بیابان های کشورهای همسایه سالانه 180 میلیون تن گرد و غبار وارد ایران می‌کنند


بیابان های کشورهای همسایه سالانه 180 میلیون تن گرد و غبار وارد ایران می‌کنند

ایلام - ایرنا - مشاور رییس سازمان محیط زیست و دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور گفت: بیابان های کشورهای همسایه ایران بر اساس بررسی های صورت گرفته سالانه 180 میلیون تن گرد و غبار وارد کشورمان می کنند.

علی محمد طهماسبی روز سه شنبه در حاشیه دیدار با معاون استاندار و فرماندار ویژه دهلران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمامی منشاهای غبارخیز خارج از کشور شناسایی شده که ۲۷۰ میلیون هکتار است و حدود ۱۸۰ میلیون تن غبارخیزی دارند که به سمت کشور ما گسیل می شود و برای آن هم یک برنامه عمل و ۲ برنامه زیرمنطقه ای تهیه کرده ایم.

وی یکی از مناطق پایلوت برنامه عمل زیرمنطقه ای با کشورهای همسایه یعنی عراق را شهرستان دهلران برشمرد و یادآور شد: برای اینکه به کشورهای همسایه ایران توانمندی های فنی و اجرایی این حوزه را نشان و آنها نیز در کشور خود از آن بهره مند شوند، با همکاری سازمان ملل یک پایلوت پروژه ای تعریف شده که یک اقدام مشترک هم در حوزه کشورمان و کشور مقابل انجام تا آنها از تجربیات ایران استفاده و در کشور خود اقدامات مقتضی را انجام دهند تا حداقل گرد و غبار کمتری از ناحیه این کشورها به سمت ما روانه شود.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور اضافه کرد: دهلران خود دارای مناطق غبار خیز بوده و در استان های همجوار این شهرستان در کشور عراق یعنی استان میسان نیز مناطق غبارخیز وجود دارد ، اشترکات فرهنگی، اکولوژیکی و شیوه هایی که ما استفاده می کنیم با آنها همخوانی دارد، بنابراین برای کار در سطح وسیع باید پایلوت را اجرا و توانمندی ها را به اشتراک بگذاریم تا در سطح وسیع موفق شویم.

شناسایی ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز در ایران

طهماسبی یادآور شد: ۳۵ میلیون هکتار سطح مناطق غبار خیز در کشور شناسایی شده است که این مقدار بر اساس مطالعه صورت گرفته در ۲۳ استان کشور پراکنده است.

وی افزود: این سطح حدود ۴،۲ میلیون تن سالانه ذرات زیر ۱۰۰ میکرون تولید می کند که برای مدیریت آن یک برنامه عمل استانی در همه استان های غبار خیز کشور تهیه شده و در یک افق ۱۰ ساله تمام اقداماتی که دستگاه های عضو ستاد ملی باید انجام بدهند در آن آمده و اعتبارات آن هم پیش بینی شده و از سال جاری اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۷۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی از سال ۹۶ تاکنون یعنی ۲۷ هزار میلیارد ریال به این حوزه تخصیص یافته گفت: با این اعتبار نزدیک به ۲،۵ میلیون هکتار عملیات اجرایی جنگل کاری، قرق، مدیریت چرا و خرید حقوق عرفی برای کاهش فشار بر منابع اجرا شده و شهرستان دهلران و استان خوزستان جز فعالیت خیلی خوب در این حوزه بوده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر