجو باز شود اتفاقات سرعت می‌گیرد و حسن این اردوگاه این است که فضا برای ادامه کار دارد.

او با بیان اینکه در حوزه تجهیز اردوگاه تمام اعتبارات آن را تقبل می‌کنیم، گفت: برای مرمت و تعمیرات نیز ۵ میلیارد نیاز است که ۳ میلیارد تامین می‌کنیم که با تجهیز در مجموع ۵.۵ میلیارد تومان هفته آینده به فارس واگذار می‌کنیم تا برای اردوگاه دوم هزینه شود و تا اواخر بهمن و اوایل اسفند ظرفیت اولیه را پذیرش کنند.

مومنی با بیان اینکه طرح یاریگران زندگی نیز برای پیشگیری تصویب شده است، افزود: اگر یک پروژه و طرح دقیق در حوزه پیشگیری بیاورید هر اعتباری نیاز باشد برای فارس قرار می‌دهیم. مطالبات مطرح شده در حوزه خودرو انجام می‌شود، اما برای واگذاری برخی از محدودیت‌های قانونی داریم با این حال براساس قانون ۱۰۰ دستگاه امسال و ۱۰۰ دستگاه نیز سال آینده به استان فارس اختصاص پیدا می‌کند.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: یک میلیارد تومان نیز برای امحاء و شناسایی اختصاص داده می‌شود که بخشی به نیروی انتظامی و بخشی به بسیج تعلق می‌گیرد. یک میلیارد تومان هم برای کارهای فرهنگی اختصاص داده می‌شود که با یک میلیارد تومان استانداری فارس در مجموع به ۲ میلیارد تومان برسد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!